בימים האחרונים הופיעה לרבים מאיתנו נקודה אדומה חדשה בתוך אפליקציית פייסבוק, במקום שבו מעולם לא ראינו נקודה כזו בעבר. מה קרה? על מה ההתראה? בואו נודה בזה - פשוט לא יכולנו לא להיכנס ולבדוק.

זה היה טריק פסיכולוגי זול של פייסבוק. מה שהיה מעבר להתראה הוא ה"מרקטפלייס" השוק החדש שמרכז מודעות קנייה ומכירה מקבוצות בהן אנחנו חברים, ומתריאה על מודעות חדשות כאילו שהן בכלל מעניינות אותנו או מיועדות בשבילנו, כמו ההתראות האחרות.

כפי שהסבירה לנו יעל מן שחר בפרק קודם של next, המניפולציה של פייסבוק מבוססת על תהליכים פיזיולוגיים שמתרחשים בגוף שלנו: מצד אחד, התראה משחררת הורמון שגורם לתחושת חרדה והתרגשות וצורך לבדוק מה קרה, ומצד שני, לאחר הבדיקה משתחרר הורמון שגורם לתחושת עונג. זו לא אשמתנו שאנחנו מכורים להתראות בסמארטפון - אנחנו פשוט לא מסוגלים להתנגד להן.

מצד שני, זה לא שאין מה לעשות בעניין. בסוף השבוע הנוכחי יתקיים בתל אביב "יום ללא דיגיטל" - אירוע שמאורגן על ידי מיזם הדיאטה הדיגיטלית.

שי נצר, ממארגני היוזמה, מסביר שבמשך 24 שעות מציעים לנו להניח את הסמארטפון בצד, לשכוח מרשתות חברתיות ואפליקציות תקשורת ולתקשר עם האנשים בסביבתנו. "קודם כל, אתה תהיה נוכח בסיטואציה", הוא אומר. "אולי יהיה משעמם לך, אולי תפחד, אולי תלך לאיבוד – אבל אתה תהיה שם, עם מי שתרצה".

כדי לעזור לנו לעשות את זה, מארגן המיזם - בעזרת איבנט בפייסבוק - פעילויות בעולם האמתי, שכוללות משחקים, מופעים וגם אירוע קריאה בציבור תחת השם Face-a-Book.

נצר מציין שהיום מתקיים בכוונה בשישי-שבת - יום של מפגש עם המשפחה והחברים, של טיולים. יום שבו ממילא עושים פעילויות, והטלפונים רק מפריעים.