“אני אקנה מכשיר סיני רק אם הוא יעלה 100 דולר”, אמר לי אחד ממכרי, שאולי גם מייצג את רוב הישראלים ששומעים את המילה “סין” כשמדברים על מוצרי צריכה, וזה מלווה בדרך כלל גם בהרמת גבה וגם מחשבות על איכות מוצר ירודה, את זה שהוא יתפרק להם ביד מיד לאחר שנרכש וכי המחיר הנמוך בסופו של דבר יעלה להם יותר. אבל העולם השתנה. לא רק שרוב מוצרי הצריכה כיום מיוצרים בסין (כן, השואב אבק שלכם, הכיסא שעליו אתם יושבים, כבלי חשמל שאתם משתמשים ועוד), אלא מיליוני מכשירים תוצרת סין מיוצאים לעולם, לעתים תחת מותג מוכר אחר.

מפעל Huawei (צילום: איתי מקמל | TGspot)
מפעל Huawei | צילום: איתי מקמל | TGspot

 

וואווי (Huawei) או חוואווי בשמה המקורי הגיעה לישראל לפני כשלוש שנים ונחשבה דאז ליצרנית בינונית, עם מוצרים פשוטים ואטרקטיביים רק במחיר, אולי בעיקר בשל מה ששיווקו כאן בישראל, אולם, יחד עם השקת ה-P8 בחודש שעבר, אפשר היה לראות את השינוי שחל אצלה ואצל היבואנית אלפא טלקום.

כשעשרות אלפי סינים קמים לעבודה

כאשר הוזמנתי על ידי וואווי כדי לבקר במטה החברה ובמפעל הממוקם במחוז גואנגדונג (Guangdong) הסמוך לשנג'ן, דמיינתי לעצמי, כמו הישראלי הממוצע, את המוני אנשים המצטופפים בדרך למקום עבודתם ואת המפעל השורר בו כאוס בשל עשרות אלפי העובדים, אבל הופתעתי.

מפעל Huawei (צילום: איתי מקמל | TGspot)
מפעל Huawei | צילום: איתי מקמל | TGspot

הבוקר התחיל בעשר וחצי, קצת מאוחר, אבל הסינים כבר עובדים במרץ משעות הבוקר המוקדמות. בכניסה למפעל חלצתי נעליים לטובת כפכפים, לבשתי חלוק אנטי סטטי, הפקדתי את הסלולרי ונכנסתי למה שנראה כמו אולם ענק עם עשרות אם לא מאות מכונות המסודרות בשורות שורות ולצד כל מכונה עומד עובד או שניים האחראי על חלק קטן בתהליך הארוך והמאוד קפדני. “הסינים הם עם מאוד מסודר”, אמרה הנציגה שהסתובבתי עמה במהלך הביקור ואכן נראה כי הסדר והקפדנות הם לא רק מנת חלקם של עובדי הייצור במפעל הענק הזה, אלא גם של האנשים החיים שם ביום יום. מלבד עובדי הייצור היושבים כל אחד ואחת על חלקת אחריות קטנה ומצומצמת מאוד, ניתן היה להבחין בעובדים נוספים המסתובבים במקום עם צבע כובע שונה המבדיל בין תפקידם השונה כמו מנהל איכות, אחראי קו והמפקח הכללי.

המפעל הוא אחד ממספר מפעלים של וואווי המעסיק כמה אלפי עובדים (170 אלף עובדים בכלל החברה), ואולי מייצג יותר מכל את אופן העבודה של הסינים בכל הקשור לפס ייצור של מכשירים סלולריים אצל החברות הגדולות. בתוך האולם הגדול ישנם 14 פסים המייצרים מכשירים שונים, כאשר בכל פס שכזה באורך של כ-200 מטר מבוצעים כל התהליכים הדרושים, החל מהנחת השבבים השונים על גבי הלוח האלקטרוני ועד שלב האריזה. במהלך התהליך ראיתי עשרים תחנות עבודה לפחות, ולא כך הייתי חושב שמיוצר הטלפון שאנו מחזיקים ביד, שכן ההרכבה אמנם מתבצעת במכונה אבל שלבים רבים עדיין מצריכים בני אנוש כדי לבצע אותה. החל מהנחת המסך השברירי בתוך המכשיר, חיבור רכיבים כמו רמקול או מגירת הסים, ובדרך עוד מספר תחנות כמו בדיקות פונקציונליות שונות של המסך (צבעים, בהירות, שריטות), צילום ופוקוס, שיחות קוליות, רמקול ועוד, עד האריזה הסופית.

שאני אקנה סיני?

