לפעמים נראה שאנשים שלא יכולים להרשות לעצמם עדיין קונים את הסמארטפונים הכי יקרים, כאשר סמסונג ואייפון נמצאים בראש הרשימה.

בסקר שערכנו מוקדם יותר השנה לפני ההוזלה של משרד האוצר, גילינו שיש קשר מועט מאוד בין כמה אנחנו מרוויחים, לכמה אנחנו מוציאים על סמארטפונים. כלומר, ככל שמרוויחים פחות, מוציאים מעט יותר באופן יחסי על הסמארטפון, אבל בהפרש נמוך. גם אנשים עם ההכנסה הכי נמוכה מוציאים כסף רב על טלפון סלולרי. ויש לזה סיבה מפתיעה.

בישראל מכשירי הדגל של אפל וסמסונג (היקרים ביותר בשוק) נפוצים יותר מאשר בארצות האחרות. ישנן חלופות רבות של סמארטפונים זולים יותר - בין אם אלה דגמי ביניים של סמסונג ו-LG, ובין אם הם מותגים סינים כמו וואווי, מייזו, שיאומי ורבים אחרים שמציפים את החנויות ואתרי הקניות. 

"בארץ יש תרבות הומוגנית, וכל מי שלומד שיווק יודע את זה", מסביר ד"ר תמיר ליאון אנתרופולוג יישומי, "יש פה קטע של אני כמו כולם, וכל דבר תופס גל. ספינרים תפסו פה יותר מכל מקום אחר, למשל". ליאון עוד אומר כי יוגורט אקטימל של דנונה הצליח בישראל יותר מאשר בצרפת כאשר יצא לחנויות, וכי נשלחה משלחת מהחברה בשביל ללמוד כיצד שיווקו אותו.

"אחרי שיוצא אייפון חדש, מתפרסמים נתוני מכירות", הוא מסביר. "הקניה שלו היא לא כי בדיוק התקלקל האייפון הישן, אלא בקטע של שופוני". שתי הערים שבהן נמכרו הכי הרבה אייפונים היו באר שבע ונצרת עלית, מספר ליאון, "שלא נמצאות במקומות הגבוהים מבחינה סוציואקונומית".

לשרוד בעולם

"אתה רוצה להראות שאתה עדיין בחיים, שאתה מחזיק מעמד, איך תעשה את זה? תקנה בית? אין לך כסף לבית. תקנה אוטו? כן! 300,000 ישראלים קנו רכב, והכל על הלוואות. אבל אם אין לך את זה, הטלפון הוא המכשיר הראשון שכולם רואים ומראה שאתה בסדר, כמו שפעם היה עם שעונים".

ליאון טוען שאנשים שלא חיו בעוני לא מבינים את התרבות הזאת, ואת הצורך להראות שעדיין שורדים באמצעות מוצרי יוקרה. "אצל נוער זה יותר חזק, כי יש לחץ חברתי".

ליאון מסיים בתחזית: "הסמארטפון לא פה בשביל להישאר. כל המסכים הולכים לעוף. הכל יהיה בילט אין בגוף שלנו".