הלילה זה קורה: האמריקנים שעדיין לא הצביעו ילכו אל הקלפיות ויחליטו את מי הם רוצים בבית הלבן - הנשיא המכהן דונלד טראמפ או המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. שני המועמדים לא נחו לרגע והסתערו אמש (שלישי) על מדינות המפתח, אלה שיכריעו את זהות הנשיא הבא, כשהם תוקפים בחריפות איש את יריבו. ביידן נאם בשתי מדינות בלבד - אוהיו ופנסילבניה, ואילו טראמפ קיים לא פחות מ-5 עצרות ב-4 מדינות שונות: מישיגן, צפון קרוליינה, וויסקונסין ופנסילבניה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

טראמפ, שמפגר בסקרים האחרונים, המשיך לטעון ללא ביסוס כי ההצבעה בדואר מהווה פתח לזיופים, ורמז כי יילחם באמצעות עורכי דינו בהחלטתה של מדינת פנסילבניה לספור קולות שיגיעו בדואר עד 3 ימים אחרי יום הבחירות.

את מסע הדילוגים האחרון שלו פתח נשיא ארה"ב בצפון קרוליינה, שם מוביל ביידן ב-2 נקודות בממוצע בסקרים. "אנחנו הולכים לנצח במדינה הזו", הצהיר טראמפ. "אנחנו הולכים לזכות בעוד 4 שנים בבית הלבן. אמשיך להילחם כדי למנוע את ספירת הקולות שיגיעו בדואר ב-3 הימים שלאחר הבחירות. ג'ו ביידן הוא פוליטיקאי מושחת ששונא אתכם".

בהצהרה שמסר לתקשורת בוויסקונסין, טען טראמפ כי ההצבעה בדואר תוביל לרמאות נרחבת בספירת הקולות, אך לא הסביר כיצד. הוא הפציר בבית המשפט העליון של ארצות הברית לשקול מחדש את החלטתו לאפשר את ספירת הקולות שיגיעו בדואר עד 3 ימים אחרי יום הבחירות. "דברים רעים יקרו ודברים רעים יובילו לדברים מסוג אחר", אמר טראמפ.

בציוץ שפרסם הלילה בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ כי החלטת בית המשפט "תגרום לאלימות ברחובות". הרשת החברתית סימנה את הציוץ והזהירה כי מדובר בתוכן "שנוי במחלוקת" ו"ייתכן שהוא מטעה".

יריבו, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, ערך הלילה עצרת בחירות בפיטסבורג, פנסילבניה, והפציר בקהל - שהורכב ברובו ממצביעים שחורים - לממש את זכות ההצבעה שלהם. ביידן טען שטראמפ מאמין כי "רק אנשים עשירים צריכים להצביע" ותיאר את הקורונה כ"אירוע רב נפגעים עבור אפרו-אמריקנים".

"סיימנו עם הכאוס, עם הציוצים, עם הכעס, עם השנאה, עם הכישלון ועם חוסר האחריות", אמר ביידן, שמסע הבחירות שלו התמקד בהגדלת אחוז ההצבעה בקרב המצביעים השחורים במדינות המפתח.

בעצרת שערך בקליבלנד, אוהיו, פנה המועמד הדמוקרטי לתומכיו: "אוהיו, נותר לנו עוד יום אחד! מחר יש לנו הזדמנות להפסיק את הנשיאות שחילקה את העם הזה. הגיע הזמן שדונלד טראמפ יארוז את המזוודות וילך הביתה. אנחנו סיימנו עם הכאוס הזה".

"אמש טראמפ אמר שהוא הולך לפטר את ד"ר פאוצ'י - האם זה לא נפלא?", תהה ביידן בסרקזם. "יש לי רעיון טוב יותר. אני הולך להעסיק את ד"ר פאוצ'י ולפטר את דונלד טראמפ".

טראמפ יכריז על ניצחון בליל הבחירות?

שעות לפני הבחירות, ממשיך ביידן לרשום הובלה צמודה מאוד על הנשיא טראמפ במדינת המפתח פלורידה - כך עולה מסקרי דעת הקהל של רויטרס ואיפסוס. שני המועמדים נמצאים בשוויון מוחלט במדינות צפון קרוליינה ואריזונה. בסקרים שפורסמו בשבוע שעבר היו המועמדים בשוויון בשלוש המדינות. הסקר האחרון מראה שביידן שומר על פער יציב מיריבו - 52% אמרו שיתמכו במועמד הדמוקרטי בעוד 44% בלבד אמרו שיתמכו בטראמפ.

לא רק הפרשנים הפוליטיים בכוננות מוגברת בבחירות האלה, אלא גם המשפטיים. על פי אחד הדיווחים, טראמפ רוצה להכריז על ניצחון כבר בליל הבחירות, עוד לפני תום ספירת הקולות. זו בעיה מורכבת מאוד בעבור המדינה - נשיא שלכאורה מציין שיש לו רצון להכריז על עצמו כמנצח לפני שכל הקולות ייספרו. טראמפ מכחיש, אבל מצהיר מראש שהוא מתכוון לנהל קרב משפטי לפסילת חלק מהקולות: "ברגע שהבחירות האלה יסתיימו, נתכנס עם עורכי הדין שלנו".

המתיחות בארה"ב לקראת הבחירות מורגשת היטב. ה-FBI פתח בחקירה בעקבות סרטון של תומכי טראמפ שמנסים להוריד אוטובוס של הקמפיין של ביידן מהכביש. בוושינגטון מחזקים את הגידור סביב הבית הלבן וממשיכים למגן את החנויות מחשש להתפרעויות. גם בניו יורק אפשר לראות את חנויות מתמגנות בלוחות עץ מחשש לאלימות וביזה בימים שאחרי הבחירות.

בתוך כך, ברשתות החברתיות נערכים לתופעת הפייק ניוז בצורה משמעותית: פייסבוק וטוויטר הודיעו כי יוסיפו הערות אזהרה על פוסטים של המועמדים לנשיאות, אם אחד מהם יפרסם הודעת ניצחון טרם קבלת התוצאות הרשמיות. מדובר בחלק ממערך שהוקם כדי להזהיר למנוע הפצת ידיעות כוזבות ביום הבחירות.