כמי שביקר במספר מפעלי ייצור של מוצרי חומרה בעיקר בטיוואן, אני חייב להודות שהופתעתי. הופתעתי מהתהליך הקפדני, הבדיקות הרבות המבוצעות לכל מכשיר ומכשיר ומהאוטומציה הרבה המתבצעת במהלך הייצור. במהלך הביקור גם ראיתי את את מעבדות הבדיקה והפיתוח (R&D) המשמשות את החברה וצוות המפתחים לבחינה ובדיקה לפני ייצור מכשיר דגם חדש. מדובר במעבדות בדיקה הבוחנות את עמידות המכשירים, או במילים אחרות – את חיי היום יום שלו וכיצד הוא שורד את השימוש הממוצע שלנו. המעבדה כוללת מגוון של מכונות שונות – החל ממכונת כיפוף הבוחנת לחץ של ישיבה על המכשיר כאשר הוא בכיס המכנס, לחיצות מרובות על המסך כדי לדמות את אופי השימוש שלנו, מכונה הבוחנת נפילה מגובה במספר אופנים על משטח בטון, בדיקת הפרעות אלקטרו מגנטיות, עבודה עם רשתות דור 3 ודור 4 ואף הכנסה והוצאה של שקע הטעינה על ידי חיבור והוצאה של כבל ההטענה מספר רב של פעמים.

מפעל Huawei (צילום: איתי מקמל | TGspot)
מפעל Huawei | צילום: איתי מקמל | TGspot

 

לוואווי יש 16 מעבדות פיתוח כאלה ברחבי העולם ועוד מספר מעבדות בדיקה לציוד ומוצרים, כפי שזכיתי להיכנס לאחת מהן, אשר חשובות לתהליך הפיתוח לא פחות מחומרת המכשיר עצמו. אבל הבדיקות לא נעשות רק על מכשיר שלם, אלא גם על רכיבים פנימיים כמו לוח האם, המסך, או יחידות דגם ראשונית (ראש סדרה). בחדר אחר ראיתי מספר רב של תנורים (Chamber) בהם בוחנים ובודקים את הרכיבים בטמפרטורה קיצונית, שם ניתן לבחון בו זמנית 10 עד 12 סוגי רכיבים שונים, 1,000 יחידות בסה”כ ביום עבודה ממוצע.

מפעל Huawei (צילום: איתי מקמל | TGspot)
מפעל Huawei | צילום: איתי מקמל | TGspot

מפעל Huawei (צילום: איתי מקמל | TGspot)
מפעל Huawei | צילום: איתי מקמל | TGspot

ממתגת את עצמה מחדש

ואולם עם כל הכבוד לאיכות המוצר ומחירו, לוואווי עדיין יש בעיות תדמית, בעיקר לאחר שהקונגרס האמריקאי הזהיר ב-2012 מפני שימוש בציוד תשתית תוצרת סין של וואווי ו-ZTE, צעד שגרם לביטול עסקת ענק בשווי של 5 מיליארד דולר בין וואווי לחברת התקשורת ספרינט (Sprint). "אנחנו מנסים להיות פתוחים ככל הניתן כדי להראות ללקוחות שאין כל חשש", אמר לי סו יאנג, מנהל האסטרטגיה בחברה. "לדוגמה רכיב טביעת האצבע שבמכשיר מגיע מאירופה ולא מסין, חלק מהתוכנה מפותח בארה”ב, ועוד צעדים שאנו מבצעים כדי לגרום ללקוחות לתת בנו אמון מלא". עוד הוסיף יאנג כי הם משקיעים רבות בשיווק: “החברה כמעט שלא השקיעה במותג. אנחנו לא חזקים במיתוג או בעבודה מול המפיצים, וכעת אנחנו בונים את כל המערכת מחדש”.
את המאמץ השיווקי כבר ניתן לראות היום בעולם, אבל גם בשוק המקומי יש שינוי תודעתי במיוחד בזכות הקמפיין שעלה לאחרונה בטלוויזיה ושלטי החוצות שאותם מובילים הזמר מוקי והשחקנית/דוגמנית גל גדות, כל זה במטרה לשנות את דעת הקהל על מוצרי הטלפון של היצרנית הסינית.

מפעל Huawei (צילום: איתי מקמל | TGspot)
מפעל Huawei | צילום: איתי מקמל | TGspot

“עשינו שינוי גדול במיתוג החברה, בין אם זה פרסומות, קמפיינים ברשת וגם חסויות לכ–60 קבוצות כדורגל וביניהן אייאקס, מילאן וארסנל. הצעדים הללו סייעו לגדילה של 25% בהכרה בחברה וכי לפי סקר שערכנו, כ-65% מהאנשים מכירים או שמעו על המותג ב-2014, זאת לעומת 52% ב-2013”, אמרה לי אדה זו, מנהלת השיווק בחטיבת המוצרים של וואווי ולדבריה, בבדיקה שבחנה כמה לקוחות ירכשו את מותג וואווי שוב, 43 משתמשים מתוך 100 ימליצו על רכישת המכשיר שברשותם, בעוד שאצל סמסונג (Samsung) ואפל (Apple) המספר עומד על 52 ו-57 איש בהתאמה.

