יתחרט על ההצבעה באו"ם? אובמה (צילום: אימג'בנק-gettyimages)
שתיקתו הרועמת של אובמה | צילום: אימג'בנק-gettyimages

הסיכוי של ברק אובמה לשפר את יחסה של ארצות הברית עם העולם המוסלמי, ושינוי המדיניות של ארצות הברית במזרח התיכון מתפוגג- כך טוענים בעיתון הגרדיאן הבריטי.
אובמה שעזב אמש את שיקגו לכיוון וושינגטון ,לא אומר דבר בנוגע למשבר במזרח התיכון, או ללחימה בעזה.

הנשיא הנבחר יכנס לתפקיד רק ב-20 בינואר, אבל המלחמה בעזה לא חיכתה לחילופי הגברא בבית הלבן. עיתונאים סביב העולם, ובמיוחד במזרח התיכון ממתינים שאובמה יגיב על המלחמה בעזה .

בנושא המשבר הכלכלי ולאחר הפיגוע במומבאי , אובמה אמר את דעתו ולא הסתתר מאחורי כניסתו הרשמית לתפקיד. הסכסוך במזרח התיכון כנראה מורכב יותר. בתחנת הטלוויזיה הקטארית, אל ג'זירה שודרו בו זמנית, במסך מפוצל, צילומים של אובמה נופש בהוואי ומשחק גולף, בחציו השני של המסך - אזרחים פלסטינים בצל מתקפת צה"ל.

הפאנל ששוחח באולפן על השקט מאנשי הממשל של אובמה קבע: "אובמה הפסיד את הקרב על דעת הקהל המוסלמית מבלי שהנשיא הנבחר הבין שהקרב התחיל".

"אנשים שמעו את אובמה מדבר על שינוי וציפו לשינוי ביחס לסוגיה הפלסטינית", אמר לביב קמאהווי עיתונאי ופרשן לענייני המזרח התיכון מירדן לכתבת השיקגו טריביון. " עכשיו הם רואים אותו שותק ומבינים משתיקתו שהוא מסכים עם מדיניות הנשיא בוש, ומסכים לתקיפה הישראלית ברצועה - שתיקה כהסכמה."

קמפיין פרו-ישראלי

היעדרותו של אובמה מהשיח הבינלאומי החם ביותר גורר תגובות גם בקרב גורמים עוינים שממלאים מיד את הריק . "נראה שלנשיא הנבחר אין כוונה להביע דעה בנוגע לנעשה בעזה", כותב העיתון האירני ריסאלאת. "דעותיו ומהלכיו מראים שכמו הנשיא היוצא, אובמה הוא פרו ציוני ותומך בתוקפנות הציונית".

על פניו נראה שאובמה מצוי בקונפליקט לא פשוט: סיימון טיסדאל מההארולד טריביון כותב "המשך האשמת החמאס באלימות, בלימת החלטות של מועצת הביטחון נגד ישראל וצידוד בדעתה של ירושלים, עשויה להרוס את מאמציו של אובמה לשינוי יחסיה של ארצות הברית עם העולם הערבי והמוסלמי" .

מצד שני אם הנשיא הדמוקרטי המיועד יציג קו נוקשה מול ישראל, הוא עשוי לאבד את התמיכה והמעמד הפוליטי שלו בוושינגטון, ולפתוח ברגל שמאל את יחסיו עם בת ברית חשובה ומסורתית של וושינגטון.

במהלך הקמפיין, הציג אובמה קו פרו ישראלי, אבל במקביל הבטיח לשנות את יחסה של וושינגטון עם העולם המוסלמי במהלך 100 הימים הראשונים שלו בבית הלבן. בזמן שהאלימות בעזה מרימה ראש, אובמה ממשיך לשתוק. כאשר הוא ייכנס לתפקידו ב-21 בינואר, זה כבר עשוי להיות מאוחר מידי עבורו. שתיקתו תהפוך לעמדתו בנושא.

אם הלחימה בעזה הייתה מתחילה בזמן מערכת הבחירות בארצות הברית כשאובמה עדיין היה נאבק על קולות המצביעים הוא היה מוכרח להגיד את דעתו. עכשיו הוא שותק. הדברים היחידים שממשל אובמה שיחרר הוא המשפט: "לארצות הברית יש רק נשיא אחד בזמן נתון". גם סגנו של אובמה- האיש שידוע כמומחה ליחסי חוץ ג'ו בידן לא אומר דבר על הנעשה בעזה.