זיכרון הוא אחת מיכולות המוח החשובות ביותר שלנו, יכולת שמאפשרת לנו לקלוט, לשמור ולשלוף מידע שמבסס את מי שאנחנו. בהקשר לכך, נהוג לומר ש"אנחנו מה שאנחנו זוכרים". יחד עם זאת, המוח האנושי שלנו פועל כך שאת רוב המידע שהוא קולט - הוא לא זוכר לאורך לזמן, אלא בעיקר מחזיק לטווח הקצר כשבסופו הוא שוכח אותו, גם כשמדובר במידע חשוב. כיצד נוכל לאמן את המוח שלנו לזכור טוב יותר ולהפסיק לשכוח פרטים מהותיים? לדברי איתי עניאל, מומחה בפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון, יש כמה טיפים מעשיים שכל אחד יכול ליישם כבר היום במטרה לזכור טוב יותר.  

התמקדו במה שחשוב לכם לזכור
כמות המידע העצומה שאנחנו קולטים מדי יום, בין היתר בהשפעת הקידמה הטכנולוגית, גדולה משמעותית יותר מבעבר ומאפשרת בחלק מן המקרים למסיחי הדעת להשתלט עלינו ולמנוע מאיתנו להיות ממוקדים במה שחשוב לנו לזכור. לכן כשאתם רוצים לזכור מידע חדש, נטרלו את מסיחי הדעת, הפסיקו לבצע שתי פעולות במקביל, ותתמקדו מחשבתית אך ורק במידע החדש. לדוגמא: כאשר אתם בפגישה, שיחה או הרצאה, השתיקו והרחיקו את הטלפון הנייד וקבלו בזמן אמת החלטה להתמקד במה שחשוב לכם לזכור. 

זכרו את שלושת הממים: מיקוד, משמעותי, מעניין
לאחר שקיבלתם החלטה להתמקד במידע חדש שחשוב לכם לזכור, הפכו אותו למשמעותי ומעניין עבורכם. הקשיבו למידע, ודאו שאתם מתחברים למשמעות שלו והימנעו ממצב שאתם לומדים מידע חדש בעל פה מבלי להבין אותו. המוח שלנו בשלב הזה צריך לקלוט ולהבין משמעות שהוא יודע לתרגם אותה לתמונה. את התמונה הזאת נסו להפוך למעניינת עבורכם ותשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: "איך אני הולכ/ת לזכור את המידע בצורה מעניינת?" בתשובה לשאלה הזאת תנו מקום לחשיבה יצירתית ומעניינת וקשרו את המידע החדש למידע קודם שהוא כבר חזק אצלכם בזיכרון. לדוגמא: אם נרצה לזכור את המספר 131636119. נוכל לקשר את אותו לילד בן 13 שנמצא בקומה ה-163 במגדל הגבוה בעולם (בורג' חליפה בדובאי – 163 קומות) עם האיש המבוגר בעולם שהוא בן 119. הפיכת המידע בדרך זו למשמעותי ומעניין עבורנו תאפשר לנו להטמיע אותו בזיכרון לטווח הארוך.

למדו בצורה חווייתית
מה אנחנו זוכרים מהעשורים הראשונים בחיינו? את הרוב לא, אבל אנחנו כן זוכרים מצוין חוויות רגשיות. לחוויות יש הרבה מאוד כוח והשפעה רבה על הזיכרון שלנו לטווח הארוך. לכן כשאתם רוצים לזכור טוב יותר מידע חדש, נסו ללמוד אותו בצורה חווייתית וליזום לתוכו חוויה רגשית מעניינת. לדוגמא: כשאתם פוגשים אדם חדש בשם דרור, תתחברו למשמעות השם (במקרה הזה חופש) בצורה חווייתית ותשאלו את עצמכם את השאלה מה אתם מרגישים כלפי החוויה הזאת, איך אתם חווים חופש, איפה מתי וכו'. החוויה תהפוך לכם את המידע למעניין יותר וככל שהוא יהיה מעניין יותר כך תצליחו לזכור אותו טוב יותר.

