הונאת וואטסאפ
הונאת וואטסאפ

"שלום אני מצטער, שלחתי לך קוד בן 6 ספרות בטעות SMS. אתה יכול להעביר לי את זה? זה דחוף". אם קיבלתם את ההודעה הזו, אתם לא לבד: יותר מ-1,000 ישראלים דיווחו השנה על נסיונות פריצה לוואטסאפ שלהם. את ההודעה הזו אתם יכולים לקבל מאדם שאתם מכירים, אך גם ממספר אנונימי לחלוטין. כך או כך, המטרה היא זהה: להשתלט על חשבון הוואטסאפ שלכם ולהשתמש בו כדי להדביק משתמשים נוספים.

התכסיס מוכר וידוע: כל מה שצריך לעשות כדי לנסות לפרוץ לחשבון הוואטסאפ שלכם זה להוריד את האפליקציה לסמארטפון, להירשם עם המספר שלכם - ולבקש מכם קוד בן 6 ספרות שמגיע בהודעת SMS מ-WhatsApp.

אגב, גם אם פעלתם בחכמה והתעלמתם מההודעה, להאקרים יש פרצה נוספת: תיבת הדואר הקולי שלכם. רבים מאיתנו כבר לא משתמשים בתא הקולי וחברות סלולר רבות כבר לא מציעות את השירות, אך ייתכן שהמשיבון שלכם עדיין פעיל. אם אתם מסרבים לתת את הקוד מספר פעמים, וואטסאפ תשלח אותו למשיבון הקולי שלכם - והאקרים יכולים להתקשר אליו ישירות ולנסות לפרוץ אותו.

ברגע שההאקר ישיג את הקוד, האפליקציה תנתק אתכם מהחשבון - והשליטה עליו תעבור לידי ההאקר, שיוכל לשחזר את הגיבוי שלכם, לשלוח הודעות לכל אנשי הקשר שלכם ולהמשיך את שרשרת הפריצות. אם תנסו להיכנס לאפליקציה, תתקלו במסך "ברוכים הבאים ל-WhatsApp" שמופיע מיד אחרי ההתקנה.

פרצו לי לוואטסאפ! מה עושים? 

  1. דווחו מיד לוואטסאפ. רצוי לדווח גם למערך הסייבר כאן, או במספר 119.
  2. נסו להתחבר מחדש לחשבון הוואטסאפ שלכם. האפליקציה תבקש מכם להזין את מספר הטלפון, ותשלח אליכם קוד בן 6 ספרות. 
  3. אחרי שהחשבון חוזר לידיכם, הפעילו אימות דו-שלבי (הסבר מלא בהמשך). 
  4. בדקו אם המשיבון הסלולרי שלכם פעיל. לחיצה ארוכה על המקש 1 תשלח אתכם אליו. כדאי להחליף סיסמה, או להיכנס לאתר האינטרנט של חברת הסלולר שלכם ולבטל אותו. 
  5. וודאו שוואטסאפ מגבה את ההודעות והמדיה שלכם באופן קבוע ואוטומטי. ניתן לבדוק זאת בהגדרות (Settings) - שיחות (Chats) - גיבוי (Chat Backup). 

לא פרצו לי, אבל אני רוצה להתגונן. מה עושים?

ראשית, הפעילו את האימות הדו שלבי בוואטסאפ שלכם. זו סיסמה שאתם בוחרים ותצטרכו להקיש אחת לכמה שבועות - וגם בכל פעם שתחליפו סמארטפון. 

כדי לעשות זאת, היכנסו להגדרות (Settings) - חשבון (Account) - אימות דו-שלבי (Two-Step Verification) - הפעל (Enable). בחרו סיסמה, הקישו אותה שוב. אחר כך תתבקשו להזין את כתובת המייל הפעילה שלכם. 

 

שנית, בטלו את התא הקולי. או לפחות היכנסו אליו וקבעו לעצמכם סיסמה חדשה. פנו לשירות הלקוחות של חברת הסלולר ועשו זאת, או לחצו לחיצה ארוכה על המקש 1 בשביל להיכנס לתא הקולי ולהגדיר אותו.

גם כאן כדאי לוודא וודאו שוואטסאפ מגבה את ההודעות והמדיה שלכם באופן קבוע ואוטומטי. ניתן לבדוק זאת בהגדרות (Settings) - שיחות (Chats) - גיבוי (Chat Backup).