בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
בית אימברגר, מינוחין,|צילום: אלעד גונן

בית טמפלרי שנבנה במושבה האמריקאית ביפו לפני כ-150 שנה תוכנן לעבור שיפוץ עבור משפחה ובה בני זוג וחמישה ילדים בגילאי גן עד תיכון, אבל בתום השיפוץ המאסיבי הוחלט להציעו להשכרה. הבית מוכר בשם "בית אימברגר", על שם פרידריך אימברגר שבנה אותו לאחר שהוא ומשפחתו היגרו לארץ הקודש מגרמניה כחלק מהתנועה הנוצרית של הטמפלרים.

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

>> לכל הכתבות בערוץ living 

>> זה מדעי: השיטה שתרחיק מכם את היתושים בלילה

>> זה לא האוכל: הסיבה שגורמת למקרר להסריח

 

קשה להתייחס לבית הזה ללא הרקע ההיסטורי שלו: ייחודו בשילוב בין טכנולוגיות בניה גרמניות לבין טכנולוגיות וחומרי בניה מקומיים, והוא הוכרז לשימור מתוקף תכנית השימור העירונית למושבה האמריקאית. המבנה ניצב על קו החומה הדרומית שתחמה את המושבה ונבנה בכמה שלבים: בשנת 1871 הוקמו המרתף וקומת הקרקע בשטח של כ-130 מ"ר, ובשנת 1886 נוספו הקומה השנייה, עליית הגג וגרמי מדרגות העץ החיצוניים, בשטח של כ-150 מ"ר נוספים. תוספת הבנייה המאוחרת נבדלת מהמבנה הראשוני ושאבה השראה מבתי המושבה האמריקאית שקדמו להם בשכונה זו, ומכאן ייחודו של המבנה בשילוב סגנון בניה אמריקאי וגרמני.

בית אימברגר שימש בתחילה למגורי המשפחה ובהמשך הפך למבנה ציבור, לבית נשות הקהילה הטמפלרית וכבית ספר. בתום מלחמת העולם השנייה וגירוש הטמפלרים לאוסטרליה הפך המבנה למעון לילדים עם צרכים מיוחדים ואף לבית יתומים. בעשורים האחרונים המבנה נותר נטוש והרוס. המשפחה שרכשה את חורבותיו המתפוררות והשיבה אותו בשנת 2022 לייעודו המקורי כבית מגורים, לאחר שיקום ושימור מוקפדים.

בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

 פרשנות חדשה לחיבור בין ישן לחדש

הבית המחודש כולל שלושה מפלסים: מרתף גדול ובו חדר משפחה גדול וממ"ד, בקומת הקרקע סלון רחב ידיים עם תקרה גבוהה, פינת אוכל, מטבח ושרותי אורחים. קומה א' היא מפלס חדרי השינה ובו 3 סוויטות מלאות, שמהן ניתן לצאת למרפסות העץ הצופות אל הכיכר הקטנה. עליית הגג כוללת חדר רב תכליתי הצופה אף הוא לכיכר היפה של המושבה, ותקרתו חושפת את גג הרעפים המקורי.

הנחיות השימור לבית חייבו את שיחזור מעטפת הבית באופן מחמיר. הדיירים ואנחנו האמנו ששינוי הוא חלק מתהליך דינמי של בניה ובלאי טבעי, לכן התייחסנו בתכנון לקירות החיצוניים של הבית המקורי כאל קליפה חיצונית למה שקורה בפנים מבחינה קונסטרוקטיבית ורעיונית. בתוך הבית הייתה לנו חירות להעניק פרשנות משלנו לחיבור בין הישן לחדש. רצינו ארכיטקטורה נאמנה להווה ומשקפת חומרים וטכנולוגיות בניה חדשות.

בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית לשימור מחמיר שנבנה לפני מעל 150 שנה, בזמן שאנרגיית הקיטור בעולם רק התחילה לפנות את מקומה לאנרגיית החשמל, הוא אתגר יוצא דופן לאדריכלים הן ברמת העיצוב והן ברמת שתילת כל המערכות המתקדמות. ישבנו עם יועצים ושילבנו את המערכות החדשות בין כתלי הבית ממש כמו במעשה רקמה.

גרמי המדרגות המקשרים בין הקומות היו חיצוניים ולכן הוספנו מערכת פנימית של מדרגות פלדה. בחרנו להציג את "האמת של הבית" – כלומר חשיפה מלאה של חומר ישן לצד חומר חדש, והעיקרון הזה הפך לקו מנחה בתכנון. החלום היה להקים בית חדש בתוך בית ישן, "מטריושקה" של בית בתוך בית, ומתוך אותה תפיסה הקונסטרוקציה החדשה לא נשתלה כמערכת עמודי בטון סמויים בתוך הקירות המקוריים, אלא הוקמה כקונסטרוקציית פלדה עצמאית וגלויה המשוחררת מקירות הכורכר החשופים.

משך השיפוץ: תהליך קבלת היתר הבניה ארך זמן ממושך וכלל אישורים נדרשים מצוות השימור והוצאת תיק תיעוד. עבודת הבניה עצמה, שיקום ושיחזור המבנה הקיים ועבודות הפנים והגמר ארכו כשנתיים. בגלל המורכבויות השונות של הפרויקט העלות שלו הייתה גבוהה מעלות מבנה רגיל שאינו לשימור, והסתכמה בכמה מיליוני שקלים.