זיכרון גבר מוח (צילום: shutterstock)
הפעילו את כל החושים וחדדו אותם | צילום: shutterstock


צרו בנק אסוציאציות דרך הדמיון
הדמיון הוא עמוד התווך החזק ביותר של הזיכרון שמאפשר לנו לדמיין את כל מה שאנחנו זוכרים. היכולת של המוח שלנו לתרגם את כל מה שאנחנו זוכרים לתמונה היא דרך הדמיון שבאמצעותו אנחנו יכולים לדמיין את המשמעות של המידע, את החוויה הרגשית ואת המעורבות של החושים גם אם בפועל זה לא קורה. הדמיון שלנו לא מוגבל ואנחנו יכולים לעשות איתו כל מה שאנחנו רוצים ולפתח דרכו חשיבה יצירתית אסוציאטיבית שעוזרת לנו לזכור מידע טוב יותר. שאלו את עצמכם את השאלה מה המידע החדש מזכיר לכם ותנו מקום לאסוציאציות לקחת אתכם למקומות מעניינים, לדוגמא אתם יכולים לדמיין מלך כשאתם פוגשים אדם חדש בשם דוד או עץ כשאתם פוגשים אדם בשם אילן או את משה שמגיש לכם כוס מים ("משה היכה בסלע ויצאו ממנו מים"). צרו לעצמכם בנק אסוציאציות עשיר ומעניין לכל סוגי המידע שחשוב לכם לזכור וכל פעם תשלפו מהבנק אסוציאציה מתאימה שתוכל לעזור לכם לזכור את המידע טוב יותר. 

שלבו והעצימו את החושים
ככל שיותר חושים יהיו מעורבים בתהליך קליטת המידע ובעוצמה רבה יותר כך נצליח להעשיר את חוויית הלמידה ולהטמיע את המידע טוב יותר בזיכרון לטווח הארוך. אחרי שהבנתם בטיפ הקודם את כוח הדמיון והאסוציאציות, תוכלו תמיד דרך הדמיון לתת מקום, לערב ולהעצים את כל חמשת החושים במידע חדש שאתם רוצים לזכור לטווח הארוך, גם אם בפועל אתם לא יכולים לממש אותם פיזית. לדוגמא: כשאתם רוצים לזכור מתכון מסוים, נסו לדמיין את חמשת החושים: ראייה, שמיעה, טעם, ריח ומישוש, כשהם מעורבים ברכיבים שיש במתכון וכך תצליחו לזכור אותו טוב יותר.

אל תשכחו את מקרי השכחה שלכם
נהלו מעקב יומי בכתב אחר מקרי השכחה שלכם שיעזור לכם להבין אותם, את סוג המקרים, מספר המקרים ביום ואפילו אם הם חוזרים על עצמם בשעות מסוימות. מהמעקב הזה אפשר ללמוד היטב את הסיבות לבעיות השכחה ובהתאם לכך לחשוב על הפתרונות. לדוגמא, אם אתם שוכחים כמעט באופן קבוע חפץ מסוים ביציאה מהבית, לדוגמא את הארנק, הציבו אותו במסלול היציאה כך שלא תוכלו לשכוח אותו יותר. זאת רק דוגמא אחת. יש עוד הרבה פתרונות שתוכלו לחשוב עליהם אם רק תלמדו ותבינו טוב יותר את הבעיות.  

שמרו על אורח חיים בריא ותומך בזיכרון
המוח צורך כ-18 אחוז מסך האנרגיה שלנו ואנחנו צריכים לספק לו את האנרגיה, התמיכה הנדרשת והתנאים לתפקוד מיטבי בכלל ובפרט של הזיכרון. שעות שינה, תזונה נכונה, פעילות גופנית והפחתת לחץ הם גורמים משפיעים חשובים על תפקוד הזיכרון. הכירו בהם וביכולת שלהם לעזור לכם לשפר את הזיכרון ושלבו אותם בפעילות היומיומית שלכם באופן מתוכנן וקבוע.

אימון יומי מדיד
כמו בכל תחום שבו אתם מתאמנים כשאתם רוצים להשתפר ולהצליח, כך גם בתחום הזיכרון. חשוב מאוד שתאמנו אותו באופן עקבי, תציבו לו מטרות ותמדדו את התוצאות שלו. את כל אימוני הזיכרון ניתן לבצע  תוך כדי הפעילות היומיומית שלכם, כשאתם עורכים רשימת קניות, רושמים מספר טלפון, נחשפים לשמות חדשים, מאזינים לשיר שאתם אוהבים, לומדים מידע חדש בהרצאה או בפגישה, ועוד. כל אחד מהמצבים האלה הוא הזדמנות לאמן את הזיכרון לקלוט ולשלוף מידע. נצלו את ההזדמנויות האלה והגדירו מטרות ברורות לזיכרון שלכם מה חשוב לכם לזכור. הצבת המטרות ומדידת תוצאות באופן עקבי תמקד אתכם, תעלה את המוטיבציה שלכם לזכור טוב יותר ותגרום לכם לאמן ולשפר את תפקוד הזיכרון שלכם לאורך זמן.

מוזמנים להכיר את משחק אימון המוח היומי של N12