בואינג 787, ארכיון (צילום: רויטרס)
בואינג 787, ארכיון | צילום: רויטרס

התקלות במטוס שהיה אמור להיות ספינת הדגל של בואינג לא נפסקות. אחרי שאתמול מטוס 787 ביצע נחיתת חירום באירלנד בעקבות תקלה במחשב המרכזי ושבוע אחרי ש-787 נוסף קורקע בבנגקוק, הסבלנות של חברות התעופה אוזלת והן מתחילות לדרוש מבואינג פיצויים על הנזק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אמש מטוס בואינג 787 של חברת התעופה הפולנית "לוט" ביצע נחיתה לא מתוכננת באיסלנד כשהיה בדרכו משיקגו לוורשה. הסיבה לנחיתה הייתה ככל הנראה תקלה במחשב המרכזי של המטוס, שהובילה לשגיאה בשידור המכ"ם של המטוס. בעקבות כך, רשויות התעופה של נורווגיה סירבו לאפשר למטוס לעבור בשמי המדינה והוא נאלץ לנחות בריקיאוויק בירת איסלנד.

בעקבות קרקועו של המטוס, לוט נאלצה לשלוח שני מטוסים מפולין לאיסלנד כדי להעביר את הנוסעים ליעדם. לוט מפעילה חמישה מטוסי 787, המכונה דרימליינר, היא נסמכת עליהם בכל טיסותיה ארוכות הטווח, כשהמטוס שקדם לו (767) כבר הוצא משירות.

"אי אפשר לחיות עם תפקוד לקוי שכזה"

תקלות נוספת אירעו לדרימליינר במהלך השבוע שעבר. חברת הלואו קוסט הנורווגית נורוויג'יאן נאלצה לקרקע בבנגקוק את אחד משני מטוסי ה-787 בעקבות תקלות במערכת ההידראולית של המטוס שחייבה את השבתתו. החברה נאלצה לחכור באופן מיידי מטוס של המתחרה אירבאס שיחליף את ה-787.

כעת נדמה שחברות התעופה מאבדות סבלנות. לוט הודיעה כי תדרוש מבואינג את עלויות הקרקוע של המטוס והעברת הנוסעים במטוסים חלופיים. הנהלת נורווג'יאן פרסמה כי תדרוש פגישה מיידית עם מנהלי קו הייצור של המטוס בעקבות התקלות החוזרות ונשנות. "האמינות של המטוס פשוט אינה מקובלת עלינו. הנוסעים לא יכולים לחיות עם תפקוד לקוי שכזה", אמר בשבוע שעבר דובר החברה לאסה דנדקר-נילסון לעיתון הנורווגי דגבלנדט. בשבוע שעבר אירעה תקלה במערכת אספקת החמצן לתא הטייס שחייבה דחיית טיסה ניו יורק לאוסלו ושבוע קודם לכן תקלה במערכת הבלמים חייבה שינוי בלוח הזמנים של דרימליינר אחר.

התקלות נמשכות. בואינג 787 (צילום: אתר בואינג)
הדרימליינר באוויר. ארכיון | צילום: אתר בואינג

תקלות, השבתה - ועוד תקלות

בחודש יולי השנה משואת החירום של מטוס בשירות אתיופיאן אירליינס התלקחה כשהמטוס חנה בנמל התעופה הית'רו בלונדון, תקלה שחייבה את יצרנית המשואה להוציא הנחיות חדשות לתחזוקתה. באותו חודש שני מטוסי דרימליינר, של חברת התעופה היפנית JAL ושל חברת השכר הבריטית תומפסון, נאלצו לבצע נחיתות לא מתוכננות בשל תקלות במהלך טיסות סדירות.

בואינג כבר חשבה שהתגברה על התקלות לאחר שבכל העולם קורקעו כל מטוסי ה-787 למשך ארבעה חודשים בתחילת השנה, תקופה שבמהלכה מנהל התעופה הפדרלי בדק את המטוס ביסודיות והיצרנית בואינג נאלצה לתקן את מערכת הסוללות בכל המטוסים בעקבות תקלות חשמל חוזרות ונשנות.

מטוס ה-787, המכונה "דרימליינר", הוא מטוס בגודל בינוני המשרת קווים בעלי טווח ארוך שמושך את חברות התעופה מאחר וצריכת הדלק שלו נמוכה ב-20% בהשוואה למטוסים הקיימים. יש בו מערכות תאורה, מיזוג אוויר ובידור מתקדמות שאמורות להפוך את הטיסה בו לחוויה נוחה וידידותית יותר בהשוואה למטוסים הנוכחיים. חברת התעופה הישראלית ארקיע הזמינה שני מטוסי 787 שאמורים להגיע לארץ בשנת 2015.