הן איתנו בכל מקום: מעירות אותנו בבוקר, מביאות לנו את החדשות לכף היד, שומרות על הצילומים המשפחתיים, משפרות לנו את אימוני הכושר ומעבירות לנו את הזמן. האפליקציות, גבירותי ורבותי, השתלטו לנו על החיים.

כך הכל התחיל

לסטיב ג'ובס, זכר צדיק לברכה, היה חוש למהפכות. כשהוא עלה על הבמה לפני חמש שנים והציג לעולם את האייפון הראשון, הוא ידע שהוא בורא שוק חדש. ג'ובס לא הציע עוד טלפון שיש בו גם יכולות מיחשוב - אלא מחשב שאפשר גם לנהל איתו שיחות. ובתוך המחשב הקטן, החכם והמהיר הזה התרבו במהירות התוכנות והיישומים – האפליקציות.

תראו איזה שינוי. במחשב הביתי התרגלנו שחברה אחת נותנת לנו סל של מוצרים; יחד עם מערכת ההפעלה קיבלנו גם תוכנה לעריכת מסמכים ותוכנה למצגות ודואר אלקטרוני ועוד ועוד. אבל בסלולרי, כל שירות מוצע בנפרד. התחרות, שעושה פלאים ליצירתיות בכל תחום – הביאה תוך זמן קצר למבול של אפליקציות: משחקים, בידור, בריאות, כושר, חדשות, חינוך, וזו באמת רק רשימה חלקית. פתאום כבר לא צריך מצלמה, GPS, שעון מעורר, רדיו, עיתון - את הכל אפשר למצוא בחנות האפליקציות. ובעוד שאפליקציות רבות משכפלות ומשדרגות אפליקציות קיימות, רק מעטות מאוד מהן גם הופכות גם למיליוני דולרים.

סמארטפון - מגפה עולמית

רק חמש שנים עברו, ולפי מחקר שפורסם לאחרונה בארה"ב, האמריקאים משתמשים כיום בטלפון החכם כ-2.7 שעות ביממה. כפול מהזמן שהם מקדישים לאוכל. שליש מהזמן שהם ישנים. זה כבר נראה לנו טבעי לגמרי להתעדכן ולתקשר מכל מקום ובכל זמן וסיטואציה. זה חלק משגרת יומם של מיליוני אנשים בישראל שמחזיקים בטלפון חכם, ועוד כמיליארד כאלה ברחבי העולם. והצפי הוא לגידול אדיר ומהיר. למעלה מ-6 מיליארד אנשים משתמשים בטלפונים ניידים ברחבי העולם – רק לשישית מהם טלפון חכם ודי ברור במה הם יבחרו כשיגיע הרגע לשדרג (והשדרוגים כמובן רק נעשים יותר ויותר תכופים, אבל זה כבר סיפור אחר).

חוששים מאפליקציות?

ויש, כמו תמיד, גם מי שחוששים; שמסתכלים עלינו מהצד בבית הקפה או בגן המשחקים, כשהראש שלנו קבור בצג הקטן, האצבעות רצות עליו חסרות מנוחה – וחושבים שאוטוטו נתנתק סופית מהעולם. אלא שלפי חברות הטכנולוגיה הגדולות – העתיד הוא כולו צגי מגע ואפליקציות. הראי באמבטיה, המשטח במטבח וכמובן, המשקפיים – שיילכו איתנו לכל מקום ויציעו לנו מידע על כל נושא שבעולם. אז כדאי שגם המודאגים יתרגלו אליהן כי העתיד כמו שאומרים, כבר כאן. השאלה אם הוא רע או טוב עוד תעסיק אותנו הרבה, אבל על דבר אחד קשה להתווכח – קשה יותר ויותר להימנע ממנו. 

_OBJ