מטוס של אל-על, ארכיון (צילום: יונתן בייסקי, חדשות)
ארכיון | צילום: יונתן בייסקי, חדשות

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא אתמול (שני) צו המורה לטייסי אל על לשוב לעבודתם, אך השיבושים בלוח הטיסות טרם הסתיימו. אמש בוטלו שתי טיסות נוספות שתוכננו להמריא היום, ולצד הנוסעים הזועמים, ישנם קולות נוספים הקוראים לשוב לשגרה - קולות הדיילים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"הטייסים איבדו כל רסן, הם מגזימים לגמרי ולא רואים אף אחד ממטר, לא את אנשי הצוות ולא את הדיילים", אומרת נ', המועסקת כבר מספר שנים כדיילת באל על. "זה גרוע מאוד, החברה הולכת לטמיון ןהלקוחות שלנו לא יחזרו גם אם ניתן להם טיסות במתנה".

נ' מספרת כי שביתת הטייסים משבשת את שגרת החיים של הנוסעים, אך גם של צוותי האוויר. "את מתכננת משכורת מסוימת, לעבוד בימים מסוימים, והכל נהרס בגלל שלאיזה טייס כואב הלב על סעיף בחוזה שלו", היא מוסיפה. "הם בתהליך של מו"מ לכן אין סיבה לבטל טיסות. הם רוצים להראות שיש להם כוח אבל לא לוקחים בחשבון את כל מה שנגזר מזה. כל הכבוד להם שהם יודעים לעמוד על הזכויות שלהם, והם אחד אחד מקצוענים אמיתיים, אבל זה כבר גובל בחזירות ובקטנוניות".

ארכיון (צילום: חדשות 2)
השיבושים בטיסות נמשכים | צילום: חדשות 2

"השביתה פוגעת בראש ובראשונה בדיילים"

גם עמית, דייל לשעבר באל על, מסכים שמחאת הטייסם אינה מוצדקת. "כן, יש מקום לזמני מנוחה ארוכים יותר לצוותי האוויר, שזה כולל גם את הטייסים וגם את הדיילים, אבל מחאות השכר אינן מוצדקות", הוא אומר.

"טייסי אל על מקבלים הרבה מאוד הטבות בדמות שהייה ביעדים, תשלום על שעות בהן הם לא עובדים, תעדוף בהעלאת בני משפחה ועצמם לטיסות ומשכורת שרחוקה מלהיות משכורת רעב או אפילו משכורת ממוצעת", הוא מוסיף.

עוד מוסיף עמית כי שביתת הטייסים פוגעת בראש ובראשונה בדיילים ובדיילות. "כל טיסה שלא יוצאת, היא טיסה שעליה דייל לא יקבל תשלום - כי התשלום לצוותי האוויר הוא לפי שעה, בעוד שהטייסים שמסרבים לטיסה, לרוב באמצעות שימוש בימי מחלה, יקבלו עליה את מלוא התשלום".

"הנהלת אל על החליטה להתנתק מהטייסים שלה"

למרות הטענות, בארגון הדיילים הקבועים, העובדים באלעל בין 5-25 שנים, מבהירים כי הם תומכים במאבק הטייסים ללא סייג. "אנו מזדהים איתם ומבינים את מצוקותיהם לאור התנהלות ההנהלה כלפיהם וכלפי העובדים בכלל. לא ייתכן שהנהלת אל על תנקוט צעדים חד צדדיים בכל מה שקשור ליחסי העבודה בחברה ותצפה לשקט תעשייתי".

עוד הוסיפו בארגון כי "הדיילים של אל על מוכנים לספוג את כל המהמורות במאבק הטייסים, ובלבד שהנהלת אל על תחדל מאופן הניהול הכוחני והמתעמר המאפיין אותה בשנים האחרונות. צר לנו עמוקות על הפגיעה בלקוחות החברה, ואנו תקווה כי הנהלת החברה תתעשת במהירות ותשים סוף לתרבות הניהולית הקלוקלת שפשטה בקרב בכירים באל על בשנים האחרונות, בכדי שכל עובדי החברה יוכלו לחזור ולשרת באהבה את לקוחות אל על".

