לפני שבוע סיפרנו לכם על המחסור החמור בנהגי האוטובוס, שמעמיק את משבר התחבורה שהישראלים מתמודדים איתו כל יום על הכביש. כעת מתברר שהבעיה אינה רק במשכורות – התנאים הבסיסיים שחברות האוטובוסים מתחייבות אליהם, ואפילו מקבלות כסף כדי לממן אותם, פשוט לא מתקיימים. בין אם זה מחיצות שאמורות להגן על הנהגים מתחלואה ומאלימות או הכשרות שנועדו לשפר את המקצועיות של הנהגים, חברות אוטובוסים פשוט נמנעות מלמלא את הדרישות מהן.

לפני שנה וחצי משרד האוצר ומשרד התחבורה הסכימו לתקצב חברות אוטובוסים שזכו במכרזים להפעלת קווי הנסיעה, כדי שיוכלו להתקין מחיצה בכל אוטובוס בין הנהג לנוסעים. המימון אושר לאחר מאבק שניהל ארגון נהגי האוטובוסים עם התפרצות נגיף הקורונה וככלי משמעותי שיעזור למנוע אלימות נגד ציבור נהגי האוטובוס.

לצורך ביצוע מיידי של התכנית, הקציב משרד האוצר כ-36 מיליון שקלים שיחולקו בין החברות המפעילות לפי מספר האוטובוסים שברשותם, כ-4,000 שקלים למחיצה באוטובוס, לכ-9,000 אוטובוסים פעילים בכל החברות המפעילות. אך למרות הזמן שחלף, גלי הקורונה שלא הלכו לשום מקום והעליה במספר מקרי האלימות נגד נהגים – מדיווחים שהגיעו ל-N12 עולה שאוטובוסים רבים עדיין לא ממוגנים.

שורת מכוניות בפקק בתל אביב  (צילום: תומר ניוברג, פלאש/90 )
הפקקים מחמירים והמחסור בנהגים רק מעמיק את המשבר. ארכיון | צילום: תומר ניוברג, פלאש/90

כבר 25 שנה שג' בן ה-61 מבת ים עובד כנהג אוטובוס. לפני חודשיים הוא החל לעבוד בחברת האוטובוסים דן, אך באוטובוס שקיבל לא הותקנה מחיצה. ג' לא צעיר והחשש שלא להידבק בקורונה אמיתי, אך כשביקש שיתקינו לו מחיצה (מהתקציב שקיבלה החברה ממשרד התחבורה בדיוק לשם כך) נטען בפניו שאין מספיק אוטובוסים עם מחיצה. "תיסע עם מה שיש", אמר לו הסדרן. "עכשיו אני מבין למה נהגים בורחים ולא רוצים לעבוד בענף, עצוב מאוד", אומר ג'.

עברת תקרית אלימה? תקבל דוח על איחור

והזלזול של חברות האוטובוס אינו רק בהנחיות משרד התחבורה, אלא גם בנהגים עצמם. "לפני שבועיים חטפתי יריקה מנוסע בתחנה המרכזית החדשה", מספר ל', נהג אוטובוס באחת מחברות האוטובוס שפועלות במרכז הארץ. "הוא התחיל להשתולל לי באוטובוס סתם ונתן לי מכה בכתף. הייתי עם אוטובוס ללא מחיצה. עצרתי והזמנתי משטרה, את המעיל שלבשתי עם היריקה שלו זרקתי לפח והמכה בכתף הייתה נמנעת אם היתה מחיצה. כשסיימתי את הקו פניתי לסדרן וזה לא עניין אותו בכלל. מה שעניין אותו זה שאני מאחר ב-3 דקות לטור הבא. אמרתי לו שאני יורד מהעבודה ונסעתי להיבדק בקופת החולים. בעקבות התקרית שלחו לי דוח עם קנס על שיבוש עבודה".

