סלולרי ברכב
סלולרי ברכב

בימים בהם תעשיית הסלולר בישראל נאבקת במחירים נמוכים יותר מים המלח, מחפשות החברות הגדולות תחומים חלופיים שיכסו על הירידות החדות בהכנסות בעקבות התחרות מול המפעילות החדשות והווירטואליות. השבוע, נראה שהן בחרו את זירת הקרב הבאה שלהן: המכונית שלנו.

פלאפון ופרטנר (אורנג') הכריזו שתיהן בשבוע האחרון על שירותים חדשים, שיציעו לנהגים ולנוסעים במכוניות חיבור לאינטרנט דרך תשתית הסלולר שלהן. למעשה, השירותים הללו, שלכאורה נראים שונים למדי, מיועדים שניהם לנצל את הרצון של הצרכנים בחיבור לאינטרנט בזמן נסיעה כבסיס למכירת שירותים משלימים לשירות הסלולר.

הראשונה לקפוץ למים היתה פלאפון, שהודיעה ביום חמישי שעבר על שיתוף פעולה עם חברת מערכות המולטימדיה לרכב א.ד.י. לפי ההודעה, פלאפון תספק למערכות המולטימדיה של א.ד.י כרטיסי SIM, כך שכל מי שיתקין ברכבו מערכת כזו יוכל ליהנות מגלישה סלולרית על המסך ברכב. החברה ציינה כי השימושים האפשריים כוללים שימוש ב-Waze בלי לחסל את סוללת הסמארטפון, האזנה לתחנות רדיו אינטרנטיות עבור הנהג, צפייה בסרטים בהזרמה עבור שאר הנוסעים ובהמשך שימוש באפליקציית Musix של פלאפון להאזנה למוסיקה לפי רשימות השמעה אישיות.

ביום שלישי הציגה פרטנר את המיזם שלה בתחום, שהולך רחוק הרבה יותר: SmartDrive, מכשיר קטנטן המתחבר לכל מכונית שיוצרה מאז 2006 ומאפשר לבעליה לעקוב אחר הרגלי הנהיגה שלו ושל בני משפחתו דרך אפליקציה בסמארטפון או בטאבלט. בניגוד לשירות של פלאפון, זה של פרטנר אינו דורש התקנה מסובכת של מערכת יקרה, ומוצע ישירות לצרכנים, ללא תיווך. בנוסף, הוא מציע לא רק להביא מידע מהרשת לרכב, אלא גם מהרכב לענן.

אבל מה בדיוק נותן לצרכנים חיבור של הרכב לרשת הסלולר?
"עולם המולטימדיה תופס תאוצה בתחום האינטרנט, אם זה רדיו מכל העולם או ניווט מובנה ועוד הרבה פתרונות שמאפשרים לך ליהנות ממולטימידה ומידע ברכב", אומר ל-NEXTER ישראל אייבי, סמנכ"ל חטיבת לקוחות עסקיים בפלאפון, האחראית על השירות. "בעוד שהטלפון הוא מוצר אישי, הרכב ברוב הבתים עובר מבן משפחה אחד לאחר. כולם יכולים להשתמש בו, ולא צריך להשתמש בסמארטפון האישי ולהתחיל למצוא חיבורים". במלים אחרות: אם עד היום היה צורך שלכל נהג ברכב המשפחה יהיה סמארטפון ותוכנית גלישה משלו, עם אפליקציית ווייז לניווט ואפליקציות שונות למוסיקה, חיבור של הרכב לאינטרנט מאפשר לכולם להשתמש באותן אפליקציות על חשבון אחד. בנוסף, אין צורך להחזיק מטען ברכב, שכן מערכת המולטימדיה ברכב מבוססת על המצבר ואינה מחסלת את סוללת הסמארטפון בזמן הנסיעה.

על הנדבך הבסיסי הזה, של גלישה ברכב, מוסיף השירות של אורנג' נדבך נוסף: היכולת לנטר את מצב הרכב עצמו. "ברכב מודרני יש כ-100 יחידות בקרה אלקטרוניות שאוספות מידע, אבל עד כה לא הן היו שימושיות לנהג", אומר ל-NEXTER מנחם תירוש, סמנכ"ל התפעול של החברה. "לקחנו חלק גדול מהמערכות הללו ואנחנו מעלים אותן לענן ומאפשרים למשתמש ללמוד מהמידע הזה לטובת הפיכת הנהיגה לבטוחה ויעילה יותר". רוברט יזרעאלי, מנכ"ל TraffiLog, המייצרת את הרכיב שמשווקת אורנג', מוסיף כי "אנחנו מזהים את כל הטמפרטורות בחלקים השונים של המנוע, ואז בונים הערכה לפיה מכונית מהסוג הזה שנוסעת בטמפרטורות מסוימות היא תקינה. ברגע שיש רכב שיוצא מחוץ לתחום הזה, אנחנו קובעים שהוא לא תקין ומנסים להבין למה". כאשר זה קורה, הוא אומר, מאפשרת התקשורת הסלולרית בין מחשבי הרכב לענן, שמספק השירות של אורנג', להודיע לבעל הרכב על הבעיה המסתמנת ולסייע לו לטפל בה לפני שתוביל לאילוץ לעצור את הרכב באמצע נסיעה. באותו אופן מעניקה אפליקציית השירות לנהג טיפים לחיסכון בדלק.

יתרון נוסף בשירות של אורנג' הוא האפשרות לעקוב אחרי הרכב מרחוק. החברה משווקת את השירות כדרך לוודא שנהגים צעירים אינם מתפרעים עם הרכב של ההורים, ואף הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת הביטוח AIG להענקת הנחה בביטוח למשתמשי ההתקן והבטחת הנחות נוספות למי שידורג על ידי האפליקציה כנהג זהיר.

