1. Secret

אפליקצית סיקרט, שנוסדה אי שם בשנת 2014 זכתה בתחילת דרכה להצלחה שנויה במחלוקת בקרב קהילת הסטארטאפים של סיליקון ואלי, ומהר מאוד התפשטה לשאר העולם – בין היתר אל ישראל. לאלו שהדחיקו, נזכיר כי היה מדובר במעין רשת חברתית אך אנונימית, אשר אפשרה למשתמשים לחלוק סודות עם רשת החברים הקרובה להם, מבלי שיזדהו או יזוהו על ידי שאר המשתמשים. האפליקציה יצרה לא מעט רעש תקשורתי ומחאות שונות סביבה, אלא שלאחר פחות משנה וחצי באוויר הודיעה החברה כי היא נסגרת, זאת לאחר שמנכ”ל החברה, דיוויד בייטו, ציין כי היא רחוקה שנות אור מהחזון שהציב לה. כל 35 מיליון הדולרים שהושקעו בחברה ומימנו בין היתר את משכורות הצוות ועלויות תפעול המוצר, הוחזרו למשקיעים.

אבל חכו, זה לא הכל; בסוף שנת 2016, שנה וחצי אחרי ההודעה הדרמטית של מייסד ומנכ”ל החברה, הוא חזר בו והצהיר כי גרסה חדשה של האפליקציה תושק בקרוב. הטריגר היה אגב בחירתו של טראמפ לנשיאות, שהוכיחה לטענתו שהעולם חייב אפליקציה כזו. צר לנו לבשר לכם אבל גם היום, שנה וחצי לאחר מכן, סיקרט טרם חזרה וכשנכנסים לאתר החברה – לא מופיע כלום, ואין זכר לאפליקציה בחנויות האפליקיציות. אבל נראה, אולי עוד נופתע.

אחרי סיקרט היה לנו את הגרסה הישראלית – בליינדספוט, שאפשרה למשתמשים לשלוח ביניהם הודעות אנונימיות (וזמינה כיום בסין בלבד), Yik Yak ששוויה הוערך ב-400 מיליון דולר אבל גם היא נסגרה בשנה שעברה והלהיט התורן האחרון היה Sarahah, וגם הוא – כבר לא זמין. בקיצור, נראה לנו שהגיע הזמן שמפתחים יבינו את הרמז שאין ממש מקום לאפליקציות כאלו, לא?

2. Angry Birds

מי מאיתנו לא העביר דקות ארוכות ושעות רבות במצטבר במשחק Angry Birds, חווה תסכול, וחזר חלילה? המשחק, שאפשר להגיד שהיה פופולארי בשנים 2010-2011 ברמה של סנייק בשנות התשעים, דעך ונעלם כלא היה. נכון, הוא אולי זמין עדיין בחנויות האפליקציות, יש לו מיליוני הורדות וביקורות והוא מקבל עדכונים באופן תדיר, אבל עם יד הלב – מתי בפעם האחרונה שיחקתם בו, או בכלל התקנתם אותו על הסמארטפון שלכם? (האמת, שעם כתיבת השורות האלו תקפה אותי רוח נוסטלגית שעשויה לגרום לי ללחוץ על כפתור ה-Install של האפליקציה).

Rovio, היצרנית שעומדת מאחורי המשחק, ניסתה לעשות מספר מהלכים לאורך השנים על מנת להחיות את המשחק והמותג, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה עם להקות, פיתוח גרסה לפייסבוק  וסדרת אנימציה שהייתה זמינה למשתמשי iOS. בשנת 2015, 9 שנים אחרי שהושק המשחק הראשון בסדרה, יצא Angry Birds 2, ולמרות הסקפטיות של רבים – גם הוא זכה למיליוני הורדות, והפך למשחק הפופולארי ביותר בלמעלה מ-100 מדינות. אבל אם לא ידעתם מזה, אז כנראה שהוכחנו את הנקודה שלנו.

אנגרי בירדס הסרט (צילום:  יחסי ציבור )
אנגרי בירדס הסרט | צילום: יחסי ציבור

3. Meerkat

אפליקצית Meerkat הישראלית שהושקה בפברואר 2015 אפשרה למשתמשים לשתף את העוקבים שלהם בוידאו בלייב. האפליקציה תפסה תאוצה מהר מאוד והפכה לאחת מהאפליקציות הפופולאריות ביותר בקטגוריית המדיה החברתית באפסטור. תחילה מירקט עבדה בצמוד עם פלפטורמת המיקרו בלוגינג טוויטר, שבעזרת לינק שמשתמש צירף, כל עוקביו יכלו לראות כי הוא משדר כרגע בלייב. לכאורה, הייתם מצפים שטוויטר תחבק את האפליקציה החדשה שמגבירה את ה-engagement והויראליות שלה ומביאה אותה למחוזות הטרנדיים של הלייב-סטרימינג. למרות זאת, שבועות ספורים לאחר שעלתה לאוויר, ניתקה טוויטר את מירקט מהשירות שלה, על ידי כך שמנעה מהמשתמשים באפליקציה להגיע לרשימת העוקבים שלהם. במקביל, טוויטר השיקה את הגרסה שלה לשידור וידאו בלייב – Periscope, ופייסבוק השיקה את פייסבוק לייב. מירקט הישראלית אמנם לא ויתרה, המשיכה לפעול, ואף גייסה 14 מיליון דולר כדי לעשות זאת, אבל בסופו של דבר – גם החגיגה הזו הגיע לסופה.