אתמול דן בית המשפט במחלוקת בין הנהלת אל על לבין הטייסים והורה לטייסים שקט תעשייתי מוחלט ועבודה תקינה על מנת למנוע ביטולי טיסות. השופטת אמרה כי התנהלות שני הצדדים "מעלה קושי רב" וציינה את המהלכים החד צדדיים של ההנהלה וההתנהלות הכוחנית של העובדים מנגד, "שבה משולבת מידה לא מבוטלת של אדישות לנזק הרב שמשלם הציבור".

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "אנחנו מקבלים תמיכה רבה מדיילים בכלל, ומציגי הדיילים בנציגות העובדים בפרט, שמבינים שהטייסים נאבקים גם את המאבק שלהם ושל שאר מגזרי החברה, מול הנהלה המנסה לרמוס את כל העובדים. בחודשים האחרונים פוגעת ההנהלה בכלל עובדי החברה, ולא פחות מכך - בנוסעים. הדיילים עצמם נאבקים בימים אלה על כך שהם מרוויחים פחות משכר המינימום בחודש, על כך שדיילים קבועים לא מקודמים במשך 15 שנה, על כך שחוזה העבודה שלהם מופר באופן תדיר, על כך שהשעות הנוספות שהם טסים לא מחושבות להם בפנסיה - ועוד".

"במסגרת מאבקם אף גייסו הדיילים כסף לייצוג משפטי, כאשר חלק נכבד מהסכום שנאסף נתרם על ידי הטייסים. בדיוק כפי שההנהלה פוגעת בדיילים ומפרה את תנאיהם - ואנו תומכים בהם, כך ההנהלה מפרה גם את תנאי ההעסקה שלנו - ומרבית הדיילים תומכים בנו בסיטואציה הנוכחית. העובדים באל-על מאוחדים, וההנהלה מנסה להפריד ביניהם".

"לצערנו, החברה היא זו שיצרה את המשבר הנוכחי במכוון - והיא האשמה היחידה בו. לפני מספר שבועות התקיים דיון בדירקטוריון החברה לגבי סוגיית טייסי אל על בני 65+. במסגרת זו הציגה ההנהלה כי לחברה יש צורך בטייסים בני 65 שישמשו כמדריכי סימולטור והדרכה, במיוחד לאור המחסור בקברניטים ולאור ניסיונם הרב בהדרכה, אך באותה נשימה המליצה שיבוצעו מהלכים שיובילו להורדת עלות העסקתם בצורה משמעותית".

"הוחלט ליצור משבר מכוון וידוע מראש עם הטייסים ולפעול לקיצוץ מאסיבי בשכרם בכל מחיר, תוך כדי המשך ניהול מו"מ על תנאיהם. נקודת ההנחה של ההנהלה, אשר אושרה על ידי הדירקטוריון, הייתה כי הפעולות שנקטה החברה כנגד הטייסים בחודשים האחרונים יגרמו לכך שהם יירתעו מהתנגדות להנהלה, וכי הטייסים הצעירים, שלהם יש עדיין שנים רבות עד הגיעם לגיל 65, לא יתנגדו גם כן. או לחילופין, תביא למשבר ולפגיעה בנוסעים שאותה יהיה קל לייחס לטייסים, פגיעה שתייצר דעת קהל כנגד הטייסים. בכך אישר הדירקטוריון להנהלה לייצר את המשבר שאנחנו עדיין בעיצומו".

מהנהלת אל על נמסר בתגובה: "הדברים המיוחסים כביכול להנהלה ולדירקטוריון בהודעת נציגות טייסי אל על הם שקר וכזב ממוחם הקודח של ניר צוק וחבריו לנציגות. אנו קוראים לטייסים להתעשת ולציית לצו בית המשפט שקבע כי עליהם לשוב לעבודה סדירה ולחדול משיבושי הטיסות. הנהלת אל על החליטה לנקוט בצעדים כך שההשתכרות של הדיילים לא תיפגע עקב עיצומי הטייסים וישולם להם שכר בהתאם לתכנון הטיסות החודשי שלהם".