"בוא נראה אם אתה יודע לא לנהוג": במילים אלו החל המסע במכונית האוטונומית – הרכב שנוסע לבד. בלי הגה, גז או ברקס – "נהיגת העתיד" היא שונה מכל מה שהכרנו, ולפי הבטחות הירצנים גם בטוחה יותר. "שים מבטחך בטכנולוגיה", זו ההנחייה של המוח הישראלי מאחורי הרכב ללא נהג, חברת "מובילאיי". מבחן הדרכים לרכב המתוחכם, במקרה זה של חברת אאודי, נערך בכביש 443 - והמפתחים מעריכים שתוך ארבע או שש שנים יהיה אפשר "לנהוג" עם הידיים מאחורי הראש גם בכבישים עירוניים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

המכונית כוללת שבב של חברת "מובילאיי" בקוטר של סנטימטר, שמחליף למעשה את המוח האנושי. כיצד השבב יודע איך לנהוג? מאות מתכנתים בירושלים מפתחים אלגוריתמים ומלמדים את השבב איך להגיב לכל מצב בכביש – רכב, תמרור וגם בני אדם שמתפרצים לכביש. הפיתוח מתבסס על ניתוח מדוקדק של סרטונים מכל העולם, שמהם המחשב "לומד" על כל הסכנות האפשריות. הרכב בולם לבד כשהוא מזהה את הרמזור באמצעות המצלמות שמוצבות עליו, ולומד על התנהגות המכוניות האחרות. המפתחים מודעים לאופי הנהיגה הישראלי, והצ'יפ אמור להגיב באופן נפרד – "מוד נהיגה ישראלית" - לכיכר בפתח תקווה לעומת מעגל תנועה דומה בצרפת.

זיו אבירם, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, עדיין נוגע בהגה לפעמים מתוך אינסטינקט - אך בחזון שלו ב-2020 או 2022 הפיתוח יהיה זמין גם לנהיגה עירונית. ב-10 מיליון מכוניות בעולם כבר יש מתקן של "מובילאיי" שנועד למנוע תאונות – מיזם שהוצג כבר לאובמה ונתניהו, אך החברה לא שוקטת על השמרים וממשיכה להוסיף מצלמות ומידע.

נסיעת המבחן בכביש 443 (צילום: חדשות 2)
נסיעת המבחן בכביש 443 | צילום: חדשות 2

הרכב יחנה בלעדיכם - ויגיע לאסוף אתכם

אפילו לחנות הרכב יוכל לבד, וזה לא מדע בדיוני: בסרטוני התדמית של החברה הם מציגים תרחיש בו ה"נהג" ייצא לפגישה, ישלח את האוטו לחנות לבד ובתום הפגישה יסמן לרכב ש"יאסוף אותו". בחברה עומלים על מערכת שתוכל לנהוג לבד בפחות מאלף דולרים ושיהיה אפשר להתקין אותה במגוון כלי רכב – וזאת בניגוד למכוניות של גוגל, שמקדמת פיתרון דומה אך יקרה בהרבה בה המערכת והרכב הם בלתי נפרדים.

אין תמונה
המתחרים. רכב גוגל

עוד לא ברור האם נהיגה ברכב אוטונומי מותרת בשבת מבחינה הלכתית, אבל זו לא הדילמה היחידה. מה יקרה אם המכונית תעלה על כתם שמן? ד"ר רועי צזנה, מומחה לעתידנות מסדנת יובל נאמן, מקשה ושואל כיצד המכונית תגיב כאשר היא תצטרך להחליט האם לדרוס ילד או קשיש – או אפילו להרוג את הנהג, במקרה של סטייה פתאומית.

המפתחים מודעים לתסבוכת המוסרית, אך מבהירים כי 93% מהתאונות נגרמות מהנהגים. גם אם יהיו תקלות, בעיני אבירם מדובר במספר קטן בהרבה לעומת מקרי המוות הרבים בשנה על הכביש – כמיליון וחצי איש בכל שנה. "זה כמו כריות אוויר, הן מונעות הרבה מקרי מוות וגם הורגות מספר מועט של אנשים", הוא מסביר. אבל מה חולי הרכב וחובבי הנהיגה הספורטיבית יעשו עם החידוש? הוויכוח כנראה לא יסתיים בקרוב.

ללא מגע יד אדם (צילום: חדשות 2)
ללא מגע יד אדם | צילום: חדשות 2