האקרים שמשתלטים מרחוק על רכבים - זה כבר לא מדע בדיוני. הרכבים, שהפכו עם השנים לממוחשבים ולמקושרים יותר, הפכו גם להיות חשופים למתקפות סייבר. ישראל הפכה למעצמה טכנולוגיות בכל מה שקשור להגנה על רכבים מפני תקיפות מסוג זה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

ברכבים החדשים כל הרכיבים מחוברים למערכת המחשב. הטכנולוגיה החדשה הופכת את המכוניות לבטוחות ונוחות יותר, אך היא מאפשרת גם לגורמים עויינים להשתלט על הרכבים. בהדגמת שביצעה עבורנו חברת ארגוס נחשפנו לסכנות - נעלו אותנו בתוך הרכב, השתלטו על מערכת ההנעה, נעלו את הבלמים בזמן נסיעה ואפילו כיבו את המנוע.

חברות ישראליות נמצאות בחוד החנית והן מצאו פתרונות עוד לפני שחברות הרכב הבינו את הצורך בכך. "לפני כמה שנים כשהייתי הולך ללקוחות הסתכלו עליי בצורה מאוד מוזרה", מספר יוני היילברון, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי של ארגוס. "בכלל לא הבינו שיש בעיה. היה לנו אתגר מאוד משמעותי לחנך שוק, ליצור שוק ואני שמח לומר שהצלחנו במשימה הזו".

"זה לא דבר טריוויאליי", הסביר היילברון על הסיכויים לפריצה כזו. "אבל מצד שני הוא לא כל כך קשה. ביצענו כבר עשרות פרויקטים שבהם הראנו ללקוחות איך אנחנו מצליחים לפרוץ גם למערכות החדשות ביותר שלהן".

לפרוץ למערכות הכי חדישות (צילום: החדשות)
לפרוץ למערכות הכי חדישות | צילום: החדשות

להשתלט מרחוק

"בסופו של דבר זה עניין של זמן ומשאבים", ציין היילברון. "ברגע שיש לך מחשבים על הרכב וברגע שהם מחוברים לאינטרנט אז המשוואה מאוד פשוטה. הם פריצים - זה פשוט עניין של זמן. זה עלול להגיע מגופים אקטביסטים כמו אנונימוס כאלה שדורשים כופר תמורת הפעלת רכב או ממדינות סוררות כמו אירן וצפון קוריאה. סביר שבסופו של דבר זה יקרה".

יצרני הרכב הבינו את הצורך ב-2015 אחרי ששני האקרים הצליחו להשתלט על ג'יפ צ'ירוקי מרחוק, מה שגרם ליצרנית קרייזלר לבצע קריאת שירות, ריקול, ל-1.4 מיליון רכבים. לפריצה הזו היו להשלכות דרמטיות על התעשייה.

"בסופו של דבר כולם מבינים שרכב בשונה מהטלפון הנייד או מהלפטופ זה משהו שיש בו אנשים והוא גם זז", הסביר היילברון. "יש לחברות האלה אחריות לוודא שהמוצר שהן מספקות, שהוא בעצם מחשב על גלגלים, הוא בטוח".

אחריות של החברות (צילום: החדשות)
אחריות של החברות | צילום: החדשות

ארגוס נקנתה בשנה שעברה בכ-450 מיליון דולר על ידי ענקית ציוד הרכב הגרמנית קונטיננטל. רק לאחרונה הוכרזה החברה על ידי מרכז פרס לחדשנות לאחד ממיזמי העתיד של ישראל. "עולם הסייבר של המכוניות הוא אחד מהתחומים היחידים שבהם ההגנה במידה מסוימת מגיעה לפני ההתקפה", ציין. "לא ראינו עד היום תקיפות רחבות היקף, אך אני חושב שבסופו של דבר הדברים האלה יקרו. כמו שאני צופה זאת גם התעשייה צופה זאת ולכן אנחנו עושים עסקים".

ליצירת קשר עם הכתב: 

מתן חביליו - matanh@ch2news.co.il