כניסתה של חברת אקספון עם המותג we4G עוררה גל חדש של הוזלות בשוק הסלולר, התחרותי מאוד ממילא. אחרי שהתרגלנו להשוות מחירים בין שלוש־ארבע חברות סלולר, כעת יש לצרכן הישראלי בחירה בין עשר מפעילות שונות, שכל אחת מהן מציעה חבילה מעט אחרת, מה שהופך את החלטה להרבה יותר מבלבלת.

רוב החברות בחרו להתמודד עם התחרות החדשה באמצעות הגדלת חבילת הגלישה, ולא באמצעות הורדת מחירים — אף שלרוב המשתמשים אין צורך אמיתי בכך. טריקים נוספים שנקטו החברות הם הקפצת מחיר החבילה אחרי 12 חודשים, עלות גבוהה להצטרפות ולסים, מחירים מנופחים בחבילות בחו"ל, ועוד.

לרגל פריחת התחרות בתחום, בדקנו מה מציעות החברות השונות, מה כוללת כל חבילה, לאילו אותיות קטנות צריך לשים לב — ובשורה התחתונה, מי הכי משתלמת.

מחיר: אל תשלמו יותר מ־29 שקל בחודש

המחירים בשוק הסלולר נמוכים מאוד, ולא בטוח שכדאי או משתלם לעבור חברה בשביל הנחה של 10 שקלים בחודש, בהנחה שאתם מרוצים מהשירות, ממהירות הגלישה ומכל יתר השירותים שמציעה הספקית. איך יודעים אם כדאי לעבור למתחרה? הנה כלל אצבע: אל תשלמו יותר מ–29 שקל בחודש לחברת הסלולר שלכם.

אם אתם משלמים יותר מ–29 שקל בחודש, אתם עושים עסקה לא משתלמת. בשוק כיום מוצע מחיר כזה, ואף נמוך ממנו, עם חבילות גלישה גדולות: גולן טלקום מציעה חבילה ללא הגבלה במחיר הזה, 012 מוכרת חבילת 100 גיגה במחיר הזה (בפועל זה ללא הגבלה), 019 מובייל מציעה במחיר זה חבילת 18 גיגה.

חשוב לדעת: הצרכן הממוצע בישראל צורך כ–6.5 גיגה גלישה בחודש, לכן אין משמעות לחבילות הענק האלה. מלבד כמה צרכנים כבדים, אף אחד לא זקוק לעשרות גיגה בחודש.

חברה: בחרו במותגי המשנה - לא בחברות הגדולות

אז איך משיגים מחיר נמוך? הנה עוד כלל אצבע: אם אתם רוכשים חבילה מאחת משלוש חברות הסלולר הגדולות, כנראה לא בדקתם מספיק. כך, למשל, פרטנר מוכרת חבילה של 30 גיגה ב–60 שקל לחודש, בעוד 012 מובייל — שהיא אותה חברה בדיוק עם אותה רשת, רק במיתוג שונה — מציעה חבילת 100 גיגה ב–30 שקל לחודש, חצי מחיר.

באותו אופן, אין שום סיבה לרכוש חבילה ישירות מפלאפון, כלומר מהמותג פלאפון: החברה מפעילה שורה של מותגי משנה, כמו Pmobile, וואלה מובייל, Kmobile ואחרים, והמחירים שם נמוכים משמעותית מהמותג המרכזי. לפיכך, תמיד כדאי להעדיף חבילה של אחד ממותגי המשנה של חברות הסלולר.

התחייבות: החברות לא יעלו מחיר לפחות שנה

בשוק הסלולר של היום אין כבר תקופת התחייבות ואין קנסות יציאה. למעשה, יש התחייבות חד־צדדית — רק מצד חברות הסלולר — לא להעלות מחיר לתקופה מסוימת , מעין "תקופת הגנה".

כלל האצבע במקרה זה הוא שלא כדאי להצטרף לחבילת סלולר עם תקופת הגנה של שנה בלבד. אין טעם להצטרף לחבילה זולה וקצרת מועד, אם בתום שנה תגלו שהמחיר זינק, ואתם צריכים להתקשר ולהתמקח עליו מחדש. כדאי ורצוי להצטרף לחבילת סלולר עם תקופת הגנה של שנתיים ויותר.וגם כאן, מותגי המשנה מציעים הצעות כאלה.