גם ב', נהג בחברת קווים, מספר על אירועי אלימות בקווי האוטובוס שהיו נמנעים אילו היו דואגים למחיצות. "נערים ממזרח ירושלים החלו לעשן בתוך האוטובוס בזמן נהיגה, וכשנוסעים החלו לרדת והם נשארו לבד עם הנהג, אחד מהם הגיע לנהג ונגע לו בהגה, ניסה להזיז את ההגה לכיוון משאית שנסעה לידם", סיפר ל-N12. "הנהג הזמין משטרה והיא עצרה את הבחור. בזמן שהנהג הגיש תלונה הוא רואה שהבחור השתחרר. אחר כך הבחורים מצאו את הנהג וזרקו עליו אבנים. הנהג היה מפוחד, מחיצה באוטובוס הייתה מונעת מהנער לגעת לו בהגה ולהסית את כיוון הנהיגה שלו, והייתה נותנת לנהג הרגשת בטחון בסיטואציה כזו"

ישראל גנון יו"ר איגוד הנהגים (צילום:  ארגון נהגים, הסתדרות לאומית)
ישראל גנון, יו"ר ארגון הנהגים | צילום: ארגון נהגים, הסתדרות לאומית

.

"התופעה רווחת בכל החברות שהמכרזים שלהם לפני סיום כגון אגד תעבורה בנתניה", מסביר נהג אוטובוס באגד. "הם יודעים שהמכרז תכף יגמר ולכן לא טורחים להתקין מחיצות. את הכסף הם קיבלו". ולא רק, נהגים מחברות רבות מספרים על תחושת חוסר הביטחון. "יש לי מחיצה בשקל וחצי ששולפים אותה מהמסילה שלה תוך שנייה", מציין יונס נהג אוטובוס בחברת דן. "אני מגיע לעבודה ובכל יום מקבל אוטובוס אחר פעם אחת עם מחיצה פעם אחת בלי", מספר ד', נהג בחברת קווים, "ביום שאני עם המחיצה אני מרגיש בטוח וביום שבלי זה יום זוועה". "באוטובוסים הגבוהים אצלנו אין מחיצות בכלל ובנמוכים שיש המחיצות לא סגורות הרמטית אז הן לא ממש עוזרות", סיפר גם כ', מחברת סופרבוס.

לצורך ביצוע התכנית משרד התחבורה קבע תקנים עם בעלי מקצוע באילו אוטובוסים יותקנו המחיצות ובאלו אין צורך, משום שהם בדרך לרדת מהכביש למשל. בפועל, חודש לפני היעד הסופי שקבע משרד התחבורה מול החברות, ישנם עוד מאות אוטובוסים שלא ביצעו את ההתקנה וממשיכים לנסוע על הכביש. "כשחברות האוטובוסים מכריזים על אוטובוס שיצא מכלל שימוש, זה לא אומר שזה יקרה במיידי", מסביר ישראל גנון, יו"ר ארגון הנהגים בהסתדרות לאומית. "יכול לקחת אפילו עוד כמה שנים עד שהוא יירד לגמרי מהכביש אז אין שום סיבה שלא ימגנו אותו במחיצה שהם גם ככה קיבלו עליה כסף במיוחד, ואם הם לא עושים את זה, אז איפה הכסף?".

החברות מבטיחות 50 שעות השתלמות בשנה: כמה מקבלים בפועל?

וזו לא הדרישה היחידה שחברות האוטובוסים לא עומדות בה. במכרזים של משרד התחבורה, חברה שזכתה בהפעלת קו תחבורה ציבורית מחוייבת לתת לכל נהג המועסק בחברה לא פחות מ-50 שעות הדרכה והשתלמות לנהג בשנה, וזה כחלק מהתקציב שקיבלה החברה כשזכתה במכרז. על כל נהג להשתתף לפחות בהשתלמות חד יומית מרוכזת אחת בשנה ובה 4 שעות הדרכה רצופות. מעבר לשעות ההשתלמות וההדרכה  שהחברה אחראית לתת לנהגיה, משרד התחבורה מחייב את החברות להוציא את הנהגים ל 10 שעות השתלמות בגוף הדרכה מיוחד שאושר על ידי המשרד.

