אם למישהו עוד היה ספק שמפלגת העבודה בקריסה כללית: הפריימריס של המפלגה נדחו בשמונה ימים, בשל תקלות חמורות במערכת ההצבעה הממוחשבת של הבחירות שמנעו את ההצבעה מבוחרים רבים. אלא שאז התברר כי באותו היום חל חג הקורבן המוסלמי, והמפלגה החליטו שהפריימריז יערכו ביום חמישי הקרוב- בעוד יומיים בלבד.

אחר הצהריים כינס מזכ"ל המפלגה, איתן כבל מסיבת עיתונאים, בה התנצל בפני המצביעים והמתמודדים. למרות הקריאות להתפטרותו, כבל לא לקח אחריות והטיל אשמה על חברת המחשבים. "במשך למעלה מחודש וחצי בדקנו את המערכת והוכח שהיא עומדת בעומס", אמר כבל. "אני מתנצל בשם ועדת הבחירות בפני המצביעים והמתמודדים, אבל עדיף לגדוע הליף פגום מאשר שייגרם עוול למתמודדים". כבל הוסיף כי הוחלט להקים ועדת בדיקה בעקבות האירוע.

כאמור, רבים ממפלגת העבודה טענו כי מדובר במחדל של מזכ"ל המפלגה, אבל חברים אחרים, כולל יו"ר המפלגה, אהוד ברק תמכו בו.

מועד הבחירות החדש נקבע בעוד שמונה ימים, ב-10 בדצמבר, אולם ייתכן שגם מועד זה ישתנה, שכן מדובר בחג הקורבן ועשוייה להתעורר בעיה עם בוחריה המוסלמים של העבודה.

כתבתנו רינה מצליח מוסרת כי קולות במפלגת העבודה קוראים להתפטרותו של המזכ"ל, איתן כבל, בשל הליקויים החמורים בתהליך הבחירות הפנימיות. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, זאב שור (ולוולה) אמר היום לכתבתנו רינה מצליח, כי "מה שקרה היום במפלגת העבודה זהו פיגוע פוליטי ומי שאחראי לכך, איתן כבל, צריך להניח את המפתחות ולעזוב את תפקידו מהר ככל האפשר".

בתגובה ראשונה לדחיית הבחירות אמר סגן השר מתן וילנאי כי "זה פשוט מביך". עמיר פרץ אמר "כנראה ביש המזל רודף את מפלגת העבודה".

ההכנות לפריימריז בשכונת התקווה בתל אביב (צילום: יוסי זילברמן, חדשות)
מתכוננים לפריימריס בשכונת התקווה | צילום: יוסי זילברמן, חדשות

ח"כ יורם מרציאנו אמר "זהו יום שחור למפלגת העבודה, ביש מזל שמלווה אותנו כבר תקופה ארוכה, ומישהו צריך לשלם את המחיר על כך". מרציאנו קרא ליו"ר העבודה לכנס את הסיעה כדי להבין מה קרה, מי אשם ולהפיק לקחים. "אולי צריך לבדוק את המזוזות בבית המפלגה", הוסיף מרציאנו בציניות.

מתפקדי העבודה מאוכזבים מאוד מביטול הפריימריס. "עזבתי ילד עם חום 40 מעלות כדי להגיע לכאן היום ואני מאוד מאוכזבת", אמרה לחדשות 2 באינטרנט סימה מתפקדת מהעבודה והוסיפה "זה מאוד חבל שזה קרה, זה עצוב מאוד, זה קורה זה יכול לקרות". דליה ,מתפקדת נוספת, סיפרה כי גם היא עזבה סידורים רבים כדי להגיע להצביע. "אני רואה את התקלה הזו כתקלה משמיים", אומר יוסף יצחקוב מתפקד נוסף, "היו מקרים כאלה גם בסקטורים הפרטיים, זה יכול לקרות", יצחקוב מבטיח שהוא יגיע להצביע גם בשבוע הבא.

כבר בבוקר: תקלות תקשורת חמורות

הפריימריס למפלגת העבודה יצאו הבוקר לדרך עם בעיות רבות. בחלק מהקלפיות היו בעיות תקשורת אשר מונעו מהמצביעים להצביע. בשל כך הוחלט בשלב ראשון להאריך את זמן ההצבעה בשעתיים נוספות והקלפיות שנפתחו בשעה 10:00 אמורות היו להיסגר בחצות. למרות זאת אמר בהתחלה אחד מדוברי העבודה, אלעד סון, כי "כרגע הכשלים הינם מינוריים ומדובר בעיקר בבעיות תקשורת, הבעיות יטופלו והעמדות התקולות יחלו לפעול".

בהמשך היום התברר שהתקלות בהצבעה חמורות ממה שחשבו בתחילה. עם ההחלטה על ביטול הפריימריס, הודיעה ועדת הבחירות של המפלגה כי "בעקבות קריסת מערכת המיחשוב וכישלון החברה המתפעלת, החליטה ועדת הבחירות של מפלגת העבודה לדחות את קיום הפריימריז. הבחירות תתקיימנה במתכונת ידנית. הוועדה מתנצלת בפני ציבור הבוחרים".

מחברת "טלדור", שתיפעלה את ההצבעה הממוחשבת, נמסר כי "נפלה תקלה בהפעלת המערכת הייחודית והמיוחדת שהייתה צריכה לפעול בפעם הראשונה. אנו נעשה הכול כדי לסייע לעבודה בבחירות הבאות".

תמיר: אני לא חוששת למקומי

אל המטה המרכזי של העבודה הגיעו בתחילת היום להצביע שרת החינוך יולי תמיר ומשה שחל אשר היה בעבר שר במפלגת העבודה. תמיר אמרה כי היא אינה חוששת למקומה במפלגה ותהתה מדוע כל העולם הולך שמאלה ורק בארץ הציבור הולך יותר ויותר קדימה. שרת החינוך גם התייחסה למקומן של הנשים במערכת הפוליטית ואמרה "במדינות רבות באירופה השאלה הזו כלל לא נשאלת ולא ברור למה פה היא כן".

שחל שהיה שהיה השר לביטחון פנים בסוף שנות ה-90 מטעם מפלגת העבודה אמר בתום ההצבעה כי לדעתו מפלגת העבודה לא צריכה להצטרף לממשלה של נתניהו ולא צריכה לפחד לשבת באופוזיציה. "אני מודע למצבה הקשה של המפלגה", אמר שחל והוסיף כי הוא מקווה שדווקא הפריימריס ימנפו את המפלגה בבחירות הארציות ושלאחר שתיבחר הרשימה של המפלגה יחזרו המצביעים אל חיק העבודה.