שווה לבדוק את 019 מובייל, שמציעה חבילות עם תוקף לשלוש שנים (והיא היחידה בשוק בעניין זה).ל–we4G יש כעת חבילה עם מחיר אחיד לכל החיים, 29 שקל, אבל בקרוב היא תוסר מהמדף.

בנוסף, שימו לב שבאותיות הקטנות של החוזים כתוב שהתוכנית צמודת מדד, כלומר תיתכן עלייה מינורית במחיר לאורך השנים. ל–019 מובייל יש כעת חבילה עם תקופת הגנה של 70 חודשים — כמעט שש שנים. לעומתה, רמי לוי מציע חבילה אטרקטיבית ב–29.9 שקל לחודש, אך היא תקפה לשנה בלבד ולאחר מכן מחירה עולה ל–89.9 שקל בחודש — מחיר גבוה בכל קנה מידה, שהופך את החבילה כולה ללא משתלמת.

עלות ההצטרפות: לא יותר מ–20 שקל

לחברות הסלולר לא נשארו עוד הרבה טריקים כדי לנפח את המחירים. כמה מהם, שעדיין קיימים, הם עלות ההצטרפות, עלות הסים ועלות המשלוח. וואלה מובייל, מותג המשנה של פלאפון, בולטת לרעה בעניין זה — עם עלות סים של 20 שקל ועלות הצטרפות או מעבר שעשויה להגיע ל–150 שקל.

אם מחלקים את הסכום על פני שנה, מחיר החבילה מתייקר בעוד 14 שקל לחודש. בגולן טלקום עלות ההצטרפות והסים היא 50 שקל. בחלק מהחברות, כמו 012 מובייל, הסים ניתן בחינם, וב–019 מובייל עלות הסים 10 שקלים.

כלל האצבע במקרה זה הוא: שימו לב לעלויות הסים וההצטרפות, זה לא אמור לעלות יותר מ–20 שקל.

שימוש בחו"ל: הסתפקו בחבילת גלישה

כשמגיעים למחיר השימוש בטלפון בחו"ל, ההשוואה נעשית מורכבת יותר. חבילות השימוש והגלישה בחו"ל שמציעות החברות השונות מגוונות — ותלויות גם בצרכים המשתנים של כל נוסע: כמה פעמים אתם טסים לחו"ל? האם אתם זקוקים רק לגלישה, או גם לשיחות ו–SMS? ההמלצה שלנו: קחו לחו"ל רק חבילת גלישה, את שאר התקשורת אפשר לעשות בהודעות ווטאספ או טלגרם, שיחות ווטסאפ, וכן הלאה.

בסעיף זה, המנצחת בשוק כרגע היא we4G החדשה. החברה מוכרת חבילת גלישה בחו"ל של 750 מגה (מספיק לטיול קצר) במחיר של 49 שקל בלבד. גם מחירי השיחות הנכנסות והיוצאות אצל we4G זולות מהתחרות — 89 אגורות לדקה.

שימו לב גם להצעה משתלמת של פלאפון — פלאפון גלובל סים. חבילה זו, שמצריכה אמנם החלפת סים במכשיר, מציעה חבילה של 1 גיגה ב–69 שקל, ופתוחה ללקוחות כל החברות.

ערך מוסף: מאפל מיוזיק ועד הגנה מאיומי סייבר

חלק מהחברות מציעות שירותי ערך מוסף שיכולים להיות בעלי ערך למשתמשים. כך, לקוחות פרטנר או 012 מובייל יכולים לקבל את שירות אפל מיוזיק בחינם למשך שישה חודשים —הטבה ששווייה 120 שקל. החברה מציעה ללקוחותיה שירות בשם WiFi Calling, שפותר בעיות קליטה במבנים בזמן חיבור לרשת האלחוטית. פלאפון (וכל מותגי המשנה שלה) מציעה שירות לסינון איומי סייבר לכל לקוחותיה בחינם.

