נפתח בנתונים היבשים: אפל השיקה את גרסתה האחרונה של מערכת ההפעלה שלה למובייל, iOS 8, לפני חמישה חודשים. נתח השוק של מערכת ההפעלה עומד נכון להיום על למעלה מ-72%. גוגל הכריזה על גרסתה האחרונה של מערכת ההפעלה שלה למובייל, אנדרואיד 5.0 או לוליפופ, לפני שלושה חודשים. נתח השוק שלה עומד נכון להיום - תחזיקו חזק - על 1.6%.

למעשה, אפילו אם ניקח את נתח השוק של עדכון התוכנה הקודם של גוגל (אנדרואיד 4.4, קיטקט) העומד על 39.7% ונוסיף אותו לנתח הזעום של לוליפופ, עדיין נגיע לנתח שוק הנמוך משמעותית מ-50% בקרב משתמשי אנדרואיד. הפרגנמטציה באנדרואיד רבה כל כך עד ש-Gingerbread, גרסת מערכת ההפעלה שהושקה לפני 4 שנים על ידי גוגל, זוכה עדיין לנתח שוק משמעותי של לא פחות 7.4%.

קצב האימוץ של אנדרואיד (מימין) למול iOS (משמאל)
קצב האימוץ של אנדרואיד (מימין) למול iOS (משמאל) – נתונים: אפל וגוגל (פברואר 2015)

גלגלי ההצלה: נקסוס וקיטקט

מערכת ההפעלה של גוגל כבר הצליחה לעקוף את זו של אפל בלא מעט פרמטרים. חנות האפליקציות של אפל, שנהנתה ממספר האפליקציות הרב ביותר במשך שנים, איבדה את התואר ל-Google Play ובכלל - נראה שלא מעט חידושים שמטמיעה גוגל באנדרואיד מקדימים את התעשייה ומגיעים בשלב מאוחר הרבה יותר ל-iOS. למשל: האפשרות לשלב מקלדות צד ג׳, מרכז ההתראות ואינספור פיצ׳רים נוספים שאפל ייבאה ממתחרתה.

עוד ב-Geektime:
3 שירותים חדשים ברשת שאתם חייבים להכיר
לראשונה מאז 2008: נתח החיפוש בגוגל צונח אל מתחת ל-75%

עם זאת, בעיה אחת לא הצליחה גוגל לפתור ונראה כי גם לא תוכל לפתור אלא אולי לצמצם: בזמן שיום עדכון למערכת ההפעלה הפך בקרב משתמשי אפל ליום חג (גם בקרב אלו שאינם טכנולוגים), משתמשי אנדרואיד במקרה הטוב ימתינו מספר שבועות או חודשים לעדכון המיוחל, ובמקרה הפחות טוב - לא יזכו לראות אותו מגיע לעולם. יש כאן מחיר שגוגל חייבת לשלם עבור היכולת לשמש כפלטפורמה עבור אינספור חברות, אלא שאת ההפסד רושמים כרגע בעיקר המשתמשים והמפתחים.

בניסיון לקדם את עדכוני מערכת ההפעלה משתמשת גוגל במספר תרגילים שנועדו מצד אחד לייצר באזז (למשל, השקת ליין מכשירי הנקסוס עם כל מערכת הפעלה חדשה), ומנגד להפחית את דרישות הסף להתקנת העדכון, כפי שעשתה באופן האגרסיבי ביותר עם קיטקט. ניסיונות אחרים, מאחורי הקלעים, נועדו לייצר שיתופי פעולה חזקים עם יצרניות הסמארטפון המובילות, להפעיל עליהן לחץ ולעודד אותן לשחרר עדכון מהר ככל הניתן למשתמשים – אלא שכאן גם טמונה המלכודת.

לגוגל אינטרס מובהק שכמה שיותר משתמשים יתקינו ויריצו את העדכון האחרון של אנדרואיד, אבל מנגד, יצרניות המכשירים כמו סמסונג, LG, HTC ואחרות יודעות שעדכונים לאורך זמן יפגעו במכירות. כשהמכשיר שרכשת הופך לישן ואיטי מהר יותר – יש לך אינטרס לשדרג למכשיר חדש, אבל כשאתה מקבל עדכון שמוסיף לו פיצ׳רים ומעניק תחושה כללית של ״חדש״, אתה לחוץ קצת פחות.

באירוע הבא של אפל צפוי טים קוק לעלות על הבמה ולהתרברב שוב בקצב האימוץ המהיר והכמעט בלתי נתפס של עדכוני מערכות ההפעלה בגן הנעול של אפל, להותיר את מפתחי ומשתמשי אנדרואיד מתוסכלים מעט מפרדוקס שככל הנראה לא יפתר בקרוב. מנגד, לחץ צרכנים על יצרניות מכשירי האנדרואיד כנראה לא ממש יזיק במקרה הזה ועליהן מוטלת רוב האשמה.

פורסם במקור ב-Geektime