רוב האנשים שטסו יותר מפעם אחת בחיים נוטים לחשוב שהם כבר מכירים את כל נהלי הבטיחות במטוסים בעל פה. אבל מדי תקופה יוצא לנו לשמוע על תוספת חדשה לנהלי הבטיחות שנשמעת כאילו הומצאה כדי לגרום לנו להקשיב ולשאול למה.

זה מה שקרה לכתב הרג'יסטר סיימון שרווד, שטס בשבוע שעבר לאירוע בלאס-וגאס. לפני הטיסה, הוא שם לב שבמהלך תדריך הבטיחות של חברת התעופה האוסטרלית קוונטס צוין שבמקרה שטלפון סלולרי נופל או הולך לאיבוד במטוס - הנוסע מתבקש לא לחפש אותו לבד, אלא לפנות לצוות.

שרווד שאל את החברה למה אסור לו לחפש את הטלפון שלו אם הוא נופל לו, ונשלח לקרוא דוח של המשרד האוסטרלי לבטיחות בתעבורה שפורסם לפני כשבועיים. התקרית אותה חקר המשרד אירעה במאי 2016 בטיסה של החברה מסידני לנמל התעופה פורט וורת' בטקסס. לאחד הנוסעים במחלקת עסקים נפל אייפון לתוך המנגנון שמאפשר להפוך את הכסא למיטה. הוא ניסה לחלץ אותו לבד וכנראה תוך כדי הניסיון גרם למכשיר להימחץ לחלוטין.

אייפון שנמחץ בתוך מושב במחלקת עסקים (צילום: Qantas)
האייפון שנמחץ בתוך המושב | צילום: Qantas

הסוללה של המכשיר התחממה והחלה להעלות עשן עם ריח כימי אופייני ונוסעים שהיו סביבו הזעיקו את צוות הדיילים. לאחר שהגיעו והבינו מה קרה הם כיבו את אספקת החשמל למושבים, פירקו את המושב, חילצו את המכשיר והכניסו אותו לתוך כלי מים שהוכנס לתוך קופסת אטומה עד לנחיתה.

כמסקנה מהתקרית, קיבלו הדיילים צל"ש על הדרך בה פעלו והוחלט להוסיף להוראות הבטיחות של החברה איסור לנסות לחלץ מכשירים לבד שעלולים להיגמר בהתלקחות הסוללות והרס המכשירים והמושבים.