מתחת למדף: לבקש את התוכניות הבסיסיות והזולות

החברות הגדולות — פלאפון, סלקום ופרטנר — מתגאות באתרי האינטרנט שלהן בתוכניות נוצצות, שמחיריהן מתחילים ב–59.9 שקל לחודש. חבילות אלה כוללות חבילות גלישה גדולות מכפי שצריך, והטבות נוספות מפתות. ואולם כדאי לדעת שאותן חברות מציעות גם תוכניות בסיסיות וזולות יותר, שאינן מוצגות לראווה באתרים ומשמשות כתוכניות שימור בעיקר. לרוב מדובר בתוכניות עם נפח גלישה קטן יותר, סביב 10 גיגה (מתאים יותר לצורכי הגלישה האמיתיים של רוב הצרכנים). החברות מצניעות את החבילות הללו ומציעות אותן רק לצרכנים מודעים ששואלים יותר שאלות, או כאלה המבקשים להתנתק ולעבור לחברה אחרת. אז מי שבכל זאת מעדיף להתקשר עם חברה גדולה ושם מוכר, כדאי לשאול ולבקש את התוכניות הזולות יותר שאינן מוצגות על המדף. הן משתלמות יותר.

כך, למשל, בימים האחרונים הציעה פרטנר חבילת סלולר במחיר של 19.90 שקל בחודש ל–50 גיגה גלישה, תוך התחייבות למחיר זה לתקופה של שלוש שנים. מדובר במחיר נמוך בכ–30% מהחבילה הזולה ביותר שהציעה פרטנר עד כה — 29.90 שקל באמצעות המותג המוזל 012 מובייל. הוזלת התעריפים התבצעה במותג הפרימיום פרטנר, דבר חריג כלשעצמו, שכן עד כה הציעה החברה את החבילות הזולות במותג המשנה. פרטנר לא פירסמה את המוצר האטרקטיבי והזול באתר שלה, והוא הוצע רק למתקשרים למוקדי השירות — הן כחבילת שימור והן ללקוחות חדשים.

שירות ורשת: בדקו לפני התקשרות עם גולן ו–HOT

השירות שמציעות חברות הסלולר הוא כיום עניין קריטי פחות לצרכנים. בעידן של חבילות גדולות מספיק, אתרי אינטרנט נגישים, וכשהמחיר ותכולת החבילה ברורים ושקופים — אין הרבה סיבות ליצור קשר עם חברת הסלולר. ועדיין, לעתים אתם עשויים להזדקק לשירות מחברת הסלולר, בגלל בעיות קליטה או צורך בתיקון. בדו"ח פניות הציבור האחרון של משרד התקשורת נמצא שלקוחות גולן טלקום ו–HOT מובייל מתלוננים יותר מלקוחות כל החברות על בעיות שירות, בעוד שיעור התלונות של לקוחות פלאפון (כולל מותגי המשנה) הוא הנמוך ביותר.

גם מהירות הגלישה היא עניין שיש לשים אליו לב. נגיד בזהירות, פלאפון ופרטנר מתחרות ביניהן על איכות הרשת. כפי הנראה פלאפון מובילה בהטמעת טכנולוגיות מהירות המשפרות את איכות הגלישה.

המנצחות: we4G ו–019 מובייל

בשקלול כל הגורמים, יש לנו כמה פייבוריטיות: עבור הצרכן הממוצע, חבילת ה–19 שקל של we4G, היא מנצחת בזכות מחיר נמוך ביותר מ–30% מכל המתחרות. חבילת הגלישה של 10 גיגה תספיק למרבית הצרכנים, והמחיר יציב לשנתיים. עבור מי שקופץ לחו"ל מדי פעם, גם המחירים שמציעה החברה בחבילות לחו"ל הם ללא תחרות. בנוסף לכך, החברה חרתה על דגלה שירות לקוחות מעולה ושקיפות — אך אלה דברים שיש לבדוק לאורך זמן.

במקום השני מדורגת 019 מובייל, שרוכבת על רשת פרטנר. ההצעה למחיר קבוע לשלוש שנים היא ייחודית, וגם בסוף שלוש השנים המחיר עולה ב–10 שקלים בלבד. גם מחירי החברה בחבילות לחו"ל מעולים.

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

עוד בTheMarker:

החברה הישראלית שהגיעה להכנסות של 200 מיליון דולר בלי לגייס שקל 
לא רק פייסבוק: גם טוויטר מכרה מידע לקיימברידג' אנליטיקס

לחלק מהלקוחות יש שיקולים פרטניים שיכולים להכריע לכאן או לכאן: מהירות הרשת בפלאפון ובנותיה, שירות אפל מיוזיק ו–WIFi Calling בפרטנר וב–012, חבילת החו"ל המיוחדת של גולן טלקום למרבים לטוס וכן הלאה. כעת, כשכל מכלול השיקולים מונח לפניכם, הבחירה עשויה להיות קלה יותר.