משהסתיימו סגרי מגפת הקורונה בספרד באמצע השנה שעברה, תושבי ברצלונה גילו שחלק מהרחובות אותם הכירו טוב כל כך, השתנו לחלוטין. רבים גילו כי אחד הרחובות הראשיים בעיר - Consell de Cent, המקשר בין חלקיה המרכזיים של העיר, איבד שניים משלושת נתיבי המכוניות שבו, לטובת מדרכה רחבה צבועה צהוב.

השינויים תוארו במקור כ"זמניים" על ידי הרשויות בעיר, אך כעבור שנה, למרות התנגדות מצד כמה קבוצות עסקיות, המרחבים העירוניים לא חזרו לקדמותם. בעיריית ברצלונה אין כל כוונה לחזור לאחור, להיפך, העירייה מתכננת להמיר עוד 21 רחובות, בסך הכול 33 קילומטרים, למרחבים ירוקים להולכי רגל.

שדרות לה רמבלה, ברצלונה (צילום: Filipe Frazao, ShutterStock)
שדרות הרמבלה, ברצלונה | צילום: Filipe Frazao, ShutterStock

ברצלונה לא לבד, סיפורה ממחיש כיצד מגפת הקורונה השפיעה על התכנון העירוני ברחבי העולם תוך שהיא מאיצה שינויים כמו מתן עדיפות למסלולי אופניים והפחתת מכוניות, על רקע הדאגה ההולכת וגוברת משינויי האקלים ומתוך רצון לשיפור איכות החיים. מחודש מרץ של שנת 2020, ברצלונה החזירה לעצמה כ-8 דונמים מהנוף העירוני, תוך תעדוף הולכי הרגל על פני כלי רכב. העיר הפכה את השטחים שנועדו במקור לשימושן של מכוניות לאזורים עירוניים דוגמת מדרכות, מגרשי משחקים, מסלולי אופניים או טרסות למסעדות.

נוסף על פריז, שסללה גם היא שבילי אופניים נוספים, ערים רבות ניצלו את המגפה כדי לאמץ תהליך התחדשות עירונית אגרסיביים. ביקורת נוקבת נמתחה כנגד התוכנית מצד Foment del Treball, לובי עסקי אזורי, שטען כי היא עלולה להוביל לצמצום 50 אלף מקומות עבודה, בין היתר מכיוון שהיא מקשה על חניית רכבי משלוחים ועלולה לגרום לאובדן לקוחות המגיעים מחוץ לעיר. לדבריו של סגן יושב ראש הקבוצה מר אלרקון: "אנחנו רואים בכך רדיפה של כלי הרכב הפרטיים במטרה להוציאם מהמרחב העירוני, מבלי להציע חלופה".

פריז (צילום: יובל בן עמי)
שטחים ירוקים וידידותיים לסביבה, פריז | צילום: יובל בן עמי

לצידם של התומכים בתהליכי ההתחדשות העירונית עומד צ'אבי מאטילה, האדריכל הראשי של ברצלונה. לדבריו, העיר הסתגלה היטב לפיחות נתיבי המכוניות, ודווקא הרחבת השטח להולכי הרגל תגביר את המסחר המקומי. מאטילה ציין כי המשבר הבריאותי הראה כי אם ערים לא ישכילו לפתח ולקדם בשטחן אזורים ירוקים יותר, יעזבו רבים לאזורים הכפריים לטובת איכות אוויר טובה ושטח פתוח. "המגפה תפקדה כזכוכית מגדלת שגרמה לנו לראות כי בריאות הציבור צריכה להיות אחד ההיבטים המרכזיים בניהול ותכנון העיר" אמר, והוסיף כי ברצלונה דנה ביוזמות טרנספורמציה עירוניות גם עם לונדון ופריז.

עיריית ברצלונה שואפת להפוך שליש מרחובות רובע Eixample, המפורסם בבנייניו המודרניים, לציר ירוק הנועד להולכי רגל - עד לשנת 2030, ולהשלים את הטרנספורמציה של ארבעת הרחובות הראשונים, ביניהם רחוב Consell de Cent, עד לשנת 2023.