ווטסאפ, פייסבוק (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
פייסבוק וגם וואטסאפ בראש | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL
מרבית האפליקציות שמשמשות אותנו מדי יום הן חינמיות. החיפוש בגוגל באמצעות הסמארטפון, הצפייה בסרטונים ביוטיוב והגלישה באתר פייסבוק - עבור כל אלה אנו לא נדרשים לשלם. עם זאת, יש מחיר עקיף לשימוש באפליקציות האלה. בחברת תשתיות הסלולר אלקטל־לוסנט חישבו את מחיר השימוש באפליקציות החינמיות באמצעות שני פרמטרים: הנטל שהאפליקציה מעמיסה על רשת הסלולר ועל חבילת הגלישה של המשתמש, והשפעתה על מכשיר הסלולר ובעיקר על חיי הסוללה שלו.

לפי אלקטל־לוסנט, מבין האפליקציות הפופולריות, וואטסאפ היא היקרה ביותר, כלומר זו הגובה את ה"מחיר" הגבוה ביותר מהסוללה ומחבילת הגלישה של המשתמש. במקום השני מדורגת האפליקציה של פייסבוק, ואחריה: החיפוש בגוגל, יוטיוב, פנדורה, יאהו מסנג'ר, הוטמייל, אינסטגרם, זינגה ונטפליקס. חיפוש ביאהו, גוגל מפות, ואפליקציית מזג האוויר של אקיוות'ר סוגרות את הרשימה - הן האפליקציות החינמיות ה"זולות" ביותר מבחינת הנטל על הרשת ועל המשתמש.

הזוללות:

1. וואטסאפ

2. פייסבוק

3. חיפוש בגוגל

4. יוטיוב

5. פנדורה

6. יאהו מסנג'ר

7. הוטמייל

8. אינסטגרם

9. זינגה

10. נטפליקס

אחת הסיבות לכך שאפליקציות הן זללניות גדולות של משאבי סוללה היא הצורך שלהן לאותת לרשת מדי כמה שניות, כדי לבדוק אם הגיעה הודעה חדשה. למשל, אפליקציות המסנג'ר של בלקברי מאותתת (signaling) לרשת כ–343 פעמים על כל מגה־בייט של נתונים שבהם היא עושה שימוש. לשם השוואה, אפליקצית החיפוש של גוגל עושה זאת רק 18 פעמים על כל מגה־בייט של נתונים. ככל שמספר הפניות לרשת עולה, כך גובר הנטל על סוללת המכשיר.

רוחב הפס מתייחס לכמות המידע שעובר על גבי רשת הסלולר אל מכשיר הקצה בעת שהוא עושה שימוש באפליקציה. מספר האיתותים הוא קצב וכמות הפניות של מכשיר הקצה לרשת, במטרה לעדכן על זמינות המשתמש (באפליקציית צ'אט) או לבדוק אם קיים מידע חדש בשרת המחובר לאינטרנט (באפליקציית דואר אלקטרוני) וכדומה.

מבין אפליקציות המייל, הבזבזנית ביותר היא הוטמייל של מיקרוסופט. החסכניות ביותר הן ג'ימייל ויאהו מייל. על פי הנתונים של אלקטל לוסנט, הנטל של ג'ימייל על חבילת הגלישה ועל חיי הסלולה נמוך בכ–22% מזה שמעמיס הוטמייל. עם זאת, בתחום החיפוש גוגל היא הפחות יעילה בהשוואה לחיפוש ביאהו, שהוא חסכוני יותר בחיי סוללה וצריכת נתונים בשיעור של כ–65%. בתחום המפות, האפליקציה של גוגל היא יעילה יותר בהשוואה לזו של אפל בכ–30%.

חיים טייכהולץ, מנכ"ל אלקטל־לוסנט ישראל, מסביר: "דירוג העומס של האפליקציות מאפשר למפעילי רשתות הסלולר לדעת אילו אפליקציות עליהן לנטר על מנת להיערך טוב יותר למניעת עומס על רשתותיהן ולפגיעה הנגזרת מכך בצרכנים. מבחינת הצרכנים, הדירוג מאפשר בחירה נבונה יותר של אפליקציות, כשבחירה באפליקציות בעלות ניקוד נמוך תאפשר להם להאריך את חיי הסוללה. למפתחי אפליקציות מעניק דירוג העומס מידע השוואתי על הדרכים שבהן משפיעות האפליקציות שלהם או דומות על הרשת הסלולר, ומידע זה יכול לסייע בידיהם לבנות את האפליקציה באופן שימנע פגיעה שכזו".

המידע שעליו מתבסס המחקר נאסף מרשתות סלולר המשרתות יותר מ–15 מיליון משתמשים בארה"ב, אסיה והמזרח התיכון, שבהן מותקן Wireless Network Guardian, מוצר הניטור של אלקטל־לוסנט. במחקר זוהו 39 אפליקציות פופולריות ברשתות אלה, ונמדדה השפעתה המצטברת כל אחת מהן על הרשת מצד כל צרכניה ברשתות הסלולר, בהיבט רוחב הפס שהיא דורשת וקצב האיתותים שהיא יוזמת.

לכתבה ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker: