עשור למלחמת לבנון
צילום:

במהלך מלחמת לבנון השנייה נחתו בישראל קרוב ל-4,000 רקטות. הן הוכיחו עד כמה הצליח חיזבאללה להתחמש בתקופה שעברה מאז יציאת צה"ל מלבנון בשנת 2000. עשור אחרי מלחמת לבנון השנייה, בהן שרר שקט יחסי בצפון ישראל, הארגון הצליח לא רק לשקם את ארסנל הנשק - אלא אף להגדיל אותו בצורה דרמטית, הן כמותית והן איכותית.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"ביציאה הישראלית מלבנון בשנת 2000 השארנו מאחור כמה כלי נשק רציניים, בהם טנקים ונגמ"שים, שנשארו בידי חיזבאללה", מסביר ד"ר אלי כרמון מהמכון למדיניות ואסטרטגיה מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. "מרגע זה התחילה התחמשות חיזבאללה, כי נגמר הלחץ הישראלי הישיר".

"אירן התחילה לראות בחיזבאללה זרוע מעשית, והתחילה לחמש אותה", ממשיך ד"ר כרמון. "החל מ-2005, כשסוריה נאלצה לצאת מלבנון בגלל הלחץ הבינלאומי, גם הם התחילו להעביר חלק מהיכולות שלהם לחיזבאללה. כשהחלטה של האו"ם קבעה שכל המיליציות בלבנון מוכרחות להתפרק מנשקן, כולן עשו זאת מלבד חיזבאללה, שבזכות המהלך החלה לקבל סיוע בקצב הולך וגדל".

אז איך זה נראה במספרים? על פי דיווחים במקורות גלויים שאסף עבור חדשות 2 Online ד"ר כרמון, עם פתיחת מלחמת לבנון השנייה, ביולי 2006, לחיזבאללה היו כ-10-16 אלף טילים ורקטות. 20% מהם לטווח רחוק - כלומר כאלה שהגיעו עד לחיפה ולחדרה. בזכות מידע מודיעיני, חיל האוויר הישראלי הצליח להשמיד את רוב הארסנל לטווח רחוק כבר ב-30 השעות הראשונות של המלחמה.

ארסנל חיזבאללה ב-2006 - רשימה חלקית (צילום: פלאש 90, אדי ישראל)
ארסנל חיזבאללה ב-2006 - רשימה חלקית | צילום: פלאש 90, אדי ישראל
מלחמת לבנון השניה טווח נשק 2006
צילום:

בין הטילים שחיזבאללה עשה בהם שימוש במלחמה היו רקטות טילי תקיפה, בהם זילזאל 3, פאג'ר 5 וטילי c-80, וכן טילים הגנתיים מסדרת SA. חיזבאללה השתמש במהלך המלחמה ב-24-30 משגרי טילים ורקטות, היכולים לשאת כל אחד עד 14 טילים בזמן נתון. בתום המלחמה נותרו לחיזבאללה כ-7,000 טילים ורקטות בלבד.

ממלאים מחסנים

אך למרות המכה הניצחת שספג חיזבאללה במלחמה, בעשור שחלף הספיק הארגון להצטייד מחדש. ד"ר כרמון מציין כי בנובמבר האחרון העריכה ישראל כי חיזבאללה הצליח לאגור כ-150 אלף טילים ורקטות מסוגים שונים, ואף תגבר משמעותית את הכוחות הרגליים שלו המונים כ-50 אלף לוחמים, מהם עד 15 אלף ביחידות מובחרות.

"על פי הערכות, בידי הארגון אלפי רקטות שמגיעות עד מרכז הנגב ואף מעבר לכך", מסביר כרמון. "במקביל, חיזבאללה ממשיך במאמצים עילאיים לרכוש טילי קרקע אוויר מסוג SA-17 וSA-22 - כמו גם טילי קרקע-ים מסוג יאחונט, אשר עשויים לשנות את כללי המשחק לחלוטין".

ארסנל חיזבאללה ב-2016 - רשימה חלקית (צילום: פלאש 90, אדי ישראל)
ארסנל חיזבאללה ב-2016 - רשימה חלקית | צילום: פלאש 90, אדי ישראל
מלחמת לבנון השניה טווח נשק 2016
צילום:

התחמשות זו מגיעה חרף העובדה שישראל מצליחה לסכל הברחות נשק משמעותיות. כך למשל בנובמבר 2009 חיל הים השתלט על ספינה שעשתה דרכה לנמל לטקיה שבסוריה. על הספינה התגלו 36 מכולות שהכילו אמצעי לחימה מאירן במשקל כולל של כ-500 טון. במשלוח נכללו, בין היתר, אלפי רקטות תותח, רימוני יד ותחמושת לנשק קל.

במקביל, מרגע שנכנס חיזבאללה כשחקן במלחמת האזרחים הסורית במטרה לשמר את שלטון אסד, ישנם דיווחים על כך שהקים בסיס לאחסון טילים ורקטות בתוך המדינה ובו מנהרות המובילות ללבנון. מקורות אחרים דיווחו כי הארגון מתכנן לאחסן בו קטיושות, פצצות מרגמה ותותחים, כמו גם עשרות טנקים שברשותו. מקורות אחרים מדווחים כי בעיירה קוסייר - עליה השתלט הארגון ביוני 2013 - הוקמו ארבעה מפעלים לייצור תחמושת. ישראל, על פי מקורות זרים, כמובן לא נשארת אדישה למידע זה, ומדי כמה חודשים מתפרסמים בכלי תקשורת זרים דיווחים על הפצצות ישראליות של מחסני נשק שונים של הארגון.

בהכנת הכתבה השתתף ירון שניידר.