נתניהו שב והתחייב לחזון נאום בר אילן: ראש הממשלה, שנשא דברים בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי, טען כי הוא "לא רוצה מדינה אחת אלא שתי מדינות" והדגיש כי אין לו תנאים מוקדמים למשא ומתן עם הפלסטינים. "אני מנסה לדבר איתם כבר שנים - הפלסטינים מצפים מאיתנו להכיר בהם כמדינה אבל לא מוכנים להכיר בנו כמדינה יהודית עם שוווין זכויות לאזרחים לא יהודים", אמר נתניהו בנאום משולב בעברית ובאנגלית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אני נותר מחויב לפתרון של שתי מדינות לשני עמים כמו שאמרתי בנאום בר אילן, הפתרון הוא מדינה פלסטינית מפורזת שמכירה במדינה יהודית", אמר נתניהו לקול מחיאות הכפיים של הקהל. "אנחנו רוצים הכרה הדדית ופירוז - איך נבטיח שאם נצא מהשטחים, מה שקרה בעזה לא יחזור על עצמנו? אלו לא גחמות או תירוצים, אלא שאלה אמיתית - איך מונעים מנהרות מקלקיליה לכפר סבא?"

ראש הממשלה הזהיר כי "הפלסטינים עדיין ממשיכים לחפור מנהרות מעזה, ואני עובד על זה. מי ייכנס לקלקיליה כדי למנוע הברחת נשק? צריך למצוא פתרון לבקעת הירדן, אבל זו לא הבעיה - כיום הבעיה בעזה אינה הברחת נשק, הבעיה זה ייצור עצמי וזה עלול לחזור גם בגדה". כמו כן דחה נתניהו את הנסיונות בעולם הערבי לקבוע לישראל כיצד ייראה ההסכם: "כפייה מבחוץ לא תעבוד במקרה הזה".

"אז אני שוב קורא לנשיא עבאס לחזור למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים", הצהיר רה"מ והוסיף, "אבל אני גם יודע שאין לו סיבה לדבר. למה הוא צריך לדבר? הוא יכול להסתדר בלי לדבר. הוא יכול להסתדר עם קהילה בינלאומית שמאשימה את ישראל על כך שאינה מנהלת שיחות".

"במילים אחרות, הפלסטינים בורחים מהשולחן המשא ומתן. הם ברחו מברק כשהיה ראש הממשלה, ברחו מאולמרט, משרון והם ברחו ממני. כאשר ג'ון קרי הציע מסגרת למו"מ, את המסגרת למחלוקת, למען השם, גם הם ברחו מזה", תקף נתניהו.

אובמה, ארכיון
אובמה הזהיר: העולם מאבד אמון | צילום:

דבריו של נתניהו מגיעים לאחר שבשבוע שעבר הזהיר הנשיא האמריקני ברק אובמה מהנזק של אמירותיו הסותרות של נתניהו. "לא מציאותי לחשוב שניתן יהיה לקיים את התנאים של ישראל מתישהו בעתיד הקרוב, כבר כיום הקהילה הבין לאומית לא מאמינה שישראל רצינית בכוונתה להשיג פתרון שתי מדינות וישראל מאבדת אמינות. ההצהרה של ראש הממשלה לפני הבחירות הגבירה את הסברה שאין שם מחוייבות של ממש", אמר אובמה בריאיון לתכנית "עובדה". 

אובמה הוסיף כי במצב הקיים ארה"ב תתקשה לבלום מהלך דיפלומטי נוסף באו"ם: "אם בפועל אין כל סיכוי לתהליך שלום ממשי, אם איש לא מאמין בקיומו של תהליך שלום, אז קשה יותר להתווכח עם מי שמוטרד מהבנייה בהתנחלויות, עם מי שמוטרד מהמצב הנוכחי"

_OBJ

על הגז: "לא איכנע ללחצים פופוליסטיים"

בנושא הגז הטבעי אמר הערב נתניהו כי חשוב לתמרץ את היזמים - אך הבטיח את המחיר יהיה תחרותי. "קיבלנו מתנה אדירה מהטבע, צריך להוציא את הגז מהים ולהביאו למשק הישראלי. אני לא מתכוון להיכנע ללחצים פופוליסטיים", אמר נתניהו שיציג בימים הקרובים את המתווה הסופי.

ראש הממשלה הזהיר כי ללא המתווה שגובש כל הצדדים יפסידו "והגז יישאר מתחת לקרקעית הים. זה קרה בכמה וכמה מדינות, הם התווכחו על המודל המושלם ובסוף לא היה שום דבר, ואני לא מסכים שזה יקרה במדינת ישראל".

"כשהגז הטבעי יזרום למשק הישראלי, יוריד את מחירי החשמל וייצר מקומות עבודה - יהיה ברור מי צדק ומי צעק בלי כל בסיס", הוסיף. "בעוד ימים אחדים אנחנו נציג את המתווה, נאפשר לציבור להעיר את הערותיו. המתווה לא יאפשר לחברות להפקיע מחירים, הוא יביא למחיר תחרותי, הוא יוריד את יוקר המחייה".