נשיא המדינה שמעון פרס הזמין את בנימין נתניהו וציפי לבני לפגישה עמו מחר בבוקר בית הנשיא. הנשיא השלים הערב את סבב ההתייעצויות עם הסיעות, אך עדיין לא הטיל רשמית על אף אחד מהמועמדים את מלאכת הרכבת הממשלה. כאן בחדשות 2 העברנו את הפגישות עם הסיעות בשידור חי מבית הנשיא בירושלים.

לאחר הודעתו של אביגדור ליברמן הבוקר כי המליץ על נתניהו לראשות הממשלה - אולם במסגרת ממשלת אחדות של שלוש המפלגות הגדולות בלבד, מסתמן כי אכן יו"ר הליכוד הוא שירכיב את הממשלה הבאה. בשלב זה לא ברור האם ילך נתניהו לכיוון של ממשלת ימין צרה - בה מובטח לו רוב של 65 חברי כנסת, או שינסה בכל זאת לצרף את לבני וקדימה לקואליציה ולהקים ממשלת אחדות, כפי שקורא ליברמן.

נתניהו ייפגש עם פרס מחר בשעה 10:00. בשעה 11:30 ייפגש פרס עם לבני. מבית הנשיא נמסר כי בכוונתו של הנשיא לעשות מאמץ נוסף כדי לשכנע את הצדדים לשתף פעולה ולהקים ממשלה רחבה ויציבה לישראל, ולכן יזמן אליו את שני המנהיגים לשיחות אישיות בהן יציב את האתגרים בפני ישראל ואת החשיבות הרבה בטיפול בהם.

"זאת לא דרכנו"

בפומבי מבהירים בקדימה כי פניהם אל האופוזיציה. "בעקבות החלטתם המסתמנת של 65 ח"כים לתמוך בבנימין נתניהו, שוחחה יו"ר קדימה בשעות האחרונות עם חברי מפלגתה ואמרה: היום נוצקו היסודות לממשלת ימין קיצונית בראשות נתניהו", נמסר מהמפלגה. "זאת איננה דרכנו, ואין לנו מה לחפש בממשלה כזו. לא בחרו בנו כדי להכשיר את ממשלת הימין הקיצוני הזו, ועלינו להוות לה אלטרנטיבה של תקווה וללכת לאופוזיציה".

במפלגה עצמה, לעומת זאת יש גם כאלו שעדיין לא שוללים השתתפות בקואליציה. גורם בקדימה ומעריך היום כי ייתכן ויוכלו בכל זאת להצטרף לממשלת נתניהו "כשותפים בכירים מאוד". בקדימה אמרו היום לחדשות 2 באינטרנט כי עניין כזה תלוי בתיקים שיוצעו להם: "אם למופז יוצע תיק הביטחון וללבני תוצע סגנות ראש הממשלה בנוסף ל-7-8 תיקים, יש על מה לדבר".

דחקה את רגליו של מופז מהעבודה? (צילום: רויטרס)
תיכנס לממשלת נתניהו? ציפי לבני | צילום: רויטרס

בליכוד הגיבו בשמחה לנוכח הודעתו של ליברמן. "הליכוד מברך את ישראל ביתנו לאביגדור ליברמן על החלטתם להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד. כעת ברור מעל לכל ספק כי רוב מוחלט של חברי כנסת בחר להמליץ על נתניהו לראשות הממשלה", לשון הודעת הליכוד. 

ליברמן: ממליצים על נתניהו - במסגרת ממשלת אחדות בלבד

"אני חושב שהמצב של המדינה מחייב ממשלה חזקה יציבה ומהר ככל האפשר", אמר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לנשיא פרס. "אנו ממליצים על נתניהו - רק במסגרת של ממשלה רחבה. האתגרים גם לאור המצב הכלכלי בעולם ואצלנו, וגם האיומים מאירן ומעזה - הכל מחייב שתקום ממשלה רחבה וזה יחייב כל אחד מאיתנו להתעלות על עצמו".

"לא מדברים על ממשלה צרה", הוסיף ליברמן, "מבחינת היכולת לתפקד חייבים את שלושת המפלגות הגדולות. ממשלה משש מפלגות תהיה ממשלת הישרדות ולא תוכל להוביל מהלכים מרכזיים. לא מקימים ממשלה צרה ואז מנסים לעשות. קודם מקימים ממשלה רחבה. זו תהיה ממשלה של נתניהו ולבני ביחד. הם חייבים לבנות קווי יסוד, ולהסכים על העקרונות".

