"יוו, ראית איך הרגתי אותו?", שאל יהלי בהתלהבות. "ברח מאחורי הספה, הוא יורה עליך", הזהיר איתמר את יהלי תוך כדי שהוא מחזיק את הטאבלט של אביו ומסתובב סביב דיסקית קרטון עגולה המונחת על הרצפה. לדיאלוג הזה נחשפנו כשפגשנו את יהלי ואיתמר, זוג ילדים בני 10 ששיחקו במשחק המציאות הרבודה "קאזולו". על המשחק, כמו גם על משחקי מציאות רבודה אחרים נדבר בהמשך הכתבה, אך לפני כן - הקדמה קצרה.

אנחנו לא בטוחים שזוג הילדים הזה מודע בכלל למושג "מציאות רבודה" (Augmented Reality) ולפירושו, אך אין ספק כי מדובר באחת הטכנולוגיות שמדגימה היטב כיצד ניתן לחבר את הטלפון החכם עם המציאות הפיזית הסובבת אותנו. פרסומות ואפליקציות משחק שונות עושות כבר שימוש במשך כמה שנים במציאות הרבודה. שלטי פרסומות שאם מצלמים אותם עם הטלפון החכם הופכים פתאום לשלטים חיים, הרג יתושים וירטואליים המתעופפים בסביבה הקרובה כשמכוונים לכיוונם את מצלמת הסמארטפון וכמובן, לא ניתן לכתוב על מציאות רבודה מבלי להזכיר את השיגעון שרק לאחרונה דעך - פוקימון גו.

בניגוד ל"מציאות מדומה", שם מתחלפת לחלוטין המציאות הפיזית והופכת לזו הממוחשבת, ה"מציאות הרבודה" היא למעשה עוד שכבה ממוחשבת ה"מתלבשת" על המציאות הפיזית. לרוב, מצלמה מצלמת את המציאות הפיזית כמו שהיא, טלפון חכם או מגוון אביזרים אחרים "מלבישים" על גבי המציאות הפיזית מגוון אלמנטים ממוחשבים כמו דמויות משחק, חצים או טקסט וכך ניתן ליצור עולם שלם ומעניין שמבוסס כולו על המציאות האמיתית שמעבר למצלמה.

צעצועים עתירי טכנולוגיה

פיתוחים כמו קסדות חכמות לטייסים או אפנוענים, משקפיים חכמים ועוד, ממשיכים להפתיע את חובבי הטכנולוגיה. ובעידן שבו על ילד הוא טכנאי סלולר ללא תעודות ומהנדס טילים לעתיד - גם עולם הצעצועים מתפאר במשחקים עתירי טכנולוגיה.

קאזולו (Kazooloo), המשחק איתו פתחנו את הכתבה, הוא פיתוח ישראלי שנמכר בחנויות הצעצועים ברחבי הארץ. הלקוחות רוכשים בעצם לוחות קרטון אותם סורקים באמצעות הסמארטפון ומניחים על הרצפה. אפליקציה ייעודית, הקיימת גם עבור מכשירי אנדרואיד וגם עבור מכשירי iOS, תשתול על גבי תמונת החדר יצורים וירטואליים בהם יש להילחם.

היתרון המשמעותי של קאזולו, כמו גם של שאר משחקי המציאות הרבודה, הוא שהשחקן נדרש לנוע במהירות ברחבי החדר, לברוח ולהתקיף את היריבים הוירטואליים. בעידן שבו משחקי מחשב רבים מעודדים את הישיבה על הכורסה, כאן דווקא נדרשת פעילות גופנית שכה בריאה, במיוחד בגילאים הצעירים.


מקרב אווירי בין רחפנים ועד חוברות צביעה

משחקי מציאות רבודה כבר הופיעו לפני כמה שנים, עת שהפכה הטכנולוגיה לנפוצה. כבר בשנת 2010 ניתן היה לערוך "קרב אווירי" בין רחפנים הנושאים מצלמות ויורים אש וירטואלית זה לכיוון יריבו. בשנת 2012, בעלי כדור המשחק החכם Sphero נהנו משילוב דמויות משחק וירטואליות ש"רכבו" על הכדור המתגלגל. השנים עברו, במכשירי הסמארטפון שודרג כוח העיבוד ואיכויות התצוגה והמצלמה, וכיום כמעט כל טלפון חכם יכול להריץ את אפליקציות המציאות הרבודה. כמו כן, מחיר הצעצועים שצנח.

"אנשים מתלהבים כי מדובר בצעצועים שיחדשו משהו לילדים", אומר שגיא מנצור, מנהל סניף ברשת צעצועים, "ההורים רואים משהו שהילד שלהם כן ישחק, וזה לא עוד משחק קופסה שישכב בארון", מספר מנצור תוך כדי שהוא מציג לנו חוברות צביעה שבמבט ראשוני נראות פשוטות וללא מאפיין מיוחד.