לפי דיווחים שהגיעו אלינו מנהגים בחברות האוטובוסים השונות, כבר מספר שנים שהם לא קיבלו אפילו שעת השתלמות אחת, בטח שלא את 50 השעות המובטחות להם.  כך למשל ד', נהג בחברת נתיבי אקפרס, מציין כי בשלוש השנים האחרונות עבר רק 4 שעות השתלמות מרוכזות פרונטליות. גם יונס, שעובד בחברת דן באר שבע, עבר השתלמות פרונטלית בפעם האחרונה בשנת 2016. מאז, הוא מספר, דרשו מהם לעבור הדרכה דרך אפליקציה והיה עליהם לראות סרטון ולענות על שאלות, אך הם לא קיבלו ימים מרוכזים.  ב' נהג בחברת קווים לא קיבל אף שעת השתלמות והדרכה ב-3 שנים האחרונות.

תחנת אוטובוס (צילום: rasika108, ShutterStock)
מחכים לאוטובוס? בקצב הזה תמשיכו לחכות | צילום: rasika108, ShutterStock

 "חשוב להסביר את המשמעות של ההשתלמויות האלו מעבר לכסף שניתן לחברות האלו ולא מנוצל ומדובר בנתח גדול מהתקציב", מוסיף ישראל גנון, "ההדרכות האלו אמורות לתת לנהג את הכלים איך להתמודד בסיטואציות מסויימות, איך להימנע מתאונות דרכים, נהיגה בטוחה, תודעת שירות, איך לדבר עם הנוסע, איך להגיב במקרה רפואי או פלילי באוטובוס. ציבור הנוסעים מפסיד וחבל".

ואכן במצב הנתון נראה שכולנו מפסידים: ציבור משלמי המיסים משקיע מיליונים בשיפור התנאים של נהגי התחבורה הציבורית, אך לא ברור לאן הכסף הזה הולך בפועל. בינתיים המחסור בנהגי האוטובוס מעמיק, והזלזול בהם רק מגביר אותו. היעדר התחבורה הציבורית כמובן גורר השלכות משמעותיות על משבר הפקקים, ואנחנו נמשיך לעמוד שעות רבות על הכביש.

תגובות לכתבה

תגובות על התקנת המחיצות

מנתיבי אקספרס נמסר בתגובה: "כל האוטובוסים של חברת נתיב אקספרס מצוידים במחיצת מיגון נהג על פי הנחיות משרד התחבורה. לא בכדי מובילה חברת נתיב אקספרס בכל מדדי השירות של משרד התחבורה".

מאפיקים נמסר בתגובה: "מתוך צי של כ-800 אוטובוסים, הותקנו מחיצות ב-780. ביתר האוטובוסים (20) תושלם ההתקנה בימים הקרובים וזאת בתיאום משרד התחבורה ועל פי לוח הזמנים שהוגדר".

מאגד נמסר בתגובה: "מחודש אוגוסט האחרון בכל האוטובוסים של אגד (עירוניים ובין עירוניים) הותקנו מחיצות מגן, להוציא מספר אוטובוסים ישנים שעתידים לצאת משירות בתקופה הקרובה, אשר לגביהם הנחה משרד התחבורה שאין להתקין מחיצה".

מחברת דן נמסר בתגובה: "הנחיות משרד התחבורה לחברת "דן" בנושא החשוב של מיגון צי האוטובוסים בבניית מחיצות מגן בין הנהג לנוסעים יושמו במלואן. חובת המיגון חלה על כלל צי האוטובוסים משנת ייצור 2015. סך האוטובוסים בחברת דן עומד על 1285. בפועל, כל האוטובוסים שבהסכם צוידו במיגון למעט 297 אוטובוסים ( מהמודל הישן) שאינם כלולים בקריטריונים שקבע משרד התחבורה. לסיכום באחוזים: 77% מכלל צי האוטובוסים של דן מוגנו בדיוק על פי הנחיות משרד התחבורה. 100% מהנחיות משרד התחבורה יושמו על ידי דן".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יזם שורה של צעדים שנועדה להגביר את ביטחונם ובריאותם של נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית. במסגרת זאת, החליט המשרד על התקנת מחיצות מגן באוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים, שיגנו על בריאותם של הנהגים וכן מפני נוסעים הנוהגים באלימות כלפיהם. על פי הקריטריונים שנקבעו, חלה חובה על התקנת מחיצת מגן בכל אוטובוס עירוני ובין-עירוני של התחבורה הציבורית, משנת 2015 ואילך. זאת, בהתאם לתקינה הישראלית. חברות האוטובוסים המפעילות את קווי התחבורה הציבורית, חויבו להשלים את התקנת מחיצות המגן עד לסוף חודש ינואר 2022.