וואווי גם מתגאה במספרים ומציינת כי ישנה עלייה חדה במכירות בזכות פעילויות שונות שהם מבצעים בארץ ובעולם. כך לדוגמה, ה-P8 שהושק בישראל, הצליח עד כה למכור כמיליון יחידות בעולם בתוך חודשיים בלבד מאז שהושק, וכי מכירות סדרת המוצרים Honor שאותה היא מוכרת ישירות דרך האינטרנט במזרח ובאירופה, צמחו פי 20 משנה לשנה, עם רווחים של 2.4 מיליארד דולר, זאת לעומת 109 מיליון בלבד לשנת 2013. כדי לחדור לשוק בארה”ב, הקימה החברה גם כן אתר למכירה ישירה, gethuawei.com שדרכו היא מוכרת מספר של מוצרים ייעודיים לשוק זה ובמחירים זולים.

מלבד סדרת ה-P השייכת למיינסטרים ולשוק העסקה, ה-Y למוצרים הזולים, לוואווי יש גם את סדרת ה-Mate, כמעין סדרה אלטרנטיבית לסדרת ה-Note של סמסונג, שאחרון שבהם הוא ה-Mate 7 עם מסך 6 אינץ’ שהושק בסוף שנה שעברה אשר הצליח למכור כ-5 מיליון יחידות.

לא רק טלפונים

וואווי אמנם מוכרת בשוק הישראלי בתחום הטלפונים, אולם את רוב מוצריה אנחנו הצרכנים דווקא לא רואים. החברה מייצרת ציוד תקשורת עבור חברות ומפעילות סלולריות, החל מאנטנות, מתגים לתשתיות תקשורת, מודמים אלחוטיים, ציוד קצה ואף שרתים ומחשבים. החברה פועלת גם בתחום פיתוח טכנולוגיות חדשות, וכי בכל שנה היא משקיעה כ-10 אחוז מרווחיה במחלקת הפיתוח (R&D) ורק ב-2014 היא השקיעה 1.2 מיליארד דולר.
“אין לנו עתיד אם לא נמשיך לפתח מוצרים. התחרות קשה ולכן אנחנו משתדלים לתת מענה לכל תחום אפשרי”, אמרה זו, בהתייחס לפיתוח יכולות הדור הבא, אשר וואווי נחשבת לאחת מחברות המפתח בייסוד התקינה והטכנולוגיה שתשרת את כולנו. לדבריה, רוב המוצרים בעתיד יתחברו לרשת ולכן השימוש של התקשורת הסלולרית יהיה נרחב, במיוחד במוצרי ה'אינטרנט של הדברים' שאליה היא נכנסה כשותפה לפיתוח הרכב החכם עם אאודי ומרצדס-בנץ.

וואווי גם אחראית לפיתוח השבבים הנמצאים במכשירי הטלפון שלה ובמוצרים אחרים. חברת הבת HiSilicon שבבעלותה, היא יצרנית מערכת-על-שבב (SoC) מבוססי ארכיטקטורת ARM ובין המוצרים שלה היא סדרת שבבי ה-Kirin כמו דגם ה-935 הקיים ב-P8 וב-Honor 7. הדור הבא,Kirin 950, יספק על פי השמועות מעבד מתומן ליבות על בסיס ה-Cortex-A72/A53 בליטוגרפיית ייצור של 16 ננו-מטר, ויכלול תמיכה בתקשורת בטכנולוגיית LTE Cat. 10 למהירות הורדה מקסימלית של 450 מגה-ביט/שנייה.

כן, אמנם ייתכן כי חלק מהמראות שראיתי במהלך הסיור נועדו לעיניים המערביות, במיוחד כמו מטה החברה הממוקם בתוך גנים מטופחים להפליא ובית המנכ"ל הדומה לבית הלבן, אבל ניתן היה לראות את סביבת העבודה של עובדי הייצור, לראות כי לא מדובר ב-"סדנאות יזע" וגם כאשר שוחחתי עם מספר עובדים קיבלתי תשובות כנות ומידיות, בלי התחכמויות ובלי להסתיר דבר. הופתעתי עוד יותר היא כי חלקם הגדול של העובדים מסתובב עם מכשיר האייפון, וזאת בזכות מדיניות של החברה שלא מכריחה אותם להשתמש רק בטלפונים שלה.

וואווי נלחמת כיום על משבצת קשה מבחינתה, לא איכות ולא מחיר, אלא דווקא תדמית, בין אם זה בארץ או בעולם. היא מצליחה לא פעם להראות כי מותג סיני יכול להיות איכותי לא פחות מהמתחרות, והצעדים שהיא נוקטת בשנים האחרונות כמו פעולות השיווק, הנוכחות המתמדת בתערוכות הגדולות ואירועי השקה מסביב לעולם מראים כי היא בדרך הנכונה.

הכותב היה אורח וואווי בסין