התובע הכללי של ארצות הברית וויליאם בר אישר לפתוח בחקירה בחשד לאי סדרים בספירת הקולות בבחירות לנשיאות בשבוע שעבר, בשל "טענות משמעותיות". מדובר במהלך תקדימי, של התערבות בהיעדר ראיות לביצוע ההונאה. הדברים מגיעים בצל סירובו של הנשיא דונלד טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ההודעה התקבלה בחיוב בסביבת תומכיו של טראמפ, אך משפטנים ומומחי בחירות בארצות הברית ספקניים לגבי ההיתכנות לאי סדרים. בעקבות החלטת התובע הכללי, הודיע ריצ'רד פילגר, המפקח על חקירות טוהר הבחירות במשרד המשפטים בארצות הברית, על התפטרות מתפקידו. על פי הדיווחים הוא כתב לעמיתיו: "לאחר שהבנתי את המדיניות החדשה ואת השלכותיה – עליי להתפטר בצער מתפקידי".

התובע הכללי בר העביר את ההחלטה החדשה לתובעים הפדרליים במדינות, והנחה אותם לבחון את ההאשמות, שאותן כינה "טענות משמעותיות", בדבר אי סדרים בהצבעה. זאת, בטרם המדינות יעברו לשלב אישור התוצאות באופן סופי בשבועות הקרובים.

ההחלטה מגיעה על רקע מאמציו המשפטיים של הנשיא טראמפ בניסיון לבלום את הדרך לניצחונו של הנשיא הנבחר ביידן באופן רשמי. עם זאת, ההליכים שבהם פתחו טראמפ ועורכי דינו היו נעדרי ראיות להונאה נרחבת. טראמפ טוען כי היו אירועים חריגים בהצבעה, וכי בעקבותיהם הוא מעריך שבספירה חוזרת – יתברר כי הוא זכה באלקטורים במדינות שהלכו לבסוף לביידן.

טראמפ בבית הלבן (צילום: AP)
ממשיך לטעון לזיופים. הנשיא טראמפ | צילום: AP

בשורה של ציוצים שפרסם הנשיא בימים שלאחר הבחירות, עם היוודע התוצאות, הוא חזר על סירובו להכיר בהפסד. הוא כתב: "עשרות אלפי קולות התקבלו בצורה בלתי חוקית, חדרי הספירה לא היו נתונים לפיקוח כחוק, דברים רעים קרו שם!". טוויטר סימנה את הציוצים האלה של טראמפ ככאלה שעשויים להכיל מידע שגוי או מטעה.

בעקבות דבריו, בוועדת הבחירות הפרדלית של ארצות הברית הגיבו בתקיפות. בכירים בוועדה סתרו את הטענות, ואמרו כי אין כל חשד או עדות כלשהי לזיופים או להונאה. "עובדי הקלפיות באמת התעלו על עצמם השנה, היו מעט מאוד תלונות בנוגע להתנהלות הבחירות. אין שום עדות לכל סוג של הונאת מצביעים או לקולות בלתי חוקיים שנספרו", אמרה חברת הוועדה אלן ויינטרוב לרשת CNN.