"משרד התחבורה הקצה לחברות האוטובוסים כ-31 מיליון שקלים לצורך התקנת מחיצות המיגון. עד כה הותקנו כ-7,000 מחיצות מגן באוטובוסים ומיניבוסים, של התחבורה הציבורית, מתוך 7,334 אוטובוסים המחויבים במיגון. בתוך כחודש, תושלם התקנתן של מחיצות המגן בכל האוטובוסים משנת 2015 ואילך. יצוין כי כל אוטובוס חדש העולה על הכביש החל משנת 2020, מצויד במחיצת מגן. על פי התקנות כיום, ניתן להפעיל אוטובוסים בתחבורה ציבורית עד גיל 10 בממוצע. מכאן שעד שנת 2024, כל האוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים של התחבורה הציבורית יהיו מצוידים במחיצות מגן. יצוין כי משרד התחבורה עורך בקרה שוטפת אחר התקנת מחיצות המגן בכל חברות התחבורה הציבורית, במטרה לוודא התקנת מחיצת מגן בכל האוטובוסים המחויבים בהתקנתן. הקנס על אי התקנת מחיצת מגן עומד על 10,000 שקלים".

תגובות על שעות ההשתלמות

מנתיבי אקספרס נמסר בתגובה: "בשנת 2020  עברו כל נהגי חברת נתיב אקספרס תוכנית הדרכה שכללה 10 פרקי הדרכה ייעודיים בנושאי בטיחות, נהיגה נכונה, מסיחים בנהיגה, נהיגה בתנאי מזג אוויר קשים, משתמשי הדרך, נגישות והדגשי מתן שירות מקצועי. בשנת 2021 התקיימו ימי הדרכה מרוכזים פרונטליים שכללו רענון התקנות החדשות, הדגשי נהיגה בטוחה, בטחון והתנהלות נכונה של הנהג, נהלי עבודה, שירות ופניות ציבור. זאת ועוד, כל נהג חדש שנקלט בחברה, מעבר להדרכות השנתיות עובר יום אוריינטציה שכולל הכרת החברה, הדרכת בטיחות, בטחון ונהלי עבודה כנהג רכב ציבורי".

מאפיקים נמסר בתגובה: "מכרזי ההפעלה אכן קובעים הדרכות לנהגים בהיקף של 50 שעות בשנה. חברת אלקטרה אפיקים מבצעת את כל ההדרכות הנדרשות  מדי שנה וזאת בין היתר באמצעות המוסדות שמשרד התחבורה אישר לאחרונה כמוכרים לצורך כך.  בשנתיים האחרונות אילץ משבר הקורונה  לגבש מחדש את שיטות ואופן ביצוע ההדרכות, לשימוש באפליקציות ותכניות לימוד ללמידה מהבית ולשם כך היה צורך גם להתגבר על קשיים טכנולוגיים בקרב חלק מהנהגים.   בניגוד לנאמר, החברה לא מקבלת על כך כל מימון ממשרד התחבורה . כאמור, הכשיר משרד התחבורה מוסדות לביצוע הדרכות הנהגים דרכם והחל בפיתוח אפליקציות ללמידה מרחוק.

"להלן פירוט ההדרכות: (2) עם הקליטה לעבודה – הנהג עובר עד 3 ימי הדרכה (לעיתים אפילו יותר). התכנים כוללים בין היתר הכרת קווים, הכרת אוטובוסים, שירות, מכונת כרטוס, תקנה 168, נהיגה מעשית ועוד. (2) בשוטף, הנהגים מקבלים ערכות ללמידה עצמאית באפליקציה. התכנים כוללים בין היתר: בטיחות, נהיגת חורף/קיץ, נהיגה ירוקה (איכות הסביבה), נהלים, תקנות והנחיות. (3) בשוטף, נהיגה מעשית לשיפור ביצועי הנהיגה ואיכותה. (4) ימי הדרכה מרוכזים לתכנים מקצועיים. ההדרכה מבוצעת בשיתוף עם אוניברסיטת אריאל המאושרת ע"י משרד התחבורה כספק הדרכה".

