אומרים שפרגון לא עולה כסף - אבל במקרה של פייסבוק, שידועה בתחביב שלה לשפוך כסף להשתלטות על חיינו, זה עלה קרוב ל-100 מיליון דולר.

שלשום הודיעו מפתחי tbh, אפליקציה חברתית חדשה, כי פייסבוק רכשה את החברה והאפליקציה שלהם. אתר TechCrunch מדווח כי הרשת החברתית הגדולה בעולם שילמה על האפליקציה קרוב ל-100 מיליון דולר.

"בשבועות האחרונים, יותר מ-5 מיליון איש הורידו את tbh ושלחו יותר ממיליארד הודעות", כתבו יוצרי האפליקציה באתר. "היום אנו מודיעים כי אנו מצטרפים לפייסבוק כדי להמשיך במשימה שלנו". המשימה הזו, כפי שהם מגדירים אותה, היא "ליצור קהילה שתגרום לנו להרגיש שמחים יותר ובטוחים יותר בעצמנו".

האפליקציה יצאה לאפ-סטור של אפל בתחילת אוגוסט - לפני 9 שבועות בסך הכל, ובימים הראשונים היתה זמינה רק בבית ספר בודד במדינת ג'ורג'יה שבארה"ב. היא מבוססת על שאלות אמריקאיות, שהתשובות עליהן הן החברים שלכם. כך, לדוגמה, היא מציגה שאלות כמו "מי הכי מצחיק אותך?", "למי יש את החיוך הכי טוב?", "מי הכי ישר?", "על מי את/ה חושב/ת הרבה יותר ממה שהם חושבים?" – ובכל פעם מגרילה 4 חברים שביניהם תוכלו לבחור, או לבקש מהאפליקציה להגריל 4 חברים אחרים שביניהם תבחרו את התשובה לשאלה.

כל אחד מהחברים באפליקציה מקבל התראות על המחמאות שקיבל מאחרים - כמה ענו שהוא החבר הכי טוב שלהם, כמה דיווחו שאף מסיבה לא שלמה בלעדיו וכו' - והכל בלי להסגיר מי אמר מה. בימים האחרונים נוספה אפשרות לשלוח הודעה פרטית לכל חבר שנותן לכם מחמאה, כדי לתת לו הזדמנות להזדהות.

יוצרי האפליקציה - ניקיטה ביר, אריק הזארד, קייל זארגוזה וניקולאס דאקדודון - יצרו אותה במאמץ אחרון ליצור משהו שיעלה את הסטארט-אפ שלהם על דרך המלך. זאת לאחר 7 שנות פעילות בהן הוציאו 14 אפליקציות כושלות. הניסיון ה-15 הוכיח את עצמו מהר מאוד, והאפליקציה צברה פופולאריות בקצב מסחרר וזכתה כבר ליותר מ-5 מיליון הורדות, 2.5 מיליון משתמשים פעילים ויותר ממיליארד תשובות לשאלות. עתה, יעברו הארבעה לעבוד במטה פייסבוק במנלו-פארק, וימשיכו לפתח את האפליקציה באופן נפרד מאפליקציית פייסבוק. "החוויה שלכם ב-tbh לא תשתנה, ואנחנו נמשיך לבנות את התכונות שאתם אוהבים – עכשיו עם הרבה יותר משאבים", הם כתבו.

זו אינה הפעם הראשונה בה פייסבוק מוציאה סכום כסף גדול מאוד כדי לקנות אפליקציה חברתית שזוכה לפופולאריות. ב-2011 היא רכשה את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר; ב-2013 הציעה למייסד סנאפצ'ט, איוון שפיגל, סכומים שהלכו ועלו עד שהגיעו ל-3 מיליארד דולר - אך הוא סירב; ב-2014 רכשה את וואטסאפ תמורת כ-20 מיליארד דולר; וב-2016 רכשה את אפליקציית המציאות הרבודה MSQRD בסכום לא ידוע.

עם זאת, במקרה הזו לא ברור מדוע לא חסכה לעצמה פייסבוק את הסכום המטורף והעתיקה את האפליקציה. לו היתה בוחרת לעשות זאת, היתה יכולה להוציא אפליקציה דומה שתגבור בקלות על המקור, שמתוך בחירה של היוצרים זמין לשימוש ב-38 מדינות בארה"ב בלבד (נכון ליום שני). זו גם לא היתה הפעם הראשונה שפייסבוק היתה עושה זאת – גם את האוספארטי הישראלית היא בחרה לשכפל במקום לקנות.

נציין כי הפופולאריות של tbh גם הביאה איתה את התופעה המוכרת של זיופים בחנות האפליקציות של גוגל. חיפוש קצר העלה לפחות 4 אפליקציות (1, 2, 3, 4) בעלות מראה זהה או דומה ולוגו המהווה חיקוי ל-tbh, שאף אחת מהן אינה שייכת לאותם מפתחים. לפי אתר tbh, הגרסה של האפליקציה המקורית לאנדרואיד תשוחרר "בקרוב".