יגאל שתיים, פעיל חברתי המתנדב ב"מרק לוינסקי", עמותה המסייעת לפליטים מאפריקה. חשף בעמוד הפייסבוק שלו פוסט מטריד, לפיו רשות ההגירה ומשרד הפנים משנים את ארץ מוצאם של הסודנים לדרום סודן בוויזה, על מנת שיכולו לגרשם מישראל.

כידוע, אזרחי צפון סודן זכאים לקבל מעמד של פליטים בישראל ולכן לא ניתן לגרשם, לעומת אזרחי דרום סודן שהוכרזה לפני כשנה כמדינה עצמאית ועל פי כן ניתן להשיב את אזרחיה אליה. מאז החלה משטרת ההגירה ומשרד הפנים במבצע לתפיסת המסתתנים מדרום סודן, לטענת שתיים, גורמי האכיפה פשוט מנפיקים לפליטים אשרות חדשות ושגויות, על במטרה מכאן כמה שיותר פליטים."אני וקבוצת מרק לוינסקי חווים מזה חצי שנה כל יום את שיטות הגירוש המכוערות של ישראל", אומר שתיים, "זה גירוש של אנשים שאסור לגרש אותם, המסמכים האלה שהם קיבלו עכשיו סותרים למעשה את הדרכונים וכל הניירת שהאנשים האלה קיבלו מהאו"ם. כופים עליהם להסביר למה הם לא מהמקום שהם החליטו שהם באים ממנו, ובמקרים אחרים לוקח לפליטים הרבה מאוד זמן להבין מה כתוב במסמכים האלה ושלמעשה, האשרות שלהם לא נכונות. אבל זה אלי ישי ומשרד הפנים", הוא מוסיף, "ואצלם כולם שחורים ולא משנה כלום". 

שתיים אמנם פרסם בעמוד הפייסבוק שלו רק מקרה אחד, אבל לטעתנו יש עוד עשרות. לאחר חיפושים הצלחנו להגיע לרוזה מעמוד, בת 25 שעל פי המסמכים שבידה היא ילידת קדוגלי שבצפון סודן.  כעת היא  מסתגרת בביתה, מפוחדת ומיואשת "אני באתי לישראל ב-2008", היא מספרת לנו, "כשהגעתי היה כתוב על הוויזה שלי שאני מסודן. ב-18 ביוני האחרון הלכתי לבאר שבע לחדש את הוויזה שלי ושם שלחו אותי למחנה עוז בעומר. שלושה ימים הייתי שם במעצר. לקחו לנו את כל הדברים, שמו איתנו את הילדים בסוף אמרו לנו בסדר תלכו ונתנו לי ויזה חדשה עם מספר שונה ממה שהיה לי בוויזה הקודמת. ועכשיו רשום שם שאני מדרום סודן. הלכו, לקחו לי את כל המסמכים הישנים, ועכשיו אין לי מה לעשות, אין לי עבודה".

הויזה של הפליטה מסודאן
הוויזה הישנה והחדשה של רוזה
"אני יושבת בבית ומפחדת מגירוש רק בגלל שבוויזה שלי רשום דרום סודן". רוזה ניסתה להלחם ברוע הגזרה והרחיקה עד תל אביב בתקווה לתקן את המעוות: "נסעתי לסלמה, להוציא ויזה חדשה. אמרתי להם שאני מהצפון, אימא שלי ואבא שלי כולם מצפון, אתם לא תגידי לי שאני מהדרום, אין לי למי ללכת לשם. איפה אימא שלי? אמרו לי 'אין דבר כזה. את הולכת לדרום'. אמרתי שאני רוצה ללכת לעבוד, אני לא מהדרום. אימא, אבא שלי, כולם בצפון סודן. אמרו לי 'בסדר' ועוד פעם רשמו לי דרום סודן ונתנו לי מספר חדש, זה לא המספר של הוויזה שהייתה לי קודם".

מי שסייעה לרוזה להשתחרר מהמחנה של יחידת עוז בעומר הייתה מורן מקמל, רכזת פעילות בדרום של הארגון "סטודנטים למען פליטים ומבקשי מקלט": "באותו יום, ב-18 ביוני, רוזה הלכה עם שישה מבוגרים נוספים למשרד הפנים בבאר שבע לחדש את אשרות השהייה שלהם", היא פורטת את השתלשלות האירועים, "משם שלחו אותם למתקן של יחידת עוז בעומר, שם לקחו להם את כל המסמכים, האישיים אמרו להם שהם דרום סודנים ומכיוון שלא נרשמו לעזיבה מרצון הם הולכים לגירוש. העמיסו אותם על ניידות ולקחו אותם הביתה לארוז את הדברים שלהם ומשם שלחו אותם למעצר".

"בשכונה שלהם אספו גם עוד חמישה ילדים", מוסיפה מורן, "בעלה של רוזה שהוא יליד דרפור ביקש להצטרף לאישתו, ולא נתנו לו, כי הוא מהצפון. משם הם לקחו אותם למתקן קליעה בעומר, קציעות וסהרונים. הם שהו שם בתנאים ממש קשים. אחרי שגילינו שעצרו אותם, הפצתי באינטרנט תמונה של אחת הילדות שנעצרו וזה תפס תאוצה בפייסבוק, עד שזה הגיע לאלי ישי בעצמו. הוא פנה אלי בפייסבוק ואמר שהוא יבדוק את הנושא והם ישוחררו מיד, הוא הבטיח לי את זה אישית ואכן הם שוחררו בתוך שלושה ימים. האנשים האלה נעצרו לפני שבדקו את הנתונים שלהם, וגם אחרי השחרור לא החזירו להם את המסמכים האישיים, את הדרכונים ואת כל מה שלקחו להם. עכשיו רוזה תקועה עם אשרה שכתוב עליה דרום סודן, היא לא יכולה לעבוד ומפחדת לצאת מהבית כדי שלא יעצרו אותה שוב". 

גורם ברשות האוכלוסין וההגירה מודה בשיחה עם מאקו שאכן לא אחת נוצר בלבול. כך, למשל, מאז החל המבצע לפני כחודש נעצרו כמאתיים מסתננים, מחצית מהם שוחררו אחרי זמן קצר, כאשר התברר שהם מצפון סודן וזכאים למקלט מדיני. כשמדובר בגירוש, אומר הגורם, יש הקפדה יתרה, וכל מי שעולה למטוס עובר בדיקה על ידי צוות מדרום סודן שמאשר כי אכן מדובר בתושב המקום.

להלן תגובתם הרשמית: "כל המוחזרים לדרום סודן, ללא יוצא מן הכלל, זוהו באופן פרטני על ידי נציגי הממשל הדרום סודני כאזרחי דרום סודן. נציגי הממשל הם הגורם המוסמך לקבוע בנושא ולא אף גורם אחר- בין אם פרטי ובין אם אחר. תמוהה העובדה שהסוגיה מועלית על ידי גורמים עצמאיים בכל פעם דקות ספורות לפני המראת הפליטים בחזרה לארצם, על אף שההתארגנות לטיסה מול המשפחות אורכת ימים. כך או כך, כל אדם שהוטס ויוטס מועלה על מטוס רק לאחר הליך זיהוי רשמי ווידוא כי אכן מדובר באזרח דרום סודן. יתרה מכך, שוחררו מהכלא עשרות עצורים לאחר שעלה החשש כי הם מגיעים מצדו הצפוני של גבול צפון- דרום סודן,  כך שהדברים אינם נעשים בהינף יד.