כיום, מירקט כבר לא ממש קיימת, אבל היזמים – בן רובין, איתי דנינו ואורי הרמתי עברו למיזם הבא שלהם, HouseParty, שפועל בנישה די דומה; האפליקציה מאפשרת ליצור שיחות וידאו ספונטניות בין מספר משתתפים. כמו סנאפצ’ט, האפליקציה פונה לדור ה-Z, ומציעה פיצ’רים, עיצוב ושפה קליליים ולא רשמיים. כך שלמשל כאשר אתם פותחים ‘חדר’, משוחחים עם עוד משתתפים ולא מגדירים אותו כ’פרטי’, יכולים גם חברים של חברים להצטרף לחדר. פחות משנה לאחר השקתה גייסה האפליקציה 50 מיליון דולר מקרן סקויה, Aleph ו-Greylock Partners. הגיוס האחרון היה לפני כשנה וחצי ומאז אמנם לא שמענו יותר מידי על החברה, אבל מצד שני – האפליקציה עדיין זמינה להורדה אז כנראה שהיא עוד איתנו, ונקווה שכך זה יימשך.

4. Pokemon Go

עד כמה Pokemon Go היה פופולרי? בשנת 2016 המשחק הפך לאפליקציה עם הכי הרבה הורדות לאייפון ברחבי ארצות הברית ולאפליקציה הרווחית ביותר בחנות של אפל – תוך פחות מחצי יום. הביקוש היה כל כך גדול, עד שהוא הפיל את שרתי החברה המפתחת, וזו החליטה לעצור את ההשקה לתקופה.

המשחק, שאולי נראה כאילו הוא פונה לקהל יעד מוגבל למדי שגילו המקסימלי מסתכם ב-15, כבש משתמשים מכל המינים והגילאים, אבל יאמר לזכותו גם שהוא גרם ללא מעט אנשים לעשות קצת פעילות גופנית על הדרך. כיום, כמעט שנתיים אחרי, המשחק עוד קיים, אבל הבאזז – כבר מזמן לא. יחד עם זאת, יש לציין שקהל המשתמשים הצעיר, בהם ילדים בגילאי בית ספר יסודי חזרו לשחק בו, אבל כמובן שאין מה להשוות את מידת האינטנסיביות, הפופולאריות והשיח הציבורי שעסק תקופה רק בזה.

5. Yo

אם חשבנו שראינו הכל, בשנת 2014 הגיעה לחיינו אפליקציה חדשה בשם Yo שכל התכלית שלה מסתכמת בשליחת הודעה “יו” לחברים. המשתמשים מקבלים הודעת Push או התראה שיש להם Yo חדש, בליווי שם המשתמש ששלח אותו ביחד עם קול מעט צפצפני הצועק Yo בכל פעם מחדש. מעבר לכך, האפליקציה אינה מציעה שום מידע נלווה. לא תוכלו לצפות בהיסטוריית ה-Yo שנשלחו ויהיה עליכם לפרש את ה-Yo בעצמכם. פרט אירוני הוא שהאפליקציה הושקה ב-1 באפריל, והיא אפילו נדחתה בהתחלה על ידי אפל מכיוון שהיא הייתה חסרת תכלית בעיניה. מספר שבועות לאחר מכן, האפליקציה התפשטה באופן ויראלי, הפכה ללהיט התורן שכולם דיברו עליו וזכתה למיליוני הורדות. קצת לאחר מכן, החברה הודיעה על גיוס של מיליון דולר.

לאחר מספר חודשים של פעילות הכריזה החברה על Yo Index, אינדקס שבו רשומים שירותים ואפליקציות ששולחים התראות Yo, כאשר הם מתעדכנים. משתמשים שרוצים לקבל עדכונים, יכולים פשוט לגשת לאינדקס מהאפליקציה ולהרשם כמנויים. אחד השירותים הראשונים שעשה שימוש באפשרות הזו היה השירות ששלח התראות Yo, בכל פעם שהיתה אזעקת “צבע אדום”. קצת פחות משנה לאחר ההשקה, החברה השיקה את ה-Yo Store, שאפשרה למשתמשים להירשם למגוון ערוצים בתחומים שמעניינים אותם, מהם הם יקבלו עדכונים מעניינים ובזמן אמת. היום כשמנסים להיכנס לשירות, הוא כבר לא באוויר.

הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime

עוד ב-Geektime:

חברת PlaySight מגייסת 10 מיליון דולר לפיתוח מגרש ספורט חכם

גוגל החביאה בכל אנדרואיד נגן פודקאסטים חדש. כך תמצאו אותו

בינג' - אפליקציית YO  (צילום: YO)
צילום: YO

עוד שנה עברה ויו לא ויתרה והציגה אפליקציה חדשה בשם Status אשר שמרה על האופי המינימליסטי של החברה – כשהפעם היא אפשרה למשתמשים לעדכן את חבריהם באמצעות סטטוס הכולל אימוג’י בלבד (הרי תמונה שווה אלף מילים). כיום, אפליקצית יו המקורית עוד קיימת בחנויות האפליקציות, אבל באתר האפליקציה ניתן להבחין בלינק לעמוד ה-patreon שלה, בו המשתמשים נקראים לעזור לה להמשיך ולפעול.