ליברמן הוסיף: "ביבי צריך להתרגל לדבר על ממשלה רחבה, ולבני צריכה להתרגל שלא מדברים על רוטציה. יש בזה אלמנט של אי יציבות והניסיון הקודם לא הוכיח את עצמו. זה לא פשוט לנתניהו להסכים למונחים של ממשלה רחבה, אבל אם אנחנו באמת רוצים לקדם את מדינת ישראל ורוצים להבטיח עתיד יותר טוב - כולם חייבים לוותר ולהתעלות. קואליציה של שלוש המפלגות הגדולות היא הכרחית - כל השאר מוזמנים אחר כך להצטרף".

ברק ומרצ הודיעו רשמית: לא נמליץ על אף אחד

מפלגת העבודה החליטה לא להמליץ על אף אחד לראשות ההמשלה. נציגי המפלגה שנפגשו עם פרס אמרו לו כי הם החליטו ללכת לאופוזיציה ולנסות לשקם את מפלגתם משם ופסלו בכך כל אפשרות של חבירה לנתניהו או לבני.

הבוקר הודיע זאת רשמית יו"ר העבודה עוד לפני פגישת הנשיא. "הבוחר אמר את דברו", אמר ברק, "התמונה ברורה ואנחנו הולכים לאופוזיציה. התמונה גם סבוכה ומטרידה כאשר ישראל ביתנו היא זו שתמליץ על רה"מ בישראל. עומדת לפנינו האפשרות היחידה - והיא לא להמליץ על אף אחד לראשות הממשלה".

מתכונן ל-4 שנים באופוזיציה? אהוד ברק
בדרך לאופוזיציה. אהוד ברק | צילום:

"צודק מי שאומר שעשינו שגיאות, וטועה מי שמספיד אותנו", הוסיף ברק, "לעבודה יש מסורת מורשת ושורשים עמוקים. בכוונתי להוביל את המפלגה, אינני נרתע או חושש, יש לנו את היכולת להחזיר את המפלגה למרכז המפה הפוליטית".

גם מרצ לא המליצה על איש מהמועמדים. יו"ר המפלגה, ח"כ חיים אורון, אמר בצאתו מהפגישה עם הנשיא: "לא המלצנו לנשיא על מי מחברי הכנסת כמועמד. בהמלצתנו להרכיב הממשלה, אנחנו לא יכולים להמליץ על ביבי - עמדותיו והשקפתו נוגדות את עמדתנו, ולא המלצנו על לבני, משום שיש לנו ספק גדול אם היא יכולה להרכיב ממשלה".

"בקדימה יש פחות אידיאולוגיה מאשר באיקאה"

אורון הוסיף כי "החיבוק, הטנגו, שמתנהל בין לבני וליברמן הוא מבחינתנו סיבה מכרעת לא לתת תמיכה למועמדת שתרכיב ממשלה בתמיכת ישראל ביתנו. מפלגה כמו ישראל ביתנו לא יכולה להיות חלק ממערכת שלטונית שנוכל לתמוך בה, ולכן נמצא את תפקידנו באופוזיציה. ניתן לרוב הימני הגדול לנהל את המדינה".

פרס בפגישה עם מרצ (צילום: יוסף אבי יאיר אנגל)
פרס וחברי מרצ | צילום: יוסף אבי יאיר אנגל

הח"כ המיועד ניצן הורוביץ הוסיף: "לנוכח ההתרפסות של לבני מול ליברמן, אין לנו שום סיבה להמליץ עליה. היא הציגה עצמה שמי שתחסום את ביבי וליברמן - ועכשיו היא מסכימה ל-90% מדעותיו. זו השחתה של הפוליטיקה". ח"כ אילן גילאון אמר: "קדימה תגיע לממשלת ימין, כי יש שם פחות אידיאולוגיה מאשר באיקאה".

במפלגת הבית היהודי הודיעו כי ימליצו על בנימין נתניהו שירכיב את הממשלה. "אנחנו מעריכים שלציפי לבני אין סיכוי להקים ממשלה", אמרו במפלגה וציינו כי הם בעד אחדות בראשות נתניהו.

