צוותו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן קיבל הלילה (בין שני לשלישי) עדכון מהממשל הנוכחי, כי ניתן להתחיל בשלב ההכנות למעבר וחילופי הממשל באופן רשמי. "המאבק המשפטי נמשך, ואני מאמין שננצח", כתב טראמפ בטוויטר. "אבל לטובת המדינה – הוריתי לעשות מה שנדרש".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

יותר משבועיים עברו מאז שביידן הוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות ארה"ב. כעת, אמילי מרפי, ראש מנהל השירותים הכלליים בארה"ב (GSA) שאמון על הסוגיה, הודיעה לביידן כי הממשל הרפובליקני מוכן להתחיל לעבוד עם צוותי המעבר כחלק מההליך השגרתי של חילופי הממשל האמריקני.

מצידו של טראמפ זוהי אומנם אינה הודעה רשמית בהפסד, אולם זהו הצעד האופרטיבי הקרוב ביותר לכך. מרפי מצידה אמרה כי הבית הלבן לא לחץ עליה לעכב את הליך המעבר הפורמלי, והדגישה שלא קיבלה את ההחלטה מתוך פחד.

דונלד טראמפ הבית הלבן (צילום: רויטרס, רויטרס_)
צעד ראשון לקראת חילופי השלטון. הנשיא טראמפ | צילום: רויטרס, רויטרס_

בצעד זה, הנשיא הרפובליקני מסיר למעשה את המכשול הביורוקרטי של חילופי הממשל והחפיפה בין הנשיאים. מיד לאחר הפרסום, צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר: "אני רוצה להודות לאמילי מרפי ב-GSA על מסירותה ונאמנותה למדינתנו. היא הוטרדה, ספגה איומים והתעללות – ואני לא רוצה לראות את זה קורה לה, למשפחתה או לעובדי ה-GSA. אנו ממשיכים במאבק המשפטי שלנו, ואני מאמין שננצח!".

בציוץ נוסף כתב הנשיא: "עם זאת, לטובת המדינה שלנו, אני ממליץ לאמילי וצוותה לעשות מה שנדרש בהתאם לפרוטוקולים, ואמרתי גם לצוות שלי לעשות זאת".

"בבקשה תדעו שהגעתי להחלטה באופן עצמאי", כתבה אמילי מרפי. "בהתבסס על החוק והעובדות הקיימות. מעולם לא הופעל עליי לחץ ישיר או עקיף על ידי גורם כלשהו בהנהלה – כולל עובדי הבית הלבן וה-GSA - בכל הנוגע לגופה של ההחלטה או עיתויה".

ועדיין, טראמפ הבהיר כי מבחינתו אין קשר בין האישור שניתן להליכים להעברת הממשל, לבין הכרה בהפסד. בציוץ נוסף בחשבון הטוויטר כתב שהוא לא יכיר בהפסד הזה - וימשיך בצעדים המשפטיים שבהם החל עם תום יום הבחירות בארה"ב. 

 

ההודעה הרשמית מטעם צוותו של ביידן:

ההודעה מסמלת כאמור את ההכרה הרשמית בניצחונו של ביידן, לאחר שה-GSA נמנעו עד כה מלחתום על המסמכים. אלו, יאפשרו העברת תקציב של מיליוני דולרים עבור מימון הצוות שמגבש את תוכניות העבודה לבית הלבן. מעבר למימון, משמעות ההודעה והצהרתו של טראמפ היא שאנשי הממשל היוצא מתכוונים לשתף פעולה, לתדרך ולחפוף את אנשיו של ביידן לקראת החילופים, כולל תדרוכי מודיעין מסווגים לביידן וסגניתו קמלה האריס.

בתגובה שפרסם מנכ"ל צוות המעבר של ביידן, יוהנס אברהם, נכתב: "ההחלטה היא צעד נדרש להתמודדות עם האתגרים שעומדים בפני האומה האמריקנית. צוותי המעבר ייפגשו בימים הקרובים עם גורמים פדרליים לדון בהתמודדות עם המגפה ובאינטרסים הביטחוניים, ובכדי לקבל תמונה מלאה אודות המאמצים של ממשל טראמפ לפגוע בסמכויות הממשלה".

מוקדם יותר הלילה אישרה וועדת הבחירות במישיגן את תוצאות הבחירות לנשיאות - והכריזה באופן רשמי כי ג'ו ביידן זכה ב-16 האלקטורים של המדינה, על אף ניסיונותיו של טראמפ לעכב את ההכרזה.