צביעה בחוברות צביעה מחייה במובן מסויים את ציורי השחור-לבן המצויירים שם. מחייה? הביטוי הזה יקבל משמעות חדשה כשתכירו את חוברות הצביעה Magic Book. אלו הן חוברות צביעה רגילות המכילות ציורים שונים בשחור-לבן. הילדים יצטרכו לצבוע במדוייק את הציורים השונים, לסרוק אותם באמצעות האפליקציה הייעודית ואותן דמויות דוממות יחלו לנוע על גבי הדף הצבוע כאילו התעוררו לחיים.

"החוברות האלה הן גם כלי חינוכי ומקנה ידע", אומר מנצור ומסביר כי הדמויות הוירטואליות מדברות בעברית וכך הילדים יכולים ללמוד על חיות או חפצים שונים. לעת עתה ניתן לרכוש בחנויות או באתר החברה 4 חוברת בנושאים שונים, לבנים או לבנות. את האפליקציה ניתן להוריד בחינם מחנויות האפליקציות.

ללמוד בארבעה מימדים

בעזרת המציאות הרבודה הילדים יוכלו להפיח חיים גם במגוון ספרים, פאזלים וכרזות לימוד שונות. מוצריה של חברת Popar אמנם יאתגרו את דוברי העברית, שכן האפליקציות והטקסטים נותרו באנגלית, אך לטענת החברה אין כמו ללמוד בארבעה מימדים.

פאזלים, ספרים וכרזות שונות יתעוררו לחיים כשהילדים יסרקו אותם באמצעות אפליקציית החברה. כך הם יוכלו ללמוד על גוף האגם, על יצורים פרה-היסטוריים, על כדורגל, כדורסל, על מערכת השמש ועוד נושאים חשובים. מארזים שונים כוללים גם בובות פלסטיק וספרים בהתאם לנושא הנלמד. הילדים יוכלו לשחק עם הבובות, לשלב את המשחק עם קריאה בספר וכשהסמארטפון ייכנס לתמונה הכל יהפוך למעניין יותר.

תמ"ר הוא פרויקט ישראלי של תנ"ך במציאות רבודה. אפליקציה שנמצאת בשימוש אצל תלמידים בכיתות ז'-י' ברחבי הארץ. התלמידים עובדים עם ספר לימוד שאותו אפשר לסרוק באמצעות האפליקציה ואז לצפות בסרטון תלת מימדי.

תחום המציאות הרבודה לא פסח גם על מדבקות הקעקועים הזמניים, אותן מדבקות שניתן להדביק על הגוף והן תישארנה שם כמה ימים. למדבקות Magic Tatts חיים משלהן: מדביקים את המדבקות על העור לפי ההוראות. אחרי שתורידו לסמארטפון את האפליקציה המתאימה ותכוונו את מצלמת המכשיר לכיוון מדבקת הקעקוע שלכם - תגלו שהמדבקה מתעוררת לחיים: ציפורים תחלנה לעוף, סוסים יחלו לדהור ודמויות נוספות יתעוררו לחיים ממש על הגוף שלכם.

כשקוביות משחק הופכות לחכמות

ומה צופן עתידם של צעצועים פיזיים המשלבים את טכנולוגיית המציאות הרבודה? פרויקט אחד שנתקלנו בו ושצפוי לעלות בקרוב למימון המונים הוא Koski. זהו משחק הכולל קוביות עץ עם מגנט בקצוותיהן ודיסקאות שונות. בעזרת אייפד המריץ את אפליקציית המשחק ניתן לצלם את לוח הבסיס ולמקם עליו את הדיסקאות. עולם שלם של דמויות יתווסף למשחק ולהן אתגרים שונים. כיצד פותרים את האתגרים? ניחשתם נכון, בונים גשרים, בניינים ומבוכים באמצעות קוביות המשחק הפיזיות. הדמויות הוירטואליות תלכנה בין הקוביות ותהפוך את משחקי הקוביות הוותיקים למעניינים במיוחד.

בעתיד הלא-רחוק כל כך נראה כי המציאות הרבודה לא תהיה רק בטלפון, אלא גם במשקפיים עם מסכים חצי שקופים שמאפשרים לצפות בסביבה האמיתית יחד עם תוספות מונפשות. חברת מיקרוסופט הציגה כבר את ההולולנס שעושים בדיוק את זה, אלא שכיום הן עולות בין 3,000 ל-5,000 דולר מאחר שעדיין מדובר בגירסאות הדגמה, ולא בייצור המוני. בשנים הקרובות, מתישהו, המחיר יהיה נגיש יותר.

 

כשכך יהיה יוכלו ילדים רבים להרכיב משקפיים או קסדת מציאות רבודה על הראש והחדר הסובב אותם ישתנה לבלי היכר. כל זאת מבלי לצלם אביזרים באמצעות מצלמות שונות. עד כמה ידעו הילדים להפריד בין המציאות האמיתית לזו המועשרת? ימים יגידו.