בשנים האחרונות הקפה הפך לחלק בלתי נפרד גם מהחיים שלנו בישראל. במדינה הקטנה שלנו אוהבים ומבינים בקפה. לכל אחד יש את הקפה שלו, אספרסו, שחור או נס ושלל השילובים האפשרויות שבתי הקפה מציעים לנו. לטעם ולמרקם של הקפה ישנה חשיבות מכרעת בחווית השתייה, אבל מתברר שזה לא פשוט כמו שזה נשמע. לצבע, צורה וגודל הכוס השפעה גדולה על ההנאה שלנו מהמשקה.

החוקרות המובילות בעולם לחקר הקפה, ד"ר ורוניקה בלכיור וד"ר פביאנה קרוואלו, הגיעו בשבוע האחרון הישר מברזיל, לביקור מיוחד בישראל. במסגרת אירוע קפה בהשתתפות מומחים הן נשאלו על הגורמים החיצוניים שמשפיעים על הטעם וחווית הקפה שלנו.

אז אילו פרמטרים בכוס משפיעים על טעם הקפה?

  • צבעים: לצבע הכוס או צבע האריזה של הקפסולה או של הפולים תפקיד חשוב בתפיסת טעם הקפה, לדוגמא, כששותים מכוס בצבע אדום, טעם הקפה מתוק ועשיר יותר, או כשהאריזה של הקפה בצבעי כחול ולבן, הצרכן מפתח ציפייה שהקפה עם מליחות גבוהה יותר. כשהצבעים צהוב וירוק בהיר מופיעים על גבי האריזה, זה מתחבר לנו לחמיצות וצבעים כמו חום וירוק כהה מתחברים לנו למרירות.

  • צורה, גודל ואריזה: ככל שהפונט של האותיות על האריזה עבה ועגול יותר, יש ציפייה שהקפה יהיה יותר חזק, ככל שהכוס עגולה יותר, יש ציפייה שהקפה יכיל אחוז שומן גבוה יותר. בנוסף, ככל שהכוס גבוהה יותר, הציפייה היא שהקפה יהיה יותר חמים ופחות רותח וכוסות ללא ידית מפתחות אצלנו ציפייה לשתייה מהירה.

  • מוזיקה ורעשי רקע: כשהמוזיקה ברקע בטונים נמוכים מרגישים יותר מלאות ויותר מתקתקות של הקפה, וכשהטונים של המוזיקה ברקע יותר גבוהים אז מרגישים יותר מרירות, חמיצות ומליחות. יתר על כן, תפיסת הטעם יכולה להשתנות אפילו כששומעים את מכונת הקפה.

כמה כוסות קפה ישראלים שותים ביום בממוצע?

"כ-80% מהישראלים שותים בממוצע 3.5 כוסות של המשקה הפופולארי ביותר בעולם", מציינת איילת אופק, מנהלת תחום סנסורי קפה עלית, ממארגנות האירוע של יצרנית הקפה. "קפה נמס הוא הקפה הפופולרי ביותר בארץ ואחראי על כמחצית מכוסות הקפה ששותים. בישראל, על כל סוגיו: אבקתי, מגורען או מיובש בהקפאה. כשליש מהישראלים משלבים בין סוגי קפה שונים במהלך היום, לכל אחד יש את סוג הקפה ואת הדרך המיוחדת בה הוא צורך קפה, וזה משתנה לפי שעות היממה, בין אם בהזדמנויות הצריכה שלו ובין אם במסר החברתי שהוא רוצה להעביר לאחרים".

איילת אופק, ד"ר ורוניקה בלכיור וד"ר פביאנה קרוואלו (צילום: אילנית רוטהולץ כהן)
צילום: אילנית רוטהולץ כהן

"קיימת היום התעניינות הולכת וגוברת של הצרכן הישראלי בקפה, יש לו רצון לגוון, לחוות קפה במנעד רחב יותר של סוגים וטעמים ולהרחיב את היכולת לתאר את טעם הקפה, למרות המורכבות הקיימת בתיאור שאינו אינטואיטיבי כמו במזון או במשקאות מתחומים אחרים", מציינת אופק. "הישראלים אוהבים לשתות קפה בכוס גדולה וכ-90% שותים אותו עם חלב או תחליף חלב. בשנים האחרונות אנו רואים כי הישראלים שותים את הקפה שלהם עם פחות סוכר באופן משמעותי".