זהירות, אלגוריתמים: האינטרנט לא רק זוכר כל מה שאתם עושים בו, הוא יכול לדעת גם מה שמעולם לא סיפרתם לו או לאף אחד אחר - זאת הודות ליכולות של אלגוריתמים מתוחכמים שחולשים על הרשת. כל תוכנות המחשב - מאלה שבסמארטפון ועד לזו שבמכונת הקפה שלכם - עושות שימוש באלגוריתם כלשהו. איך זה משפיע על חיי היומיום שלנו, ואיך נוכל להתגונן?

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו   

אלגוריתם הוא סדרה של הוראות לביצוע פעולה כלשהו, וגם בחיי היום־יום שלכם אתם משתמשים באלגוריתמים. כשאתם ממיינים כביסה, אתם פועלים אחר סוג של אלגוריתם מיון. אלגוריתמים הופכים לכלי עוצמתי במיוחד כשמחשב הוא שמבצע אחר ההוראות שלהם. באמצעות Machine Learning, יכולים אלגוריתמים מסוימים ללמוד מהמידע הקיים עלינו ברשת, ולהפוך חכמים ביכולתם להעריך את האישיות שלנו ולנבא איך נתנהג. כל זה, באמצעות פיסות מידע "תמימות".

חיזוי מצב נפשי - לפי הלייקים (צילום: 123RF, חדשות)
חיזוי מצב נפשי - לפי הלייקים | צילום: 123RF, חדשות

המידע התמים שמאפשר לחדור לפרטיות שלנו

יש עלינו שני סוגים של מידע: זה שקיים ברחבי הרשת - כי אפשרנו לו להיות שם, כמו למשל מידת הנעליים שלנו; ומידע שניבאו אלגוריתמים על סמך ההיכרות שלהם איתנו ועם ההרגלים שלנו ברשת. בדרך כלל מדובר במידע רגיש, כמו נטייה פוליטית, קווי אופי או אפילו מצב נפשי.

עד כמה מדויק יכול האלגוריתם להיות? ד"ר מיכאל קוסינסקי מאוניברסיטת סטנפורד גילה שאלגוריתמים יכולים לדייק די טוב בהערכת האישיות של בני אדם. 10 לייקים יאפשרו לאלגוריתם להכיר אתכם טוב כמו החבר מהעבודה, 100 לייקים - והאלגוריתם יכיר אתכם טוב כמו אימא, 200 לייקים? האלגוריתם כבר יכיר אתכם טוב יותר מבן או מבת הזוג. כך קורה שאט אט השליטה במידת שיתוף התכונות האינטימיות ביותר שלנו מופקעת מאיתנו - ועוברת לידיה של הטכנולוגיה. 

למידת מכונה, בינה מלאכותית, אלגוריתם, אי מייל ‎ (צילום: 123RF, חדשות)
המידע האישי שלכם שווה כסף, והרבה | צילום: 123RF, חדשות



אז איך אפשר בכל זאת להחזיר מעט מהשליטה לעצמנו?
בהגדרות הפרטיות בפייסבוק, לחצו על אייקון שלושת הקווים. גללו מטה ואז לחצו על setting and privacy, שם על privacy shortcuts. כאן תוכלו למנוע את זיהוי תווי הפנים וגם את שיתוף המקום שלנו.

•  ב-ad preference, בלשונית advertisers you've interacted with, תוכלו לגלות אצל מי מהמפרסמים ביקרתם - בין אם באפליקציה או באתר שלהם - ומאז החלו לעקוב אחריכם בפייסבוק, כלקוחות פוטנציאליים.

•  ב-ad settings יש שתי הרשאות: הראשונה היא זו שלפיה אתם נותנים לפייסבוק רשות להשתמש במידע שהיא אוספת עליכם ולהעבירו לגופים אחרים. כמו שכבר הבנתם מדובר בהרבה מידע, והוא יקר ערך. בהרשאה השנייה אתם מתירים לרשת החברתית להשתמש במידע שנאסף עליכם מחוץ לפלטפורמות השונות שלה - כדי להתאים את התוכן שהיא עצמה מגישה לכם. כלומר, עד כמה אתם מאפשרים לה להיות במת פרסום נחשקת. הגדרות ברירת המחדל בהחלט מאפשרות לה את היכולת הזאת - אבל את שתי ההרשאות תוכלו לכבות.