אין תמונה
הסרט המדובר ביותר. צעצוע של סיפור 3
פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, שיחררה לתקשורת את הטרנדים הכי חמים לשנת 2010 בהתבסס על הסטטוסים שמעדכנים המשתמשים ברשת מ-236 מדינות שונות. הטרנדים כוללים את הביטוי HMU (במובן "צור עימי קשר") , אליפות העולם בכדורגל, סרטים, אייפד ואייפון, רעידת האדמה בהאיטי, ג'סטין ביבר (איך לא?), משחקים בפייסבוק, סיפור הכורים הלכודים בצ'ילה, השיר "מטוסים" וכמובן השנה הבאה – שנת 2011.

יש לציין כי להבדיל מגוגל, שם בודקים מושגים לחיפוש, או מטוויטר, שם מדובר על הבעת דעה באמצעות ציוצים קצרים, בפייסבוק מדובר בסטטוסים יותר אישיים, ולכן התוצאות שונות במקצת.

ניתוח התוצאות מראה כי מעל הכל, הרשת החברתית, כשמה כן היא, משמשת בעיקר לתקשורת בין חברים ומשפחה, יותר מאשר כלי חדשותי או מנוע חיפוש - מגמה אותה מקווה מארק צוקרברג, מייסד האתר, לשנות בעתיד. בנוסף , אפשר ללמוד מהניתוח כי ההתעניינות של הגולשים היא בעיקר בנושאים שדווקא אינם חלק מהמציאות הציבורית השגרתית, אלא כאלו המאפשרים ניתוק ממנה, כמו  סלבריטאים, מונדיאל, אסונות גדולים וגאדג'טים.

לא תמצאו בטרנדים אזכור לבעיות העוני של חלקים גדולים בעולם כדוגמת אפריקה ואסיה וגם לא התייחסות למלחמות, ארועים הקשורים ליחסים בינלאומיים, דת או התחממות כדור הארץ. זה כנראה פחות מעניין מבניית אסם במשחק הרשת  "פארמוויל", שהיה אחד הסטטוסים הפופולארים השנה.

הי, קניתי אייפון!

ואם עסקנינו בפעילויות פנאי כחלופה לפתרון הבעיות בעולם, כי אז סרטים שיחקו תפקיד מרכזי במשימה זו השנה. "צעצוע של סיפור 3" זכה למירב הסטאטוסים. אחריו כיכבו "דימדומים 3: ליקוי חמה", "התחלה", "עליזה בארץ הפלאות" ו"איירון מן 2". נתון מעניין הוא כמה זמן לוקח לאנשים לצאת מהקולנוע ולעדכן סטטוס. מסתבר שאם עושים זאת בסמארטפון, העדכון מיידי. אם לא, זה לוקח בממוצע חצי שעה לעדכן מהמחשב בבית.

שימוש נוסף שמצאו הגולשים לרשת פייסבוק, הוא האפשרות להשתמש בה כדי להתרברב בפני מכרים וחברים על העובדה שהם רכשו מכשיר של אפל. בין אם זה האייפון 4 או האייפד, 25 מליון סטטוסים נכתבו כ"נסח טאבו" המציין עובדת בעלות זו. 

כפי שציינו קודם לכן, ניתן לייחס לטרנדים תפקיד של מראה, כזו שתפקידה להצביע על איך הגולשים רואים את עצמם ואת המציאות ומה מוגדר חשוב בעיני רוב האנשים. התשובה די ברורה והחיים האישיים מנצחים את הציבוריים. למרות השוני בין הטרנדים של פייסבוק, טוויטר וגוגל, קיימים טרנדים משותפים, המאששים עובדה זו. אלה הם המונדיאל, רעידת האדמה בהאיטי, אסון הכורים בצ'ילה, ג'סטין ביבר ,האייפון והאייפד שתפסו נפח פעילות גדול בכל אחד מהשירותים הללו.

אמנם חסרים הנתונים ממנוע החיפוש הפופולארי בסין, Baidu, שמרכז נתח שוק של 63% מהחיפושים שמבצעים הגולשים הסינים אבל גם שם כנראה המגמה תהיה דומה, ואנו מעריכים כי לא יימצא הבדל מהותי בין מזרח למערב. ואם זה המצב, אז כנראה שמארק צוקרברג ידע מה הוא עושה כאשר הקים את פייסבוק, שמטרתה להעצים את החיים הפרטיים על ידי חשיפת הפנים שלנו והצצה לכאלו של אחרים. הזירה הציבורית נשארת (בינתיים) של כלי התקשורת המסורתיים.

>> מלות החיפוש הפופולאריות בגוגל לשנת 2010