מותו הטראגי של אגדת הכדורסל, קובי בראיינט, בהתרסקות מסוק אמש (ראשון) מעורר סימני שאלה רבים. מוקדם יותר פורסם כי תנאי מזג האוויר היו בעייתיים במיוחד, אך האם ניתן להאשים את דגם המסוק במותם של תשעת הנוסעים? המסוק שהתרסק הוא מדגם ה-S-76 של חברת סיקורסקי, מהמסוקים הנמכרים ביותר בעולם. מעל ל-900 מסוקים מדגם זה, על המודלים השונים שלו, נבנו על ידי החברה שלימים נרכשה על ידי ענקית התעופה לוקהיד מרטין, שמייצרת גם את מטוסי ה"אדיר" של חיל האוויר הישראלי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

המסוק המסוים בו טס בראיינט יוצר בשנת 1991 - לא כל כך ישן במונחים של עולם הטיסה - והיה בשימוש של חברת תעופה פרטית לפני שעבר לידיו של שחקן הכדורסל. תוצאות בדיקות ראשוניות שפורסמו בארצות הברית מעלות כי הוא עבר בזמן את כל הבדיקות הנדרשות על מנת לטוס, גם בתנאי מזג אוויר קשים. חוקרי תאונות טיסה כבר נשלחו לזירת התאונה והחלו לחקור את הסיבות שהובילו למקרה הטראגי.

בראיינט סיפר מספר פעמים לאורך השנים על השימוש שלו במסוק הפרטי, בעיקר כדי להתחמק מפקקי התנועה הקשים בלוס אנג'לס. אלא שלפי הנתונים של רשות התעופה האמריקנית, טיסה במסוק מסוכנת ב-20% יותר מטיסה במטוס פרטי למשל. הסיבה העיקרית – הרמה הטכנית הגבוהה הנדרשת מהטייס להטסת הכלי, טיסה בגבהים נמוכים יותר והיתקלות במכשולים ותקלות טכניות בשל ריבוי חלקים נעים.

קובי בראיינט (צילום: רויטרס, שי פרנקו)
קובי בראיינט | צילום: רויטרס, שי פרנקו

בהקשר הזה אפשר להזכיר גם את מותו של הבעלים של קבוצת הכדורגל לסטר – שנהרג אף הוא בהתרסקות מסוק. באוקטובר 2018 תועד המסוק הפרטי של בעלי הקבוצה האנגלית כשהוא ממריא מאצטדיון הכדורגל של הקבוצה, מאבד שליטה ומתרסק זמן קצר לאחר מכן. מאוחר יותר התברר שהבעלים ובתו הצעירה היו על במסוק ונהרגו בתאונה.

חברת סיקורסקי שמייצרת את דגם המסוקים המדובר ממוקמת במדינת קונטיקט ומייצרת את המסוקים הללו משנת 1977. במקור תוכננו המסוקים לשמש מנהלים בכירים בחברות לקידוח נפט וגז בטיסות שלהם מקו החוף לאסדות. העיצוב של המטוס מתבסס במידה מסיומת על מסוקי ה"בלק הוק" המפורסמים.

למרות שהמסוק נחשב לבטיחותי מאוד, עבר מיליוני שעות טיסה ומשמש לעתים רבות גם כמסוק רפואי, על פי דוחות של רשות התעופה האמריקנית היו עשרות תאונות לא קטלניות בהן היה מעורב המסוק (רובן בשל טעויות טייס, פגעי מזג אוויר ופגיעת ציפורים). עם זאת, ישנן גם מספר תאונות קטלניות בשנים האחרונות – האחרונה, לפני ההתרסקות אמש - בשנת 2017 בטורקיה.