כ-200 מיליון דולר וחלום על הצלחה ישראלית בחלל ירדו לטמיון: היום (חמישי) נהרס הלוויין עמוס 6, לאחר שהטיל שהיה אמור לשאת אותו לחלל התפוצץ במפתיע - יומיים לפני השיגור. מדובר במכה קשה נוספת למעורבים - התעשייה האווירית שעמלה על פיתוח הלוויין, חברת "חלל תקשורת", המפעילה שציפתה לעסקה גדולה עם הסינים, וחברת SpaceX האמריקנית, שהייתה אמונה על השיגור. איש אמנם לא נפגע בתאונה, אך שנים רבות של השקעה ועבודה קשה נהרסו ברגע אחד. מה היה אמור הלוויין לעשות ומה הנזק שייגרם?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

צוותים משותפים כבר פתחו בחקירת התקלה בהכנות לשיגור של SpaceX, שלה יש השפעות מרחיקות לכת גם בהיבט הכלכלי וגם מבחינת התדמית והיוקרה של החברות הישראליות המעורבות. "עמוס 6" הוא לוויין התקשורת הגדול ביותר שנבנה בישראל - על ידי התעשייה האווירית.

הוא אמור היה לספק שירותי טלוויזיה לאירופה ושירותי תקשורת נוספים, אך פרויקט הדגל - בשווי של כ-100 מיליון דולרים - היה חתימה עם חברת פייסבוק שבאמצעות הלוויין תכננה לספק אינטרנט מהיר ברחבי אפריקה, ל-14 מדינות לפחות.

"תשתיות התקשורת המסורתיות לא מספיק טובות כדי לחבר אנשים שחיים במקומות מרוחקים, ולכן עלינו להמציא טכנולוגיות חדשות", אמר מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ב-2015 לאחר חתימת ההסכם. "זו רק דוגמה אחת לחידושים שאנחנו עובדים עליהם כדי להשיג את מטרתנו עם internet.org. החיבוריות משנה חיים וקהילות. אנחנו מתכוונים להמשיך לנסות לחבר את כל העולם, גם אם זה אומר לחפש דרכים מעבר לכוכב שלנו - פייסבוק בדקה דרכים לספק אינטרנט דרך השמיים, כדי לחבר בני אדם שחיים באזורים מרוחקים".

אורך החיים של הלוויין היה אמור להיות 16 שנים לכל הפחות - וכעת יידרשו בישראל לשאלה האם להאיץ פיתוח נוסף בנושא. ב-2012 מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס ומנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק חתמו על ההסכם לתכנון, ייצור, הכנה לשיגור ותפעול הלוויין עמוס-6 בתמורה לכ-195 מיליון דולרים - סכום שעלה מאז.

הלווין עמוס 6 לפני שהתפוצץ (צילום: התעשייה האווירית)
כך נבנה הלוויין בארץ | צילום: התעשייה האווירית

עסקת הענק עם הסינים תיפול?

חברת "חלל" היא שמפעילה את הלוויין והייתה אמורה לתפעל אותו עבור הלקוחות אחרי השיגור: רק בשבוע שעבר הודיעה חברת חלל תקשורת, מפעילת הלווין, על עיסקה לרכישתה בידי חברה סינית "בכפוף לשיגור מוצלח של עמוס 6" - וכעת קיים סימן שאלה גדול סביב העסקה, שמורגש גם במסחר במנייה. בחברה הסינית xinwei הודיעו כי הם "לומדים את משמעויות האירוע".

ב"חלל תקשורת" ציינו כי עמוס 6 יועד להרחיב משמעותית את מגוון שירותי התקשורת ששל החברה בשוק הבינלאומי: הוא היה אמור להחליף את הלוויין עמוס 2, שצפוי לסיים את שירותו במהלך שנת 2016, ולפעול במקביל ללוויין עמוס 3. הפיתוח של "עמוס 6" הואץ לאחר שאבד הקשר עם "עמוס 5" לפני כתשעה חודשים. במהלך הפיתוח הלוויין עמוס 6 תואר כ"צעד נוסף בפיתוח היכולת של התעשייה האווירית בתחום לווייני התקשורת". 

מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)
פרויקט הענק כשל. צוקרברג | צילום: רויטרס

ב"עמוס 6" הוכנסו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים והוא היה בין המתקדמים בעולם מסוגו. בין היתר שולבו בו טכנולוגיה של הנעה חשמלית המאפשרת חיסכון משמעותי במשקל ובמחיר השיגור: הלוויין היה אמור להכניס את התעשייה האווירית לתחום לווייני התקשורת הגדולים עם משקל שיגור של 5,500 קילוגרמים והספק מטע"ד (מטען ייעודי) של 9000 וואט.

מטע"ד התקשורת כלל משיבים בשלושה תחומי תדר - Ku, Ka ו-S והיה אמור לאפשר אספקת מגוון רחב של שירותי תקשורת כולל אינטרנט לווייני ישירות לבתים. 

מהתעשייה האווירית נמסר: "לווין התקשורת עמוס 6 הינו הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל,  ע"י התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלווין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת SpaceX עימה התקשרה חברת חלל". בתעשייה האווירית ציינו כי "צר לנו על אובדנו של הלווין עקב תקלה במשגר של ספייס X ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לווינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לוויני תקשורת ישראלים".