הפערים בסקרים גדולים יותר מאלה שהיו לקלינטון, אבל האם ביידן יכול לסמוך על זה? שלושה שבועות לבחירות בארה"ב, סקר אחרי סקר מראה מגמת הובלה ברורה של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן על פני הנשיא המכהן דונלד טראמפ. מגמה שבאה לידי ביטוי גם בסקרים ארציים וחשוב מכך, גם בסקרים שנערכים במדינות המכונות "מדינות המפתח" - אלה שהמצביעים בהם, למעשה יכריעו את הבחירות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על רקע המספרים והנתונים מהסקרים שמגיעים מכל רחבי ארה"ב בתקופה האחרונה, יש מי שנזהר ובוחר להיזכר במה שאירע לפני 4 שנים: המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילארי קלינטון, הובילה בבטחה בכל הסקרים על פני המועמד הרפובליקני טראמפ - גם במדינות המפתח - ולמרות זאת נחלה הפסד. הפסד צורב ומפתיע, שהימם את ארה"ב ואת העולם כולו באותו לילה בנובמבר 2016.

נשיא ארה"ב טראמפ והמתמודד הדמוקרטי לנשיאות ביידן (צילום: רויטרס_)
רגעי ההכרעה מתקרבים. טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי הראשון | צילום: רויטרס_

שאלת השאלות במערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות בארה"ב היא: האם מה שהיה ב-2016 יחזור על עצמו גם ב-2020? האם גם הפעם, בניגוד לתחזיות והסקרים שמנבאים ניצחון למועמד הדמוקרטי, טראמפ שוב יפתיע את כולם ויצחק כל הדרך לכהונה שנייה בבית הלבן? העיתונאי מייקל סמרקוניש מרשת CNN בדק מה היה המצב בסקרים בחודש שלפני הבחירות אז לעומת המצב כעת - גם ברמה הארצית ובעיקר במדינות המפתח - כדי לנסות ולנבא האם גם הפעם יגיע יום הכיפורים של הסוקרים.

הרבה יותר אמריקנים אומרים שיבחרו בביידן - אבל זה לא מה שקובע 

ברמה הארצית, באוקטובר לפני 4 שנים, הסקרים הארציים ניבאו ניצחון של קלינטון על פני טראמפ. קלינטון אכן קיבלה יותר קולות מטראמפ וניצחה אותו לבסוף ב-2.1% - אלא שכידוע, מה שקובע מי מנצח בבחירות הוא לא כמה קולות מקבלים ברמה הארצית ("Popular Vote"), אלא מספר האלקטורים - ובכך, כזכור, קלינטון לא זכתה לרוב המיוחל והפסידה את הנשיאות. 

באוקטובר 2020, הסקרים ברמה הארצית מנבאים ניצחון לביידן - וברובם אפילו בפער דו-ספרתי. סקר CNN שנערך לאחרונה אף העלה שהפער ביניהם עומד על 16%. 

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ישוב לבית הלבן, אך הפעם כנשיא? המועמד הדמוקרטי ביידן | צילום: רויטרס

אלא שכאמור, סקרים שנערכים ברמה הארצית אולי משקפים מגמה, אך הם אינם ערובה לניצחון בדרך לחדר הסגלגל. לכן, בדקו ב-CNN, מה היו הפערים בסקרים בין טראמפ לקלינטון במדינות מפתח שהכריעו את הבחירות ובמדינות נוספות באוקטובר 2016 לבין הפערים בסקרים כיום, בין טראמפ לביידן. 

הפערים במדינות המתנדנדות: ברוב הסקרים - נקודת הפתיחה של ביידן טובה מזו של קלינטון 

בוויסקונסין (10 אלקטורים), קלינטון הפסידה לטראמפ ב-2016 בפער זעום של פחות מאחוז. סקר של Marquette ניבא אז ניצחון לקלינטון במדינה הזו בפער של 7%, וכעת הוא מנבא ניצחון לביידן במדינה הזו בפער קטן יותר - 5% בלבד. עם זאת, סקר של רויטרס ניבא אז שוויון בין קלינטון לטראמפ בוויסקונסין, וכיום הוא חוזה שביידן ינצח בה ב-6%. 

