יותר מהכול היה זה עימות נשיאותי אמיתי. כזה שדן בנושאים המרכזיים שעל הפרק והם אלה שתופסים את מרכז הבמה - המחלוקות שבין המועמדים ולא הסגנון, ההעלבות וההתפרצויות. שני המועמדים יכולים לרשום לעצמם ניצחון, גם אם המשמעות האמיתית היא שהם פשוט הצליחו לא לפשל בענק.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נראה שטראמפ הצליח להשתלט על הנטייה שלו להתפרץ לדברי יריבו, ואולי גם הפורמט החדש שבו המיקרופון הושתק השפיע - ובמובן הזה הפורמט דווקא היטיב עם טראמפ. העימותים לא באמת משפיעים באופן ניכר על עמדות הציבור; רובם הגדול כבר החליט וכמעט 50 מיליון אמריקנים כבר הצביעו.

עם זאת, הסגנון של טראמפ הפעם יעזור לו בקרב אלה שנטו להצביע לו, אך הסתייגו מהדרך שבא התבטא והתנהל. עבור ביידן תשחק העובדה שלא עשה טעויות נוראיות מדי במהלך העימות. וכשהציפיות משני המועמדים כל כך נמוכות, גם שיפור ביחס לעימות הקודם נחשב להישג.

הנושא העיקרי והמשמעותי ביותר במערכת הבחירות הזו - שהיה גם הנושא הראשון לעלות בעימות - היה הטיפול במשבר הקורונה וההתמודדות עם הנגיף. טראמפ ניסה להסביר שהעולם כולו נפגע מהמגפה ושלא מדובר במשבר הנוגע רק לארצות הברית – ולכן לא היה דבר שהוא עצמו יכל לעשות אחרת.

העימות הנשיאותי בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ; (צילום: רויטרס_)
העימות הנשיאותי בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ | צילום: רויטרס_

הנשיא חזר על כך שצריך לפתוח כמה שיותר את הכלכלה ולחזור לשגרה, כשהוא מציין שהמצב עכשיו הרבה יותר טוב והמגפה כבר מאחורינו. זאת, ראוי לציין, בזמן שמספר הנדבקים היומי בארצות הברית עדיין ממשיך לזנק. ביידן תקף את טראמפ ואמר שצריך היה לפעול מוקדם יותר ולא לזלזל במגפה.

ביידן גם אמר משפט שעשוי אולי להיות בעייתי עבורו: "המגפה היא לא משהו שחיים איתו - אלא משהו שמתים ממנו". כמובן שאי אפשר לזלזל ביותר מ-220 אלף אמריקנים שמתו מהקורונה והפגיעה הנרחבת בחיי אדם, בריאותם של אנשים והכלכלה - אבל בשלב שבו העולם נמצא היום מתרחבת ההבנה שהקורונה היא כן דבר שצריך ללמוד לחיות איתו. לא לפתוח באופן חסר אחריות, להקפיד על ההנחיות ולשים מסכה, לנהוג בזהירות כשפותחים את הכלכלה - ועדיין היה עדיף לו היה משדר לאנשים מסר של תקווה על הדרך דווקא כן לחיות עם המגפה, באופן בטוח ואחראי, עד שיגיע החיסון.

השאלה המרכזית היא כאמור לא האם הצליחו המועמדים לשכנע מתלבטים - אלא האם יצליחו לגרום לשיעורי הצבעה גבוהים יותר בקרב המצביעים שלהם. במובן הזה העימות היה "שכנוע של המשוכנעים". אף אחד לא יוצא עם דעה אחרת לגמרי על המועמד המועדף עליו אחרי העימות - אבל חלק מהמצביעים אולי ירגישו יותר בנוח להצביע עבורו. הנקודה הזו חשובה בשעה שבארצות הברית רבים נמנעים מלהגיע לקלפיות, ושיעור ההצבעה בבחירות האחרונות היה נמוך מ-60%.

המועמדים התעמתו בשאלה אם יש להעלות את דמי האבטלה - כשביידן טען שכן וטראמפ אמר שבחלק מהמקומות המשמעות היא חיסול של  העסקים הקטנים, שגם כך מתמודדים עם השלכות המגפה. הטעות העיקרית של ביידן הייתה כשאמר במהלך דיון על משבר האקלים שירצה לצמצם את תעשיית הנפט - תעשייה שעובדים בה מיליוני אמריקנים. קמפיין טראמפ כבר עושה שימוש באמירה הזו נגדו.

ביידן שמר על קור רוח מול האשמות אישיות מצד טראמפ, דבר שייזקף לזכותו. הוא דיבר מספר פעמים ישירות למצלמה ובאמצעותה לצופים - וחזר שוב על מסר של אחדות. "לא אהיה נשיא רק של מדינות כחולות או אדומות, אלא של אמריקה כולה", הציע, מסר שמכוון ישר אל השמרנים. טראמפ שמר על סגנון נשיאותי – ויועציו יכולים להיות לגמרי מרוצים בהיבט הזה.

מלאניה טראמפ, הלילה (צילום: רויטרס_)
מלאניה טראמפ, עימות נשיאותי | צילום: רויטרס_
ביידן והמסכה. הלילה (צילום: רויטרס_)
צילום: רויטרס_

מי שכן ניצחה הלילה בענק היא קריסטין וולקרף, מנחת העימות מרשת NBC, ששלטה בפרטים, בזמנים ובנושאים לאורך כל הדיון - והראתה עד כה את העבודה המרשימה ביותר מבין מנחי העימותים. אפילו טראמפ הודה לה בסוף העימות - ורק זה כשלעצמו אומר הרבה.

זה היה האירוע הגדול האחרון לפני הבחירות שיתקיימו בעוד 11 ימים. באמריקה כמו באמריקה - ובמערכת הבחירות המטורפת הזו בפרט - לחלוטין יכולות עוד לצוץ הפתעות עד 3 בנובמבר. השאלה הגדולה מעכשיו תהיה האם בכלל נדע את התוצאות בליל הבחירות, ומלבד השאלה מי ניצח במרוץ לבית הלבן: האם הפעם הסקרים הצליחו לדייק יותר מכפי שהיה בסיבוב הקודם, ב-2016?