שלושה ימים לאחר המועד המתוכנן, נאס"א שיגרה אמש (שבת) שני אסטרונאוטים אמריקנים במעבורת פרטית לתחנת החלל הבינלאומית. אחרי 10 שנות מחקר ופיתוח, קפסולת "צוות הדרקון" של היזם איילון מאסק יצאה למשימה היסטורית כחלק משיתוף פעולה של נאס"א עם חברת SpaceX הפרטית.

לעדכונים נוספים ושליחת שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

השיגור ממרכז החלל של נאס"א בפלורידה היה מתוכנן לרביעי האחרון, אלא שמזג האוויר הסוער באזור הוביל לדחייה - 17 דקות לפני שאמור היה לצאת לדרך. בטיסה ההיסטורית לוקחים חלק שני אסטרונאוטים ותיקים, שכבר טסו בעבר לחלל. הראשון הוא דאג הארלי, שהחל את דרכו בתחום בשנת 2000 ובקורות חייו כבר שתי טיסות מהסוג הזה, כולל שיגור המעבורת האחרונה של 2011. השני הוא בוב בנקן, שגויס לסוכנות החלל האמריקנית אחרי קריירה כמהנדס מבחני טיסה בחיל האוויר של ארצות הברית. גם ברזומה שלו שתי טיסות במעבורות. על אף שהחללית צפויה לבצע את כל התהליכים באופן אוטונומי, השניים יהיו מוכנים כל העת לעבור לשליטה ידנית.

בוב בהנקן ודאג הארלי ‎ (צילום: רויטרס_)
בוב בהנקן ודאג הארלי | צילום: רויטרס_

לפני 10 שנים, השיקה סוכונות החלל האמריקנית תכנית שיתוף פעולה מסחרי, במטרה למצוא שותפים במגזר הפרטי שיוכלו לשגר יחד איתה מעבורות מאוישות. אחרי שהסתמכה במחקרה על החלליות שפותחו והופעלו על ידי סוכנות החלל הרוסית, חיפשו בנאס"א שותף מקומי וזול יותר לקראת מהלך עתידי. חברת SpaceX, שלה יש לא מעט קבלות בענף, הציעה את המחיר הזול ביותר – ונבחרה להחזיר ולשדרג את יכולות טיס החלל האמריקני.

כאמור, טיסת החלל המאוישת האחרונה המריאה מאדמת ארצות הברית ביולי 2011, ומאז הושבתה לגמרי תכנית המעבורות של נאס"א. עד היום, 135 מעבורות שוגרו לחלל בהצלחה, מתוכן 2 התרסקו: ה"צ'לנג'ר" ב-1986 וה"קולומביה" ב-2003. כל אנשי הצוות בשני אסונות החלל הללו – 14 במספר, ביניהם גם האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל – נהרגו.