"החרם הופך את המוזיקה מכלי אחדות לנשק" (צילום: רויטרס, חדשות)
קמפיין שנאה? ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות

מבצע "צוק איתן" והתמונות המתפרסמות בכלי התקשורת בעולם של ההרס הרב שנגרם ברצועת עזה, הפנו זרקור נוסף למבקריה הקולניים של ישראל. רבים מהם מחרימים את המוצרים היוצאים מתחומי המדינה, וכעת יש בידיהם כלי חדש שמסייע להם להפיץ את השנאה - אפליקציה שבעזרתה הם מזהים את מקורם של מוצרים רבים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

על פי הדיווחים בבריטניה, שם התקיימו בשבועות האחרונים הפגנות סוערות נגד ישראל, יותר מ-400 אלף בני אדם ברחבי אירופה משתמשים באפליקציה ששמה "בויקוט" (חרם). היישום מאפשר למשתמשים בו לקבוע את המדינות שברצונם להחרים. למרות שלא רק ישראל נמצאת על המוקד, הפעילים האנטי-ישראלים הביאו לעלייה משמעותית בהורדות האפליקציה.

מפתח האפליקציה, איבן פרדו, סיפר לעיתון הכלכלי פורבס כי הבחין בשלושת השבועות החולפים בעלייה יוצאת דופן בכניסות אליה. "בויקוט נכנסה לרשימת 10 האפליקציות המובילות בבריטניה והולנד", הוא מספר. "היא גם מובילה בכמה מדינות במזרח התיכון, הדבר צבר תאוצה ברשת".

חרם - גם בנייד, אילוסטרציה (צילום: אימג'בנק - gettyimages)
חרם - גם בנייד, אילוסטרציה | צילום: אימג'בנק - gettyimages

השנאה הגוברת לישראל מורגשת היטב בבריטניה בימים רגילים, ובמיוחד על רקע המבצע שנמשך. קבוצה פופולארית העונה לשם "לחיי הפלסטינים", מעמידה רשימה של 49 מוצרים שהיא קוראת ל-275 אלף העוקבים אחריה להחרים. בין המוצרים, חומוס צבר וסודה סטרים המחזיקה מפעל מחוץ לתחומי הקו הירוק.

לטענת פרדו, האפליקציה לא מכוונת לפגיעה ישירה בישראל. הוא אף טוען כי אין לו דעות מוצקות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "זה מטריד אותי שאנשים מורידים את בויקוט וחושבים שהיא נועדה לפגוע בישראל. כדי שיבינו את זה אני מעודד קבוצות פרו ישראליות לפתוח בקמפיין לתמיכה בה"", הוא טוען.