"אני לא נגד הרכבת הקלה, אני חושב שבסופו של דבר שזה יהיה טוב לעיר", מספר גור מלקולם, בעלי מסעדת "אוליב" לשעבר בתל אביב. גור נאלץ לסגור את המסעדה שלו בגלל עבודות הרכבת הקלה הנרחבות שמתבצעות. "זה התחיל בפיצוץ גשר מעריב", הוא ממשיך. "היו לי 20 עובדים, נשארתי עם אחד. פעם היו 400 סועדים ביום, ירדנו ל-50-60. כאב לב".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

רוב העסקים באזורים בהם מתבצעות העבודות מדווחים על ירידה של לפחות 30% במחזור המכירות. לדברי עו"ד שחר הררי, שמצייג בעלי עסקים באזור, עשרה בתי עסק כבר נסגרו. "אם המצב ימשיך ככה, לא יישאר פה אף עסק", הוא מזהיר. "המדינה מתנהגת לעסקים בצורה בריונית כאילו הם האויבים שלה".

פיצוץ גשר מעריב, ארכיון (צילום: פלאש 90 - מרים אלסטר)
פיצוץ גשר מעריב, ארכיון | צילום: פלאש 90 - מרים אלסטר

בתקופה שקדמה לעבודות, המדינה התחייבה להקים מנגנון סיוע שיעזור במימון עלויות שיפוץ בתי העסק, הצבת שילוט, פרסום ומשלוחים. עם זאת, לטענת בעלי העסקים, נכון לרגע הם לא ראו כל סיוע מצד המדינה, בעוד הם ממשיכים לסבול מעבודות התשתית כבר חודשים ארוכים.

מנתיבי תחבורה עירוניים נמסר בתגובה: "אנו מתנצלים על אי הנוחות הזמנית ועושים ככל יכולתנו לסייע לקיום שגרת העסקים. נושא הפיצויים אינו בסמכותה של נת"ע".

עיריית ת"א מסרה בתגובה: "לצערנו, המדינה טרם הקימה את קרן הפיצויים כפי שהוצעה על ידי העירייה והעירייה אינה מוסמכת להקים קרן כזאת בעצמה".

משרד האוצר מסר כי "מקודמת קרן לסיוע שתעמוד על 10 מיליון שקלים, 5 מיליון שקלים מהם ממשרד האוצר ו-5 מיליון שקלים מעיריית ת"א. ככל שרשויות נוספות יהיו מעוניינות להשתתף בקרן, היא תורחב".