בימים האחרונים ראה העולם כולו כיצד אדם אחד מצליח, באמצעות רחפן שאפשר לקנות בקלות, לשתק נמל תעופה שלם ולא פעם אחת, ולגרום לביטולן של 800 טיסות ולנזק של עשרות מיליונים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בישראל כל אחד יכול לקנות רחפן. על פי הערכות, בישראל יש כ-20 אלף רחפנים מתוכם רק אחוז וחצי, כ-300  רחפנים, הם בעלי רישיון. ב-2015 נרשמו חמישה אירועי בטיחות בישראל בין רחפנים לכלי טיס, אך בשנה שעברה המספר זינק ל-24 אירועים.

נמל התעופה גטוויק בלונדון, שבוע שעבר (צילום: רויטרס, חדשות)
נמל התעופה גטוויק בלונדון, שבוע שעבר | צילום: רויטרס, חדשות

הכללים כיום בישראל הם די ברורים: מותר להטיס רחפנים לגובה של עד חמישים מטרים, חובה להתרחק 250 מטרים ממבני ציבור או התקהלויות, חייבים לשמור על מרחק של לפחות שני קילומטרים משדות תעופה (כדי למנוע מקרים כמו בלונדון) ולפחות שלושה עד חמישה קילומטרים מהגבולות הבינלאומיים של ישראל.

הנמל הושבת במשך יותר מ-36 שעות (צילום: רויטרס, חדשות)
הנמל הושבת במשך יותר מ-36 שעות | צילום: רויטרס, חדשות

יש גם לא מעט אזורים שבהם קיים איסור להטיס רחפנים: מעל בסיסים צבאיים, באזור הר הבית הנפיץ ובדימונה, מסיבות מובנות. אלא שברשימת האתרים האסורים ניתן למצוא גם את רמת השרון, קיסריה ואזור הקריות.

ברשות שדות התעופה מנסים להילחם בשוק הפרוץ הזה. בקרוב, הם מבטיחים, ייקבע גיל מינימום להטסת רחפן והמשתמשים יידרשו לעבור מבחן הסמכה כדי להטיס רחפן. כמו כן, בדומה לכלי רכב, כל רחפן יקבל מספר רישוי.