מאגד נמסר בתגובה: "למרות שחברת אגד אינה מתוקצבת ולא השתתפה באותם מכרזים מדוברים, אנו עדיין מקימים את כל ההשתלמויות הנדרשות, בהיקפן ובמהותן, על פי כל התקנים וההנחיות".

מחברת דן נמסר בתגובה: "לא בכדי שכרה חברת "דן" שירותי 2 חברות מנוסות בנושאי הדרכה כדי להתניע ביתר שאת את ערכי תודעת השירות בקרב נהגי החברה, לבטח בתקופה מרובה בקשיים שהיא מנת חלקנו כולנו בשנתיים האחרונות. החברות "גישות" ו"לוטם" מכינות תכנים, ליווי נהגים, בניית מערכי הדרכה הכוללים סרטונים, מצגות וכו'.כל נהג חדש שנקלט בחברה עובר הדרכות במסגרת  הכשרתו. החברה מעבירה חלק מההדרכות באופן מקוון. הנהגים בחברה עוברים מידי חודש הדרכות פרונטליות הקשורות לעבודתם כפי שיפורטו בהמשך. במסגרת ימי העיון לנהגים אנו מעבירים הדרכות פרונטליות לנהגים. קציני הבטיחות מעבירים הדרכות פרונטליות לנהגים בהתאם לצורך. הנהגים בחברה עוברים באופן קבוע בהתאם להחלטת המשרד לאיכות הסביבה הדרכות בנושא נהיגה ירוקה עיונית ומעשית.

"להלן סוגי ההדרכות שהועברו בשנת 2021: הדרכת נהיגה ירוקה מעשית, הדרכת נהיגה ירוקה עיונית, הדרכת נגישות הולכי רגל, רוכבי דו גלגלי חשמלי, הדרכת נגישות לנוסעים עם מוגבלויות עיונית, הדרכת נגישות מעשית לנוסעים עם מוגבלויות (טיפול בנוסע עם כיסא גלגלים), הדרכות בתחום הבטיחות: נהיגה נכונה, הסחת דעת בנהיגה, חוקי התעבורה, נהיגה בחורף ובקיץ, הדרכת כללי התנהגות, הדרכה למניעת תאונות, הדרכות בתחום השרות: גזענות, מתן שרות אדיב לנוסע, הדרכות להכרת סוגי הרכבים בחברה, הדרכות על מערכת הכרטוס באוטובוסים, הדרכות למניעת הטרדה מינית.

"אנו בחברת "דן", מתוך נכונות והכרה בחשיבות ההדרכות, למרות הקשיים והתקופה הבעייתית החריגה, המורכבת והמאתגרת שכולנו חווים, פועלים ונמשיך לפעול בתאום מלא ובכפוף למתכונת ההדרכות של משרד התחבורה. נמשיך לממש את כל הדרכים היצירתיות, בין באמצעות המדיה ובין באמצעות הרצאות פרונטליות, כדי להעמיק יותר ויותר את תודעת השירות בקרב ציבור נהגנו ועובדנו גם בשנים הבאות". 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "יצוין כי מפעילי התחבורה הציבורית מחויבים בביצוע הדרכות לנהגים. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עורכת ביקורות שוטפות, באמצעות חברות הבקרה שלה, במטרה לוודא עמידה של המפעיל בכל הנוגע לחובתו לביצוע ההדרכות בנושאים של בטיחות, נגישות ושירות. בנוסף לכך, משרד התחבורה מקדם בניית מערכי שיעור במסגרת ההכשרה לנהגי האוטובוס בנושא שירות עבור נוסעות ונוסעי התחבורה הציבורית.  יודגש כי כל חריגה או אי עמידה בתנאי השירות, ננקטות סנקציות כנגד מפעיל התחבורה הציבורית".