לאחר שניצח את טראמפ בבחירות לנשיאות, ממשל ביידן מתחיל לעבוד. כיצד יתרגם את הבטחותיו בקמפיין למדיניות, שתיושם כבר בתחילת כהונתו? המאבק בשינויי האקלים, החזרה לארגון הבריאות העולמי, מדיניות החוץ וההתמודדות עם הקורונה: מה יהיו הצעדים הראשונים של הנשיא ה-46?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ג'ו ביידן הנשיא הנבחר התחייב להשיב את ארה"ב למעמד של מעצמה מובילה בזירה הבין-לאומית באמצעות סדרת פעולות שיחלו כבר ביומו הראשון בתפקיד. מה שבטוח, כל מדיניות שביידן יוביל, תהווה תפנית משמעותית מזו של הנשיא הרפובליקני היוצא דונלד טראמפ.

בראש ובראשונה, ביידן צפוי להתמקד בהתמודדות עם נגיף הקורונה בארה"ב, ששוב שברה הלילה (בין שני לשלישי) שיא במספר הנדבקים היומי. לשם כך, ביידן צפוי למנות "צוות קורונה" בן 12 חברים, שיתווה את היציאה מהמשבר - כך על פי מקורות המקורבים לנשיא הנכנס. במהלך הקמפיין, אמר ביידן כי לפני כניסתו לתפקיד הוא מתכוון לשוחח עם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר בממשל למחלות זיהומיות שייעץ לטראמפ בכל הנוגע להתמודדות עם הנגיף.

לראשונה: הנשיא וסגנית נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)
הנשיא וסגניתו, קמלה האריס | צילום: רויטרס

יועצת הקמפיין של הנשיא הנבחר, סימון סנדרס, אמרה בריאיון לרשת CNN כי ביידן מתכוון לעמוד בהבטחות שנתן במהלך קמפיין הבחירות. אם להסתמך על אמירה זו, נושא שעלה שוב ושוב בקמפיין הדמוקרטים הוא הבטחתו של ביידן להצטרף מחדש להסכם פריז, הסכם בין-לאומי למאבק בשינויי האקלים ובהתחממות הגלובלית, ממנו פרש הנשיא הנוכחי בשנת 2017. חלק מהשינויים ייכנסו לתוקף באמצעות צווים נשיאותיים שעליהם יחתום ביידן ויהפכו את אלה שעליהם חתם טראמפ במהלך כהונתו. בנוסף, הנשיא הנבחר הבטיח כי יצטרף מחדש לארגון הבריאות העולמי - גם אותו טראמפ עזב בשנה האחרונה, בטענה שהוא מנצל את ארה"ב כלכלית.

שני הנושאים הללו מדגישים את ההבדל המרכזי בין ביידן לטראמפ; הנשיא הנכנס מאמין בארגונים והסכמים רב-צדדיים – לעומת טראמפ, שמרבה לפקפק בהם. 

בתחום מדיניות החוץ, בכוונתו של ביידן לבטל כמה מהצעדים שנקט טראמפ במהלך כהונתו, במטרה להחזיר את ארה"ב למעמדה בתום ממשל הנשיא לשעבר ברק אובמה, 4 שנים קודם לכן. ביידן גם הבטיח שיבטל את איסורו של הנשיא טראמפ על נסיעה למספר מדינות בעלות רוב מוסלמי, ושיחזיר לפעולה את התוכנית המאפשרת למהגרים ללא תעודות שהובאו לארה"ב כשהיו ילדים להישאר במדינה.

חותמים על התכנית הכלכלית (צילום: ap)
אובמה וביידן: הרבה מן המשותף | צילום: ap

פעולות הממשל של ביידן משמעותיות במיוחד, ונראה כי בתחום החקיקה דווקא צפויים לו אתגרים. זאת, לנוכח העובדה שעל פי תוצאות הבחירות העדכניות הרפובליקנים שמרו על הרוב בסנאט. בינתיים, צוות המעבר של הנשיא הנבחר עובד מאחורי הקלעים ובשבועות האחרונים השיק אתר אינטרנט וחשבונות ברשתות החברתיות.

בחשבון הטוויטר של הנשיא וסגניתו, נכתב כי הממשל החדש יקח על עצמו אתגרים "דחופים ביותר" העומדים בפני האומה האמריקנית. בהם, כך נכתב, "ההגנה והשמירה על בריאות האומה, חידוש ההזדמנות להצליח, קידום צדק גזעי ומלחמה במשבר האקלים".

במהלך קמפיין הבחירות שלו, ציין ביידן מספר צעדים נוספים שנמצאים בראש סדר העדיפויות שלו, בהם טיפול בגזענות מערכתית, שינויי אקלים והרחבת ההגנות לעובדי האיגוד. בנוסף, הוא הבטיח לחזור למדיניות ממשל אובמה ולהרחיב את הגישה של סטודנטים טרנסג'נדרים לספורט, שירותים ומלתחות, בהתאם לזהותם המגדרית.