איפה הם היום? איציק מרדכי (צילום: חדשות 2)
בעיקר קורא ספרים. יצחק מרדכי, ארכיון | צילום: חדשות 2

פעם הם כבשו את הכותרות – לטוב ולרע, והיום הם נעלמו. חדשות 2 באינטרנט חוזרים במדור מיוחד אל האנשים שנעלמו מעין הציבור כדי לברר איפה הם היום. והפעם – האלוף ושר הביטחון לשעבר יצחק מדרכי.

הקריירה הפוליטית המזהירה של מי שהיה מועמד לראשות הממשלה נקטעה באחת כשהורשע בעבירות מין חמורות. תשע שנים לאחר התפטרותו מהממשלה, מרדכי מגדיר את עצמו היום כאדם פרטי.

"אני משתדל לתרום היכן שרק אני יכול", הוא אומר היום בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט. "תרמתי שלוש שנים וחצי בשדרות עד מבצע עופרת יצוקה, עוד חצי שנה בקריית שמונה בתקופת מלחמת לבנון השנייה ואפילו מספר חודשים באשדוד בתקופה הסוערת".

"מאושר לתרום"

איציק מרדכי על מדים (צילום: חדשות 2)
האלוף מרדכי. ארכיון | צילום: חדשות 2

מרדכי, בניסיון אולי לשקם את שמו מאז הרשעתו שהמיטה עלו קלון, מדגיש את רצונו לתרום ככל שיוכל. "הייתי במצבים מורכבים, ליוויתי את הקהילות בכל מה שהיו צריכים, בכל התחומים: רווחה, טיפול באוכלוסיות חלשות, עבודה מול משרדי הממשלה. אני מאושר שהיה לי את הזמן לתרום".

למרות שפרש מהחיים הציבוריים הרשמיים, מבחינתו הוא עדיין בשליחות. "כל חיי היו שליחות", הוא אומר. "34 שנים הייתי בשליחות: בחזית בכל ארבעת הפיקודים, כשר ביטחון וכשר תחבורה.  לעולם לא אנצל משהו ממערכות המדינה, אלא להיפך".

היום מרדכי הוא איש עסקים שפועל בעיקר בחו"ל. הוא שוכר דירה ב"מגדלי נאמן" בתל אביב ומסביר שהוא מרוצה מהחיים. "אני מתעסק היום בתחומים אזרחיים לפרנסתי", הוא אומר. "אין לי עיניים גדולות. אני חי טוב, בלי יומרות לכבוש את העולם".

אין ביטחון

איציק מרדכי בתערוכת האוויר בפריס (צילום: AP)
בוחן נשק חדש לישראל. 96 | צילום: AP

בניגוד לקציני צבא בכירים אחרים שנוהרים לתחום העסקי-ביטחוני, מרדכי משתדל להתרחק מענייני ביטחון. "אני לא עושה למחייתי שום דבר שקשור לתחום הביטחוני, לא במישרין ולא בעקיפין", הוא אומר. "היו לי מספיק הצעות ברחבי המזרח התיכון, אפילו בעירק - רק לתת ייעוץ - וסירבתי".
ויש לו גם הסבר להחלטה העקרונית הזאת. "נשבעתי בצעירותי, וגם כשהייתי מופקד על המערכות הגבוהות ביותר, שמה שאנשים מוכנים לעשות בשביל כסף אני לא אעשה", הוא אומר. "לא בשביל זה שירתתי ולא בשביל זה תרמתי".

מרדכי מפתיע ומספר שאפילו ממארגני אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם היו לו הצעות אטרקטיביות שדחה. "היו כאלה ביקשו שאייעץ בתחום הביטחוני באולימפיאדה בסין", הוא מגלה. "לא נגעתי, אפילו במילימטר. ראיתי להיכן הגיעו חברים מכובדים, ואני אמרתי שלא מזה אני אחיה ואתקיים".

בימים אלה יש למרדכי הרבה יותר זמן לעצמו מאשר בעבר. "אני מתאמן הרבה יותר, פוגש חברים ששנים חיכינו להיפגש" הוא אומר. אבל האהבה הגדולה שלו עכשיו היא ספרים. "היום אני קורא הרבה ספרים", הוא אומר. "אני קורא ספרים מכל הסוגים. גומע אותם בקצב של כל יומיים ספר. פעם, כשהייתי איש ציבור, הייתי נרדם אחרי 10 עמודים. היום גם לזה יש לי זמן".

הווידאופדיה: פרשת יצחק מרדכי

הצטרפו ל"חדשות 2" בפייסבוק