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל

וילה עירונית עם חצר ירוקה ונוף לכיכר

כיוון שהבית נרכש כחורבה ללא גג וללא מחיצות פנים. מערכת קורת עץ ראשית הנסמכת על קשת ועמודים - כולם מלאכת מחשבת בת 150 שנה של נגרות אמן, פורקה והועברה לסטודיו של רסטורטור עץ מומחה ששיקם ושיחזר אותה, כמו גם רהיטי עץ ייחודיים של הדיירים, והחזיר אותה בחלקים לצורך שילוב מחודש במבנה.

הבית ממוקם בסביבה אורבנית ייחודית, ולמעשה הוא וילה עירונית נטועה בחצר ירוקה ופונה לכיכר אינטימית עם עצי הדר. מהחצר נכנסים ישירות לקומת הקרקע ולסלון המרווח וקירות כורכר חשופים משמשים רקע דרמטי לעמודי הפלדה השחורים, שזכו לתאורה להעצמת האפקט. ברצפה חיפוי רצפה של פרקט עץ גושני בתצורת הידרת דג (פיש-בון) התחום במסגרת פס פליז מעודן ואבן בזלת שחורה, המייצרת בהמשך שלוש מדרגות ונמשכת ברצפת המטבח, פינת האוכל ושירותי האורחים. הרעיון המארגן של הקומה נבנה סביב אלמנט הנגרות המקורי של קשת העץ, שיוצר שער מהודר ומחלק את הבית לרוחבו - בין החלק הקדמי של הסלון לחלק האחורי של הקומה שכולל את המטבח ופינת האוכל. עיצוב המטבח היה מאתגר מאוד כיוון שלא ניתן היה להצמיד נגרות מטבח באופן המוכר והשגרתי. לכן נבחרו אי ענק לאורך החלל, עם אחסון משני צדדיו, ואלמנט אחסון ותאורה המרחף מעל. אחסון נוסף תוכנן עם מערכות מתקדמות, כך שאינו נראה כחלק מהמטבח אך משמש כמזווה קטן וארונות אחסון שונים עד לגובה התקרה. לארונות נבחר עץ אלון טבעי המתכתב עם רצפת העץ בסלון ועם אלמנט קשת העץ המקורי של הבית, ומשטח העבודה מאותה בזלת שחורה.

בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

גרם המדרגות החדש, שמוקם על ציר האורך הנמתח מדלת הכניסה ועובר דרך אלמנט שער העץ, מוביל מטה למרתף ומעלה לקומות העליונות. בכניסה למרתף נגלה קיר אבן כורכר חשוף עם חלונות עץ ייחודיים שמכניסים אור דרך חצרות אנגליות. עיצוב הנגרות שנבחר לקומה זו הוא מעט צעיר יותר, במטרה לשוות לחלל מראה קליל ומודרני שיתאים כחדר משפחה לבני הבית הצעירים.

עלייה במדרגות הפלדה מובילה לקומת חדרי השינה, הכוללת סוויטת הורים מרווחת עם חדר רחצה מפנק שמבצבץ דרך שתי מחיצות זכוכית ואריחי הקיר שלו מדוקקים גדולים בצבע לבן, כך שאינם מתחרים בקירות הבטון החשוף שבחדר ובריצוף אריחי השברון בגוון כחול דיו. קיר חדר השינה הושאר בבטון חשוף כחלק מהתפיסה העיצובית הנאמנה לחומר ושוחזרה בו מערכת חלונות ודלתות מהן יש יציאה למרפסת העץ הצופה לכיכר. מהמרפסת ניתן לרדת ישירות לחצר הבית ולכיכר דרך מדרגות העץ החיצוניות. בחלקה העורפי של אותה קומה שתי סוויטות לילדים עם תקרה גבוהה וחלל כפול, שיאפשר בעתיד להציב מיטה במפלס גבוה יותר בחדר. החומרים טבעיים ובהירים ובנגיעות צבע מדודות המתחשבות בגילאי הילדים המשתנים.


המשך העלייה במדרגות הפלדה מוביל למפלס עליית הגג, המשמש כחדר עבודה ואירוח. לחלל זה נבחרה רצפת עץ המהדהדת את תקרת העץ החשופה כולה. חלונות גג חדשים בינות לרעפים מכניסים שפע אור ואוויר לחלל ומאירים את טקסטורת קיר הבטון החשוף, שעולה כהמשך ישיר לקיר הבטון מחדר ההורים.

הרהיטים שנבחרו לבית משתלבים נפלא עם החומריות הקיימת במבנה. את נגיעות הצבע הכנסנו עם פריטים משלימים כגון שטיחים אתניים בצבעים נועזים ואוסף האומנות המרשים של בעלי הבית, המייצרים יחד אווירה דרמטית ונועזת. לחדרי השינה נבחרו שטיחים טבעיים בהירים להשלמת האווירה הרגועה במפלס זה.

בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן

בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן
בית אימברגר, שירז סלומון ומוריאן מינוחין, (צילום: אלעד גונן)
צילום: אלעד גונן
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, שירז סלומון ומוריאן מינוחין,  (צילום: שי גיל)
צילום: שי גיל
בית אימברגר, ג, לפני, שירז סלומון
בית אימברגר, ג, לפני, שירז סלומון
בית אימברגר, ג, לפני, שירז סלומון
בית אימברגר, ג, לפני, שירז סלומון
_OBJ_OBJ

_OBJ

 

עיצוב, תכנון ואדריכלות: שירז סלומון ואדריכל מוריאן מינוחין ממשרד A3-Architects

סטיילינג לצילומים  - מאיה לבנת הרוש  

מחקר, הפקת תיק תיעוד וליווי שימור מקדים: משרד אמנון בר אור – טל גזית אדריכלים בע"מ

חיפויי רצפה וקירות וכלים סניטריים: מודי בע"מ  

קבלן עבודות שימור ועבודות בינוי וגמר: טימסית הנדסה בע"מ