בתקופה שבה הרשתות החברתיות הפכו לזירת משפטי שדה מהירים וכואבים, היה זה רק עניין של זמן עד שתקום אחת ייעודית לנהגי ישראל. היוזמה אמנם מבורכת: תיעוד ציבורי אודות נהגים סוררים, אך היישום מנגד טומן בתוכו בעיות רבות.

carcar
עוברים על הנתונים ומוודאים את הפרטים. carcar

CarCar היא רשת חברתית (או מלשינון לצורך העניין) שמאפשרת לכל אדם להקליד מספר רכב בצמוד לדיווח על עבירות תנועה שביצע. מדובר בשירות הזמין בשלב זה כאתר אינטרנט מותאם מובייל וכאפליקציית אנדרואיד כשיישום מקביל ל-iOS צפוי להגיע בהמשך.

מלבד הזנת נתונים מדובר גם בכלי שמאפשר לכל אדם לצפות במידע שכבר הוזן על ידי אחרים באשר ללוחית רישוי ספציפית וכך להבין האם מדובר בפושע נמלט או באדם הגון ונקי מתלונות.

פיקוח חברתי עם אפס תימוכין

בסוציולוגיה נוהגים לכנות את מנגנון האכיפה הזה "פיקוח חברתי", הכוח של הבושה והחשיפה הרחבה לגרום לאנשים להתנהג באופן נורמטיבי. יש לזה הרבה יותר כוח מ"פיקוח פורמלי" המתייחס לענישה על ידי רשויות אכיפה כמו המשטרה או מערכת בתי המשפט: דוח או הרשעה בפלילים.

עידן הרשתות החברתיות העצים את הפיקוח החברתי והפך אותו לכלי אגרסיבי שעשוי להכתים אדם במהירות ללא כל מנגנון פיקוח שיוכל לאמת את העובדות. רק לפני ימים ספורים היתה זו רשת ארומה שספגה מטחי ביקורת בפייסבוק על "הרעלת ציפורים" וכמעט כל בוקר קיים סיפור תורן שהופך ויראלי וחורץ את דינו של אדם או ארגון מבלי שנבדקו העובדות באופן יסודי מספיק להטלת האשמה.

וגם:
>> תופעה: גורדי שחקים ממיסים מכוניות סביבם
>> אלון מאסק חושף: עיצוב ותכנון טיל תלת בתצוגה תלת מימדית

לא תמיד זה רע, לעיתים מדובר בדרך היחידה למצות את הדין בזמן שגופי הפיקוח מעדיפים להמנע מלעסוק בעניין מתוך אינטרסים שונים או עומס – אלא שבחלק מהמקרים התמונה הרחבה שונה ואף אחד לא עוצר לבדוק את כל הפרטים לפני שהוא לוחץ על Share ומשתף מאות חברים ברגע אחד ופזיז.

המקרה של CarCar

אז מי בודק בעצם שתאונת הפגע וברח שהוצמדה ללוחית רישוי רנדומלית נכונה? בשיחה שערכנו עם CarCar נמסר לנו שאלו העומדים מאחורי השירות עוברים על הנתונים ומוודאים את הפרטים – אך כיצד הם בכלל יכולים להכריע מה אמת ומה שקר, מה נכון ומה הוזן מתוך תחושת נקם או רצון לסגור חשבונות?

אין צורך ברישום ואין תהליך הזדהות, כל אדם יכול להקליד כל לוחית רישוי ולהצמיד לה כל תמונה וכל טענה באשר היא, להכפיש או להלל, להאשים או לשבח ואף אחד לא יכול לאמת את הנתונים.

הפרטים המוזנים חשופים לכולם ואתם נותרים אנונימים. תמונה המתעדת את המקום והזמן בו החנתם נגישה לציבור, כך תוכלו להפליל מי שסיפר לבוס שהיה בפגישה בזמן שנותר בבית או בעל שהלך למקום אחר וזה לא בדיוק היה הסופרמרקט.

ואגב, מה קורה אם מכרתי את הרכב – האם עבירות התנועה שלי מועברות לרוכש המאושר?

ביצוע בעייתי

זה לא הרעיון, זה הביצוע. שכן כמעט כל אחד מאיתנו ראה אדם מבצע עבירת תנועה חמורה, מחנה בחניית נכים, עומד על מעבר חציה, זורק זבל ברמזור ומה לא.

המשטרה לא יכולה להיות בכל מקום, אבל אזרחים יש בשפע וכל אחד מהם מצוייד היום במצלמת סטילס ווידאו וחיבור מהיר לאינטרנט, הכלי הזה יכול לשמש גורמי אכיפה לדיווח על מקרים חריגים אבל עד שיבנו אותו נכון הוא עשוי לגרום להרבה יותר נזק מתועלת.

שירות CarCar החל את פעילותו בפברואר השנה אך רק לפני חודש עבר שדרוג וזכה עד כה לחשיפה מצומצמת. מאחורי היוזמה עומדים ארבעה שותפים: מאיר קאופמן, הלל קאופמן, ליאור גולדשטיין וחבר הכנסת לשעבר יואל חסון, שהצטרף ככל הנראה כשחקן חיזוק (בעיקר תדמיתי).

הידיעה התפרסה במקור באתר Geektime