בשבוע שעבר פורסם כאן טור של נתן ליפסון, לפיו השעון של אפל הוא כשלון. הטענה הזאת נשמעת לא אחת, מאז שהאפל ווטש הוצג לראשונה, והייתי רוצה להעלות כמה נקודות שדווקא מצביעות על מגמה הפוכה.

חשיפת השעון החכם של אפל (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

א. ליפסון טען כי הההנחה מצביעה על כך שלא הצליחו למכור את השעון במחירים הגבוהים. אלא שבאופן קבוע יש הנחות ברשתות על מוצרים של אפל (אייפדים/מחשבים/אביזרים), אבל לא בחנויות של אפל עצמה.

ב. כשהשעון של אפל הושק, הוא תומחר גבוה מעל כל המתחרים. מה שקרה לאחר מכן, הוא שרוב החברות המחתרות הגדולות (LG, סמסונג, וואוי) העלו את המחירים לשעונים החדשים שיצאו לאחר מכן או ייצרו שעונים שמתומחרים גבוה מלכתחילה.

ג. הסתרת נתוני המכירות לא נובעת מבושה כי הנתונים נמוכים. אפל לא חושפת את נתוני המכירות של השעון שלה, מפני שהיא לא רוצה בשלב הזה לתת מידע לאף מתחרה. זה שוק חדש והיא עוד לומדת אותו. להערכתי, בעתיד היא תשיק מספר דגמים מצומם יותר לפי נותני המכירות של השעון הראשון.

ד. נקודת המוצא היא ששעון חכם הוא מוצר נישה. באופן כללי המון אנשים כבר לא עונדים שעון בכלל (חכם או לא חכם). זה בניגוד המוחלט לטלפון חכם - שהוא שוק גדול יותר.

ה. על פי ההערכות חיצוניות, מספר השעונים שאפל מכרה בסופש הראשון להשקה שלו, גבוה יותר ממספר השעונים שמכרו כל החברות ביחד בשנה אחת. מוקדם יותר החודש חברת IDC חזתה כי אפל תשלוט בשוק השעונים החכמים עד 2019.

ו. חברות שעוני היד בשוויץ דיווחו על ירידה במכירות לראשונה מאז 2009. החברות חוו ירידה של 9 אחוזים בין אפריל למאי בייצוא. זה קרה כנראה בגלל ההשקה של השעון של אפל.

אין תמונה
בשנה הבאה הדגמים יהיו טובים יותר וממוקדים יותר

ז. באופן קבוע במוצרים של אפל הדור השני של המוצרים שלהם הרבה יותר טוב מהדור הראשון. כך היה באייפד, באייפוד ובאייפון. לכן, לדעתי, גם בשעון נזכה לראות שדרוג גדול בדור השני. הרמקול עדיין לא מושלם, חסר רכיב GPS - ואלה, מנסיון העבר עם אפל, ישופרו.

ח. אני משתמש בשעון של אפל מהיום הראשון שהוא יצא וללא שום ספק יהיה לי קשה בלעדיו: אני קורא ממנו הודעות(סמס, טלגרם, וואטסאפ) ועונה דרך השעון או בתבניות מוכנות או בהכתבה קולית. אני שולט על המוסיקה/מצלמה באייפון דרך השעון וגם שולט על התאורה בבית שלי דרכו.

אפל היא חברה מאוד ממוקדת שמייצרת מספר מוצרים מאוד מאוד מצומצם (בניגוד לכל חברות הטכנולוגיה האחרות). כאשר היא כבר מוציאה מוצר חדש, יש לה לגביו המון תוכניות לעתיד שאנחנו לא יודעים בוודאות מה הן.

כבר היום השעון משמש כארנק דיגיטלי שבתוך שנתיים מהיום כנראה יגיע לעוד המון מדינות בעולם. אנחנו נזכה לראות את השעון תומך בעוד ענפי ספורט כגון: שחיה, טיפוס הרים וכדומה. השעון יציע המון יותר אפשרויות ובכך יגיע לקהל לקוחות גדול יותר. הערכה שלי: השעון של אפל יחליף את המפתחות של הרכב והבית שלנו.

כשלון? השעון הוא רחוק מאד מכשלון.

* הכותב הוא בעל עסק לתמיכה לעסקים במוצרי אפל