זה קורה אחת לארבע שנים. לא מדובר רק על הבחירות לנשיאות ארצות הברית, אלא לבחירות אחרות שיכולות להשפיע על חיי היום-יום של כל אזרח ואזרחית במדינה. הצבעה על חוקים חדשים ומוזרים לעיתים, בחירת מושלים ונבחרי ציבור נוספים, שלמעשה עשויים להשפיע על חיי המצביעים הרבה יותר מהאיש שיושב בבית הלבן.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

השנה למשל, אחרי 3 בנובמבר – תאריך הבחירות – הפלה יכולה להפוך להיות חוקית לאחר השבוע ה-22 להריונה של אישה במדינת קולורדו. לא מעט מאזרחי ארצות הברית לחוצים וחוששים מהקורונה, אך יכול להיות שאחרי השבוע הראשון של נובמבר הם יוכלו להירגע מעט ולא בגלל שהחיסון לנגיף מתקרב, אלא בגלל החוקים שיקלו על שימוש במריחואנה. במדינת אורגון הולכים צעד אחד קדימה ושם ינסו לאשר שימוש תרופתי בפטריות פסילוסיבין, שהכינוי שלהן הוא פטריות הקסם או פטריות הזיה.

מגוון סוגים - לשימוש חופשי (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

רוד איילנד עשויה לשנות את שמה, אבל ספק אם מישהו ירגיש – שמה הרשמי של המדינה הוא "מדינת רוד איילנד ומטעי ההשגחה". השנה המצביעים ינסו להסיר את המילים "מטעי ההשגחה" משם המדינה.

"העבר הקרוב מראה לנו שאמצעי הצבעה מקנים לנו תחושה כלשהי לגבי הכיוון אליו הולכת הפוליטיקה בכל מדינה", נכתב בעיתון פוליטיקו שיוצא לאור בארצות הברית. בשנת 1994 אזרחי קליפורניה התרכזו בהגירה בלתי מתועדת ובשנים שלאחר מכן הנושא הפך למרכזי בפוליטיקה הארצית.

לגליזציה של מריחואנה והחלפת דגל המדינה

מאז האירועים הקשים שהביאו למותו של ג'ורג' פלויד וברונה טיילור, אמריקנים רבים יוצאים כל ערב להפגנות למען צדק גזעי ברוד איילנד ובמיסיסיפי והמחאה מגיעה לקלפי. מדינת מיסיסיפי החליטה לשנות את דגל המדינה ולהסיר את סמל הצבא של הקונפדרציה מתקופת מלחמת האזרחים. מיסיסיפי בוחנת עיצובי דגלים אפשריים, למשל אחד עם פרח מגנוליה גדול – העיצוב יעבור לאישור המצביעים. אם הבוחרים יאשרו זאת, יהיה דגל חדש למדינה ואם לא, המחוקק יחזור אל לוח השרטוט ויציע עיצוב אחר.

גם גל החוקים בעד לגליזציה של מריחואנה החל בהצבעות במדינות השונות, תחילה במדינות הליברליות יותר. השנה גם מדינות שמרניות שוקלות שינוי ביחס למריחואנה: באריזונה, מונטנה, ניו ג'רזי, מיסיסיפי ודרום דקוטה מצביעים בנושא שהיה שנוי מאוד במחלוקת לאורך השנים. באריזונה, מונטנה וניו ג'רזי מדובר על שימוש במריחואנה בשעות הפנאי. דרום דקוטה תצביע על שימוש רפואי ושימוש פנאי. במיסיסיפי יחליטו אם מותר להשתמש ולאיזה מטרות.

מהומות בארה"ב (עיבוד: צילום מסך מתוך ווטסאפ)
מהומות בארה"ב | עיבוד: צילום מסך מתוך ווטסאפ



"השנה רוב החוקים קשורים למיסים, הפלות ומריחואנה", אומרת המומחית למדיניות אמריקנית פנימית, אמנדה זוך. לדבריה הסיבה לכך הוא נגיף הקורונה שהוריד מסדר היום נושאים כמו איכות הסביבה. "ענייני בריאות ותקנות חדשות לבחירות הן הנושא החם השנה", היא אומרת לפוליטיקו. לטענתה אנשים חוששים לפתוח את הדלת ולהיחשף לקורונה, ולכן לפעילים קשה מאוד להחתים אותם על שלל נושאים.

שינוי שיטת ההצבעה והקלות לנהגי אובר

באלסקה ובמסצ'וסטס מקדמים רפורמה ליישום הצבעה מדורגת, הצבעה שתאפשר לבוחרים לדרג את המועמדים לפי סדר העדיפות שלהם במקום לבחור רק מועמד. היזמים של החוק סבורים ששינוי כזה יעזור למועמדים מצד שלישי ויתרום להרחבת התחרות מעבר ל"דמוקרטי אחד ורפובליקני אחד - ראש בראש". מצביעי מיין אימצו חוק כזה בשנת 2016 וזה נראה כמו התחלה של מגמה לאומית. בחירות על הצבעה מדורגת השנה יתקיימו בשתי מדינות – באלסקה ובמסצ'וסטס. באלסקה יקיימו בחירות מוקדמות וארבע המועמדים המובילים יעמדו לבחירות לתפקידים מרכזיים ונציגי המדינה – ללא קשר לשייכות למפלגה. כמה מדינות יצביעו גם על שינוי גובה המיסים במדינה.

"נהרו" לקלפי (צילום: reuters)
צילום: reuters

בפלורידה ינסו לשנות את שיטת הבחירות לפיה בכל התמודדות יהיה נציג למפלגה הדמוקרטית ונציג למפלגה הרפובליקנית. בבחירות 2022 אולי נראה שם שני רפובליקנים או שני דמוקרטים מתמודדים ראש בראש. נהגי אובר וליפט בקליפורניה יוכלו להצביע על תנאי ההעסקה שלהם, שיהפכו אותם לקרובים יותר לנהגי מוניות מיזמים פיראטים עצמאיים. אלו רק כמה מעשרות חוקים שעליהם המצביעים יחליטו ב-3 בנובמבר.