נמל אשדוד במוקד הפעילות (צילום: יח"צ נמל אשדוד)
רואים בהקמת הנמל ערך אסטרטגי | צילום: יח"צ נמל אשדוד

אחרי רכישת תאגיד תנובה, נכנסים הסינים לענף הנמלים בישראל עם זכייתה של חברת "צ'יינה הארבור" במכרזים להקמת שני הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה. בימים הקרובים צפויה חברת נמלי ישראל לפנות לחברה הסינית ולבקש ממנה לבחור איזה משני הנמלים ברצונה להקים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

על פי הדיווחים, ההצעה הסינית להקמת שני הנמלים הייתה נמוכה דרמטית ביחס לשאר ההצעות שהגישו שני המתמודדים האחרים במכרז - "קבוצת שפיר הנדסה" ו"אשטרום", וקבוצת "שיכון ובינוי" ו-"Ludreco", המשויכת לתאגיד "יאן דה-נול" הבלגי. בענף מעריכים כי הסיבה להצעה הכה נמוכה נעוצה בכך שבחברה הסינית רואים בפרויקט הנמלים מיזם בעל ערך אסטרטגי, שעשוי בהמשך להקל על זכייתה במכרז להפעלתם.

על פי כללי המכרזים זכאי הזוכה להקים רק נמל אחד מבין השניים, כך שלאחר הודעת חברת צ'יינה הארבור על בחירתה, תפנה חברת הנמלים למגישות ההצעה השנייה הנמוכה ביותר ותציע להן להקים את הנמל הנותר על פי אותם התנאים שנקבעו להקמת הראשון בידי הסינים.

על פי ההערכות לא מאומתות, הציעו הסינים להקים את הנמלים במחירים שבין 3.35 ל-3.5 מיליארד שקל, בעוד שהצעות החברות האחרות עמדו על סכומים שבין 4-5 מיליארד שקלים.

בשלב המיון המוקדם במכרז להפעלת הנמלים שנסגר באפריל משתתפות ארבע חברות: חברת Eurogate הגרמנית, חברת TIL מהולנד, ICTSI הפיליפינית ו-SIPG הסינית שצורפה ברגע האחרון להליך הקדם מכרזי. הזוכה במכרז תקבל זיכיון להפעלה של הנמל לתקופה של 25 עד 30 שנה.

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "המכרז טרם הסתיים, ולכן אין בכוונתנו להתייחס לפרסומים כאלה או אחרים".