רוב התקשורת עם בתי עסק וחברות מתרחשת כיום בהודעות טקסט, שיחות טלפון ומיילים. אבל יתכן שבקרוב החברות יעברו לתקשר איתנו בוואטסאפ. מחומר שהגיע אלינו בימים האחרונים ומשיחות שניהלנו עם גורמים שמעורבים בעניין, עולה שוואטסאפ קרובה להשקת האפשרות החדשה, ואף החלה בפיילוט בהשתתפות מספר חברות.

מאז רכישת וואטסאפ על ידי פייסבוק תמורת כ-20 מיליארד דולר, שאלו רבים איך מתכוון מארק צוקרברג להחזיר לעצמו את השקעת העתק הזו, כאשר לאפליקציה כמעט לא היו הכנסות. מוקדם יותר השנה אף הודיעה וואטסאפ כי היא מבטלת את דמי המינוי לשירות, שעמדו על דולר לשנה, ובמקביל בוחנת דרכים אחרות להרוויח כסף מהשירות, ביניהן הפיכת וואטסאפ לאפיק תקשורת בין עסקים ללקוחות.

משיחות שניהלנו עם גורם שמעורב בפיתוח של השירותים, עולה שהשירות נמצא כבר בשלב של פיילוט עם מספר חברות בארצות הברית. במסגרת הפיילוט, החברות מתקשרות עם משתמשיהן על גבי התשתית של וואטסאפ ומעבירות להם מידע. בין היתר כולל המידע הודעות שירות, כמו הודעות על הזמנה מוכנה, שילוח של חבילה או טיסה מתעכבת, וגם הודעות בעלות אופי פרסומי יותר.

חברות וארגונים שישתתפו בתוכנית יכונו Verified Business, וייהנו מהאפשרויות הללו שיהיו חסומות בפני ארגונים שלא ישלמו לפייסבוק. התשלום, ככל הנראה, ייעשה על פי מספר הלקוחות 'המשויכים' של הארגונים, כלומר לקוחות משתמשי וואטסאפ.

עוד ב-Geektmie:
שלושה מוצרים קומפקטיים ושימושיים בפחות מ-100 שקל
בלי לקבוע פגישה: היכרות מקרוב עם סדר היום של מארק צוקרברג

מה לגבי לקוחות שלא ירצו לקבל הודעות מסחריות לוואטסאפ שלהם? למיטב ידיעתנו, פייסבוק עוד לא החליטה האם השירות יינתן כברירת מחדל לכל מי שלא כיבה אותו או רק למי שביקש אותו מלכתחילה.

 

אין ספק שמדובר במודל מעניין ביותר עבור וואטסאפ ועבור המשתמשים. עד עכשיו קידמה פייסבוק את מסנג'ר שלה כפלטפורמה לתקשורת בין עסקים ללקוחותיהם, ובמסגרת זו היא כבר מאפשרת להם גם להשתמש בצ'טבוטים. אולם היתרון הגדול של וואטסאפ הוא בזמינות ובנגישות: בעוד שמסנג'ר דורש מבית העסק את פרטי הפייסבוק של המשתמש, הרי שבוואטסאפ הוא נזקק רק למספר הסלולרי שלו.

כיצד המשתמשים יקבלו את המהלך הזה? התשובה תלויה ככל הנראה במימוש. אם הוא ישמש לצורך ספאם ולא יעניק ערך ממשי ללקוחות, הם יבטלו את האפשרות לקבלת הודעות מסחריות ואף יחפשו לעצמם מפלט באפליקציות אחרות. מצד שני, אם האפשרות החדשה תנוצל בחוכמה, יוכלו הלקוחות ליהנות מדרך תקשורת נוחה ומתקדמת יותר עם חברות.

הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime