המועמד בבחירות לנשיאות ארצות הברית עמד אתמול, מול הכתבים, וסיפר איך אמריקה מידרדרת. הוא תיאר את האלימות ברחובות והפחד של האזרחים – והזהיר מפני אמריקה שאנחנו לא מכירים שנוצרת שם. "צריך שמישהו ישליט חוק וסדר", אמר. אלא שמי שדיבר הוא הנשיא המכהן של ארצות הברית, דונלד טראמפ. טראמפ מבין שבפוליטיקה של היום, דווקא האלימות שמתרחשת במשמרת שלו היא זו שתצליח להביא לו יותר בוחרים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

רק 4 שעות לפני שעלה לדוכן בחדר התדרוכים בבית הלבן, נקבעה רשמית מסיבת העיתונאים של טראמפ. זה קרה בדיוק כשביידן התחיל את ההצהרות שלו לתקשורת, באופן נדיר, מחוץ לדלאוור. ביידן יצא לפנסילבניה, מדינה מתנדנדת, אחרי חודשים ללא אירועי קמפיין בשל נגיף הקורונה. בזמן הזה טראמפ הופיע על המסכים כמעט כל יום מיעד אחר: בין אם זה במסגרת הביקורים שלו כנשיא, תדרוכי הקורונה הכמעט יומיים ובין אם מדובר באירועי הבחירות שחזר לקיים. גם ביידן הבין – אין ברירה.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס, רויטרס_)
גינה באופן מפורש את האלימות, ביידן | צילום: רויטרס, רויטרס_

"אני רוצה להבהיר שמהומות, ביזה והצתה זה לא להפגין. אף אחד מהדברים האלה לא נקרא להפגין אלא לעבור על החוק. האנשים שעושים את זה צריכים לעמוד לדין", אמר ביידן באופן מפורש מאוד. גם אצלו בקמפיין מבינים שתמונות מרכזי הערים הבוערות מועילות אלקטורלית לטראמפ, מובילות לפחד – ואין דבר שעובד טוב יותר לטובת הנשיא המכהן מאשר הפחד.

טראמפ ייאחז בנקודה הזאת כמה שרק יוכל. החושים הפוליטיים החדים של טראמפ מבינים מה עובד עבורו הכי טוב ומה צריך לעשות כדי להמשיך את המגמה לצמצום הפער בסקרים.

ארצות הברית טראמפ נערה מתפללת (צילום: AP)
שיח של הפחדה, ארה"ב | צילום: AP

הדרך שבה פועלת נוסחת ההפחדה של טראמפ היא שיש בה הכול: גם מי שלא סובלים כרגע מהפגנות וממה שיש בערים – מאמינים שעוד רגע זה אצלם. הוא מכוון ישר לפרברים, האזורים שהוא גם ככה צריך. הערים הגדולות שעליהן הוא מדבר הן דמוקרטיות באופן מובהק, ולא אותן הוא צריך. טראמפ מכוון לשכנים שמפחדים שהמצב יזלוג אליהם.

השימוש בפחד מנטרל גם את אלה שלא מחבבים את הסגנון של הנשיא, אולי אפילו כאלה שהצביעו לו והתאכזבו. הוא שם בפניהם את הבחירה הבאה: בין המציאות כרגע בארצות הברית, שלא משנה כמה היא תהיה לא נעימה היא עדיין המוכר והידוע, לבין הלא נודע שגם יכול להיות גרוע הרבה יותר לפי טראמפ. 

דונלד טראמפ ארצות הברית (צילום: רויטרס, רויטרס_)
החשש מההפגנות מסייע לו, טראמפ | צילום: רויטרס, רויטרס_

גם לאמת יש פחות ופחות משמעות – לא משנה כמה פעמים יגיד ביידן שהוא נגד הפסקת המימון למשטרה ונגד האלימות, טראמפ והקמפיין ימשיכו לטעון את זה וציבור רחב יותר ימשיך להאמין בזה. "אם תתנו לשמאל הקיצוני כוח, מה שתראו בערים שמנוהלות על ידי הדמוקרטים – כך תיראה כל עיר במדינה", אמר לאחרונה טראמפ.

הנשיא מחפש להלהיט את הלהבות

צריך להגיד את זה באופן ברור – זה לא שאין אלימות ברחובות, זה לא שבחסות ההפגנות לא ראינו גם אלימות וביזה, אבל כשהתמונה מורכבת קל יותר לייצר נרטיב קיצוני. כך אפשר לסדר מעט את הפרטים כדי לצייר תמונת מצב חד-צדדית יותר, בטח כשהכול מתועד. כל גבר שחור שתוקף לבן הופך להיות חלק מהמחאה של BLM, בחסות ציוץ מחדש של הנשיא.

מפגינים בארצות הברית (צילום: רויטרס, רויטרס_)
כל אירוע אלים משויך ל-BLM, ארה"ב | צילום: רויטרס, רויטרס_
אלימות ארצות הברית פורטלנד (צילום: רויטרס, רויטרס_)
"אלימות מסייעת לבחירה בין המועמדים", פורטלנד | צילום: רויטרס, רויטרס_

במסיבת העיתונאים, טראמפ נשאל האם הביקור הצפוי שלו בקנושה שבוויסקונסין, המקום שבו ג'ייקוב בלייק נורה בגבו שבע פעמים, לא ילהיט את הלהבות. הוא ענה בתגובה כי זה יגביר את ההתלהבות והאהבה למדינה. הוא יודע מצוין שהלהטת הרוחות טובה לו. זה לא אני טוענת – את זה היועצת שלו, קליאן קונווי, אמרה בשידור: "ככל שיש יותר אלימות, אנרכיה וכאוס ברחובות, כך זה יותר טוב לבחירה הברורה מי טוב יותר עבור חוק וסדר". היא מכוונת לטראמפ.

יונה לייבזון (צילום: חדשות)
יונה לייבזון | צילום: חדשות

בבחירות 1968, "הרוב הדומם" ו"חוק וסדר" היו הסיסמאות של ניקסון בזמן המהומות אחרי הרצח של מרתין לותר קינג. זה עזר לו להגיע לבית הלבן. עכשיו טראמפ משתמש בזה כדי להישאר שם.