צוקרברג. נכנס לשוק הקריפטו (צילום: רויטרס, חדשות)
צוקרברג | צילום: רויטרס, חדשות

אחרי שפייסבוק עמדה במרכז סערות לא פשוטות בשנים האחרונות, במרכזן השימוש שעשתה לכאורה רוסיה בפלטפורמה על מנת להתערב בבחירות בארה"ב ולאחרונה פרשת "קיימברידג' אנליטיקה" שמכרה מידע ש"קצרה" על כ-50 מיליון משתמשים - מארק צוקרברג התייצב לראיון נדיר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"יש לנו אחריות להגן על המידע של המשתמשים שלנו ואם לא נעשה את זה אנו לא ראויים לאמון האנשים", פתח מייסד פייסבוק את דבריו, בהתייחסו לפוסט התנצלות שפרסם עוד לפני הראיון ברשת CNN. כשנשאל האם יעיד בפני הקונגרס כפי שדרשו מספר פוליטיקאים, אמר צוקרברג: "אני אשמח להעיד אם אני באמת האיש שיוכל לספק לקונגרס את המידע הרב ביותר".

"אנחנו צריכים לוודא שאין עוד אפליקציות כמו זו שאיפשרה ל"קיימברידג' אנליטיקה" לקצור את כמות המידע שקצרה. נפתח בחקירה של אלפי אפליקציות על מנת לראות אם נעשו פעילויות דומות. ברגע שנזהה אפליקציות שקוצרות מידע נזהיר מיד את המשתמשים, זה משהו שלא עשינו הפעם ואני מצטער על כך".

מארק צוקרברג - וידאו צ'אט בפייסבוק (צילום: AP)
"אשמח להעיד בקונגרס, אם זה יהיה הדבר הנכ | צילום: AP

ב-2015, כשגילנו שאלכסנדר קוגן שפיתח אפליקציה לפייסבוק מכר את המידע שאסף מיד סגרנו את האפליקציה שלו ודרשנו מסמך רשמי לפיו אין בידיהם מידע על המשתמשים. קיבלנו מסמך כזה ולכן לא הודענו למשתמשים. בדיעבד זו הייתה טעות לסמוך על קוגן ואנחנו צריכים לוודא שטעות כזאת לא תחזור על עצמה".

"ברור שב-2016 לא היינו בשליטה במצב", מודה צוקרברג. "בין אם זה דליפת המידע והשימוש שנעשה בה ובין אם זה הניצול הרוסי של הפלטפורמה שלנו והפצת ה"פייק ניוז". לאחרונה התחלנו להשתמש בשיטות חדשות לזיהוי מפיצי "פייק ניוז" והצלחנו. יש לנו אחריות לשכלל את היכולת הזאת, לא רק בגלל הבחירות לבתי הנבחרים ב-2018, אלא כי בכל העולם נערכות השנה מערכות בחירות - אני בטוח שאנשים מנסים לחקות את מה שעשו הרוסים ולנצל את פייסבוק בבחירות".

קיימברידג' אנליטיקה, ארכיון (צילום: רויטרס)
קיימברידג' אנליטיקה | צילום: רויטרס

בסוף הראיון ענה צוקרברג באופן מפתיע על שאלה בנוגע לרגולציה על פייסבוק: "אני חושב שהשאלה צריכה להיות מהי הרגולציה הנכונה ולא האם צריך רגולציה. אין שום סיבה שבטלוויזיה הצופה יידע מי משלם על הפרסומת בעוד באינטרנט לא. אנשים צריכים לדעת מי עומד מאחורי הפרסומת ורמת השקיפות צריכה להיות כמו במדיות אחרות".

נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב החלה לחקור את חברת פייסבוק בעקבות הפרשה ותבחן את אופן השימוש שלה במידע פרטי, כך חשפה רשת "בלומברג". החקירה מגיעה בצל הפרסומים על כך שחברת הייעוץ העסקי "קיימברידג' אנליטיקה" השיגה גישה לפרטיהם של 50 מיליון משתמשי הרשת החברתית ועשתה בהם שימושים מסחריים ופוליטיים, לרבות מתן שירותים לקמפיין הנשיאותי של דונלד טראמפ. במקביל גם נציבות המידע הבריטית ורשויות האיחוד האירופי החלו לחקור את הפרשה.