גם בפנסילבניה, מדינה חשובה במיוחד שיש לה בקופה 20 אלקטורים, טראמפ ניצח את קלינטון בפער של פחות מאחוז. ומה הסקרים ניבאו אז? סקר של SIENA חזה שקלינטון תנצח בפער של 7% - וכעת הוא חוזה זאת גם לגבי ביידן. לפי סקר של QUINNIPIAC, הפער בין קלינטון לטראמפ ב-2016 במדינה הזו עמד על 5%, ואילו הפער בין ביידן לטראמפ ב-2020 בפנסילבניה גדול הרבה יותר - 13% לטובת ביידן. 

קלינטון הפסידה גם במישיגן ובפער קטנטן של 0.2% בלבד. במדינה הזו, ששווה 16 אלקטורים, חזה סקר שנערך בסוף אוקטובר 2016, ימים ספורים לפני הבחירות, שהיא תנצח את טראמפ בפער של 11%. ואילו היום, סקר של מכון סקרים דומה, מנבא שביידן ינצח את טראמפ ב-8%. סקר של EMERSON חזה אז שטראמפ יפסיד בפער של 7% לקלינטון, ואילו היום אותו מכון סקרים חוזה הפסד לטראמפ בפער גדול יותר - 10% לטובת ביידן.

 
ומה בנוגע למדינה המתנדנדת הנצחית, פלורידה, ששווה לא פחות מ-29 אלקטורים יקרים מפז? גם שם קלינטון הפסידה ב-2016 בפער של 1.1% בלבד ב-2016. ומה אמרו אז הסקרים בהשוואה למה שהם אומרים היום? סקר של QUINNIPAC ניבא אז פער של 4% לטובת קלינטון, אותו מכון סקרים שחוזה כיום שביידן ינצח שם בפער גדול של 11%.  

באייווה, מדינה ששווה 6 אלקטורים, שבה ניצח אז טראמפ בפער של כמעט 10%, סקר של QUINNIPAC ניבא שוויון, ואילו היום אותו מכון סקרים מנבא פער של 5% לטובת ביידן.

במיזורי, מדינה שגם לה יש 10 אלקטורים לחלק שזוכה בה, ושנחשבת מדינה רפובליקנית, טראמפ ניצח ב-2016 בפער גדול של כמעט 20% - מה שתאם לסקרים שניבאו פער של 16% לטובתו בהשוואה לקלינטון. היום, הפער במיזורי בין טראמפ לביידן קטן הרבה יותר - רק 7% לטובת הנשיא המכהן. 

אז...האם בכל זאת הולכת להיות הפתעה?

המסקנה מהשוואת הנתונים ב-2016 וב-2020 ברורה: מסקרים שנערכים ברמה הארצית ומסקרים שנערכים ברמת המדינות עולה שדרכו של ביידן לבית הלבן מסתמנת כקלה הרבה יותר מזו של טראמפ בשלב הזה, שלושה שבועות ליום הבוחר, ואין סקרים שמראים שהמגמה היא הפוכה.

מה ששונה מ-2016 הם הפערים בהם מוביל ביידן על טראמפ, בהשוואה לפערים של קלינטון על טראמפ לפני 4 שנים. המצב כעת אולי מרגיש כמו שידור חוזר של 2016, כשכולם היו בטוחים שקלינטון תהיה הנשיאה הראשונה של ארה"ב - ובסופו של דבר טראמפ נכנס לבית הלבן, אלא שאז הפערים בין השניים היו הרבה יותר צמודים.

טראמפ נואם בפני תומכים בבית הלבן (צילום: רויטרס)
יסיר את המסכה מעל פני הסוקרים בפעם השנייה? טראמפ | צילום: רויטרס

על הנייר, סיכוייו של ביידן לנצח את טראמפ טובים יותר מאלה של קלינטון - ואז גם ארה"ב לא התמודדה עם מגפה עולמית שכתוצאה ממנה מתו יותר מ-200 אלף אמריקנים, נדבקו למעלה מ-7 מיליון - בהם גם הנשיא עצמו. כפי שזה נראה כרגע, ביידן מגיע כפייבוריט ליום הבוחר ב-3 בנובמבר - אלא שנותרו שלושה שבועות שהכול יכול לקרות בהם. ובסופו של דבר, הכול תלוי באחוזי ההצבעה.