ש"ס: "לא פסלנו שום מפלגה"

אל הנשיא גם הגיעו בהרכב מורחב שישה נציגים מסיעת ש"ס כאשר בראשם יו"ר המפלגה השר אלי ישי ושר התקשורת אריאל אטיאס.

בהתייחסו לישיבה משותפת עם ישראל ביתנו אמר יו"ר ש"ס השר אלי ישי, "לא פסלנו שום מפלגה וזה מצער שיש פסילות כאלה כמו בימים אפלים יותר". למרות זאת הוסיף כי ישנה אפשרות של הקמת קואליציה ללא ישראל ביתנו, "ישנה גם אפשרות של ממשלה הליכוד, ש"ס, קדימה והעבודה. אנחנו נשמח לשבת בממשלה עם מי שיסכים עם קווי היסוד של הממשלה".

בהתייחסות לסאגת השטן שכינה הרב עובדיה יוסף את ליברמן במהלך קמפיין הבחירות, ציין השר ישי כי, "הרב עובדיה לא כינה אף אדם שטן, אלא דרך השטן".

בנוגע לחוקים המתייחסים ליהדות אותם רוצה ליברמן לשנות הוסיף ישי, "העם היהודי שרד את כל המאבקים והמלחמות כי שמר על ההלכה וכך גם אנחנו נשמור עליה. אנחנו מאמינים שנתניהו יקים את הממשלה הבאה על פי הסטטוס קוו הקיים כיום".

חד"ש נגד ליברמן

חד"ש עזבו את בית הנשיא הערב בלי המלצה, אך לא לפני שתקפו את ליברמן. "שאלנו את הנשיא פרס מה היה קורה אם במדינה באירופה הייתה מפלגה שרצה עם המסר 'אני מבין יידיש'", אמר ח"כ דב חנין. ח"כ מוחמד בראכה אמר: "אם אנחנו מפחידים את ליברמן, אנחנו לא מפחדים ממנו ואנחנו נביס אותו בסוף".

ח"כ אחמד טיבי מרע"מ-תע"ל לא המליץ גם הוא לנשיא על אף מפלגה. "אנחנו לא בוחרים בין רע לרע יותר ואנחנו לא יודעים מי הרע ומי הרע יותר", אמר. "עמדותיה של קדימה, כפי שהתבטאו במכתבו של רמון, הם 90% מעמדות ישראל ביתנו וזו עמדה מבישה".

באיחוד הלאומי המליצו לנשיא עם ממשלה בראשות הליכוד. "המלצנו לנשיא המדינה שבנימין נתניהו יקים ממשלה 'ארצישראלית'", אמר יו"ר המפלגה יעקב (כצל'ה) כץ. "אם ציפי לבני תחזור להיות ציפי לבני של פעם ותאמץ את עקרונות ההורים שלה, אז גם היא תוכל להיכנס לממשלה".

יהדות התורה תמכה גם היא בליכוד. "היינו רוצים שמי שיעמוד בראשות הממשלה יהיה אדם מיהדות התורה, אבל אנחנו לא במצב הזה", אמר מאיר פרוש, "ולכן אנחנו ממליצים על נתניהו".

פרס: מודע לכובד האחריות המוטל עלי

אתמול, אחרי שקיבל לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות, נפגש פרס עם נציגי שתי הסיעות הגדולות. נציגי קדימה המליצו לו להטיל את המלאכה על היו"ר שלהם ציפי לבני. הליכוד המליצו לו על היו"ר שלהם בנימין נתניהו.

"אני מודע לכובד האחריות המוטלת עלי ואפעל מתוך תחושת מחויבות עמוקה למען אזרחי ישראל", אמר אתמול הנשיא. "אני סמוך ובטוח שתיווצר שותפות ברוכה, שטובת המדינה לנגד עיני כולם".

הרכבת ממשלה חדשה - סיקור מיוחד:

פרס שמע את המלצתן של קדימה והליכוד

פרס מתחיל את סבב הפגישות

פרס: אפילו לעצמי אני לא מגלה מי ירכיב את הממשלה

אחרי קדימה: גם בליכוד קיבלו את רוב עקרונות ליברמן