חיבור הרכב לאינטרנט, בדיוק כמו חיבור המחשב הביתי והמשרדי בשנות ה-90 המאוחרות והטלפון הסלולרי בשנות ה-2000, מעורר גם חששות. יכולתן של חברות לעקוב אחרי מידע כגון מהירות הנהיגה מעלה את החשש כי הן יהפכו לסייעות של סוכנויות אכיפת חוק, או לכל הפחות לכלי בידיהן של חברות ביטוח להתחמק מתביעות.

בפרטנר, שהשירות שלה אוגר את כמות המידע הרב ביותר מבין אלו שהוצגו בישראל (וככל הנראה גם בעולם), מבטיחים כי לאף אחד אין גישה למידע של המשתמש: "רק הלקוח מחליט מי רואה את המידע המלא", הבטיח תירוש כשנשאל על כך באירוע ההשקה. יזרעאלי הוסיף כי "לא איכפת לנו מי הנהג ואיפה הוא נמצא. אנחנו אוגרים בעיקר מידע סטטיסטי – סוג הרכב, דפוסי הנהיגה בו ומצב החלקים שלו". גם שי פלמן, מנכ"ל AIG ישראל, התחייב כי "המידע נשאר בידי הלקוח ולא עובר לצד שלישי. אסור לנו להשתמש בו בתאונות או תביעות. זה החוק לפי הרגולטור על הביטוח בארץ".

אייבי אומר גם הוא כי השירות של פלאפון אינו מאפשר לאף גוף גישה למידע אודות הרכב. "רק בעל הסים יוכל לדעת. פלאפון לא עושה שימוש או מעבירה את המידע לשום גורם", הוא אומר.

עם הבטחה מהחברות לקבל גישה למידע על הרכב שלכם שעד היום היה רגיש רק למוסכניק שלכם, השאלה המתבקשת היא האם רשתות הסלולר ערוכות להתמודד עם העומס שבהוספת אלפי רכבים מחוברים למיליוני הסמארטפונים הקיימים. אך קברניטי החברות אינם מביעים דאגה בעניין.

"הרשת שלנו מאפשרת מהירות מאוד גבוהה ויש כל הזמן השקעה בהרחבת רוחב הפס, כדי שהחוויה לא תיפגע. היא יכולה לקלוט את הכמות הזו", אומר אייבי, ומציין שפלאפון כבר מספקת כיום אינטרנט סלולרי למוניות גט-טקסי וכל חברות התחבורה הציבורית בארץ, "אז אנחנו מנוסים באספקת רוחב פס בדרכים". הוא אף עונה לביקורות על כך שפלאפון היא הרשת היחידה בישראל שהגבילה עד השבוע את מהירות הגלישה של לקוחותיה במסגרת חבילת האינטרנט (בניגוד לכל היתר, שאפשרו למשתמשים לנצל את כל מהירות הרשת הזמינה עד לניצול הגיגה-בייטים עליהם הם משלמים): "האטת הגלישה היתה במטרה להשביח את החוויה ולענות על התלונה למה הרשת מאוד איטית אחרי החבילה".

חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר, גם הוא בטוח ביכולתה של הרשת שלו לעמוד בעומס. כדי להמחיש זאת הוא שולף את הסמארטפון שלו (לא נחשוף כאן של איזו חברה) ומציג את אפליקציית ה-VOD המובנית בו: "אתה רואה את זה? זה על רשת הדור השלישי שלנו, ובדור הרביעי זה יהיה עוד יותר מהיר". לדבריו, רק מפעילת סלולר גדולה, על תשתית התקשורת שלה ויכולות המיקוח שלה, יכולה "להביא ללקוח משהוא שאפליקציה רגילה לא מסוגלת להביא. "הרי חברת הביטוח לבד לא יכלה לצאת למיזם כזה, וטראפילוג היא חברה טכנולוגית", הוא מסביר."החברה היחידה שהיתה מסוגלת לקחת את הכל כמקשה אחת היא מפעיל גדול שיש לו עומק טכנולוגי ושירותי".

ואם נדמה לכם שהמכונית היא זירת הקרב האחרונה של חברות התקשורת הגדולות – אתם טועים. רומנו מזכיר כי פרטנר מתכוונת להיכנס בקרוב לשוק הטלוויזיה, וכמו שדווח פעמים רבות סלקום כבר כמעט מוכנה עם שירות טלוויזיה משלה. שתיהן מחכות לאישור ממשרד התקשורת, שעדיין לא קבע את הכללים לשוק ומתקשה להתגבר על הדואופול הוט-בזק (שיס גם היא חלק ממנה). בהמשך, הוא אומר, עם הכניסה לעידן הדור הרביעי, יוכלו ספקיות הסלולר להתחרות גם על שוק הבתים החכמים, ציוד רפואי מקוון ועוד. "הדור הרביעי זה לא משהוא שאתה יורה ושוכח. אנחנו נהיה כל הזמן במירוץ להביא מוצרים ושירותים חדשים שהלקוח יוכל ליהנות מהם".

גם רומנו וגם אייבי מבטיחים להעניק את שירותי ה-Internet of Things (חיבור מכשירים שונים לאינטרנט, החל מהמכונית ועד הנורות ומכשירי החשמל הלבנים בבית, לרשת) ללקוחות כל החברות, כאשר הם מקווים כי בעקבות ההנאה מאיכות הרשתות שלהם, ינטשו הלקוחות את חברות הסלולר הקטנות ויחזרו לחברות שבמהפכה הקודמת הם מיהרו לנטוש.